• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192756
+
-

از توسعه خطوط 6 و 7 مترو چه خبر؟

رصد فرایند توسعه خطوط 6 و 7 مترو

شورا
از توسعه خطوط 6 و 7 مترو چه خبر؟

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌های قطعه شمالی خط6 و همچنین موضوعات مربوط به مسائل مالی دیگر خطوط شبکه متروی پایتخت، در جلسه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با مدیران ارشد شرکت‌های ساخت و بهره‌برداری مترو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
طی بازدید و جلسه‌ای که با حضور 3تن از اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر (محمد آخوندی، میثم مظفر و احمد صادقی)، جلال بهرامی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، پیمانکاران و مشاوران خط6 مترو و نیز سایر دست‌اندرکاران امر برگزار شد، وضعیت تخصیص بودجه شرکت مترو تا پایان ۲ماهه نخست سال‌جاری و همچنین اعتبارات لازم برای تحقق اهداف برنامه‌های اجرایی سال1402 به‌همراه پیشرفت عملیات ساختمانی و تجهیزاتی ایستگاه‌های قطعه شمالی خط6 مرور شد.

مترو، اصلی‌ترین بخش حمل‌ونقل عمومی

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در این بازدید با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های حمل‌ونقل عمومی، مباحث مربوط به مترو است، گفت: «در ناوگان ریلی، اولویت شورای شهر تکمیل خطوط ۶ و ۷ است و برای تکمیل این خطوط در ردیف و تبصره‌ها اعتبار خوبی پیش‌بینی شده که می‌تواند پایان‌دهنده بخش شمالی خط ۶ و رفع نواقص بخش میانی آن باشد.» به‌گفته او براساس مصوبات شورا تخصیص 100درصدی برای خطوط ۶ و ۷ باید صورت گیرد و شهرداری نیز نقدینگی را به‌صورت یک‌دوازدهم و هر ‌ماه پرداخت کند. آخوندی با اشاره به اینکه 3ایستگاه قسمت شمالی خط۶ مترو تا پایان سال آماده استفاده مردم می‌شود، تأکید کرد: «بیشتر نواقص مربوط به تجهیزات است و با اعتباراتی که در بودجه سال۱۴۰۲ درنظر گرفته شده امکان تکمیل آن وجود دارد لذا مدیران مترو باید تکمیل این بخش را در اولویت قرار دهند.»

افتتاح ۵ ایستگاه مترو تا پایان سال

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران
با اشاره به رویکرد جدید کمیسیون برنامه‌وبودجه در طرح رصد2 مبنی بر توجه به پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری در کنار پروژه‌های توسعه محلی، گفت: اولویت اول شورا و شهرداری امسال در حوزه شرکت راه‌آهن شهری تهران و شرکت بهره‌برداری مترو، تکمیل و تجهیز خطوط 6 و 7 مترو است. طبق برنامه‌ریزی و زمانبندی‌ای که با شهرداری تهران در بودجه سال1402 داشته‌ایم، کار تکمیل خطوط 6 و ‌7 متروی تهران تا پایان امسال باید به پایان برسد. او در ادامه تأکید کرد: «امسال در خط6، افتتاح 5ایستگاه جدید را باید شهرداری تهران محقق کند. 3ایستگاه جدید شامل ایستگاه‌های شهدای کن، شهران و شهرزیبا مقرر شده تا پایان مردادماه به بهره‌برداری برسد و 2ایستگاه جدید دیگر شامل ایستگاه آیت‌الله کاشانی و ایستگاه کوهسار هم در نیمه دوم سال‌جاری باید تحویل شهروندان تهرانی شود. جمعا 5افتتاح ایستگاه با افزایش طول خطوط به‌میزان 5.5کیلومتر برنامه مدیریت شهری در خط6 است.» رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران افزود: «برنامه و زمانبندی امسال مدیریت شهری در خط7 متروی تهران، افزایش 2کیلومتری خطوط فعلی است که باید با تکمیل 2ایستگاه جدید شامل ایستگاه میدان کتاب در سعادت‌آباد و ایستگاه ورزشگاه تختی در منطقه15 تا پایان سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»
رئیس کمیته بودجه تأکید کرد ‌انتظار داریم که در تأمین نقدینگی و منابع مالی و تخصیص نقدینگی این اولویت مدنظر شورای شهر تهران رعایت شود؛ چراکه بدون تردید، تکمیل، تجهیز، بهره‌برداری و توسعه خطوط 6 و 7 مترو به‌عنوان اولویت اول تعیینی در برنامه امسال مترو مدنظر است. به‌گفته مظفر، موضوعات دیگری درخصوص شرکت بهره‌برداری مترو نظیر وضعیت نیروی انسانی و موارد حسابرسی آن شرکت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

توسعه خطوط مترو در جنوب پایتخت و مناطق پرتردد

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورا
هم در جریان این بازدید گفت: «توسعه مترو جزو اولویت‌های مدیریت شهری در این دوره است و توسعه خط۶ به‌عنوان طولانی‌ترین خط مترو با اتصال شمال‌غرب به جنوب پایتخت دارای اهمیت فراوان است. بااین‌وجود، نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد توسعه خطوط مترو در جنوب پایتخت و مناطق پرتردد است.» او با بیان اینکه توسعه جنوبی خط۶ تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) باید در ارجحیت قرار گیرد، عنوان کرد که اکنون در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با ترافیک شدید و انبوه جمعیتی مواجه هستیم که نیاز به استفاده از حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر دارند. توسعه مترو برای تمامی سطح شهر و مناطق یک ضرورت است، اما اولویت باید با مناطق پرتردد باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید