• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192656
+
-

پارک ماشین در نیروگاه‌های محلی

جهان نما
پارک ماشین در نیروگاه‌های محلی

پارکینگ‌ها، در آینده‌ای نزدیک، نه فقط ما را از سرگردانی برای پیدا کردن یک گوشه که ماشینمان را آنجا بگذاریم خلاص خواهند کرد که چراغ خانه‌هایمان را هم روشن خواهند کرد.
در اروپا، تبدیل پارکینگ‌ها به نیروگاه‌های محلی به‌شدت سرعت گرفته و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، هر پارکینگ بخشی از زنجیره نیروگاهی باشد که از نور خورشید، برق تولید می‌کند. ایده ساده و کارآمد این است که پارکینگ‌ها با پنل‌های خورشیدی مسقف شوند؛ این پنل‌ها، جدا از اینکه روی ماشین‌ها سایه می‌اندازند، برق هم تولید می‌کنند. ظرفیت پارکینگ‌ها هم البته متفاوت خواهد بود. یک پارکینگ که حدود 2هزار پنل داشته باشد، می‌تواند تا زیر یک مگاوات انرژی تولید کند که برای مصرف صدها خانه کافی است. بهترین حالت، تبدیل پارکینگ‌های اطراف مکان‌هایی مثل دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به نیروگاه است؛ چون این ساختمان‌ها بسیار بیشتر از خانه‌ها برق مصرف می‌کنند و معمولا هم به‌خاطر مراجعان بسیار زیاد، پارکینگ‌های بزرگی دارند.
کشورهای مختلف، برنامه‌های متفاوتی برای تسهیل این کار دارند؛ برای نمونه، سنای فرانسه قانونی را تصویب کرده که براساس آن، هر پارکینگ قدیمی و جدیدی که بالای 80ماشین ظرفیت داشته باشد، باید به پنل‌های خورشیدی مجهز شود. در کشورهای دیگر، مثل انگلیس، قانون مشخصی در این‌باره وجود ندارد اما هزینه‌های بالای تامین انرژی و قبض‌های سنگین برق، کسب‌وکارهای خصوصی را به فکر انجام کار مشابهی انداخته است. در آمریکا، این کار در ایالت‌های مختلف تشویق می‌شود و دانشگاه‌ها پیشتاز آن هستند. در چین هم پارکینگ‌های زیادی به همین شکل مسقف شده‌‌اند. علاوه بر تامین برق برای مصارف صنعتی، این کار در آینده می‌تواند به نفع راننده‌ها هم باشد، استفاده از خودروهای برقی به‌شدت در حال گسترش است و یکی از معضلات این بازار در حال رشد، فراهم کردن زیرساخت‌ها برای شارژ خودروهاست. این پارکینگ‌های جدید می‌توانند در آینده نقش چشمگیری در این زمینه داشته و علاوه بر اینکه جایی برای پارک خودرو باشند، جایگاه شارژ آنها هم باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید