• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192608
+
-

فینال فینالیست‌ها!

اینتر و فیورنتینا امشب در رم برای فینال‌های اروپایی تمرین می‌کنند

فینال فینالیست‌ها!

فینال جام حذفی ایتالیا امشب برگزار می‌شود. اینتر که از مسیر سخت‌تری به فینال رسیده و در مرحله قبلی یوونتوس را حذف کرده، با تیمی بازی دارد که این فصل تا حدودی از خواب طولانی برخاسته است. فیورنتینا در این فصل علاوه بر فینال جام حذفی ایتالیا به فینال لیگ کنفرانس اروپا هم راه یافته و قرار است به‌زودی برای تصاحب نخستین جام اروپایی‌اش پس از 62‌سال با وستهم بازی کند. نخستین و آخرین باری که آنها یک جام اروپایی بردند، به فصل 61-1960 برمی‌گردد که برنده جام برندگان جام اروپا شدند.

   راه بنفش سهمیه
این هفتادوپنجمین دوره کوپا ایتالیاست. وینچنزو ایتالیانو، سرمربی فیورنتینا و سیمونه اینتزاگی سرمربی اینتر هستند. فیورنتینا که در نیمه بالایی جدول سری‌آ جایی ندارد، برای کسب سهمیه لیگ اروپا در فصل آینده یا باید بازی امشب را ببرد یا فینال لیگ اروپای این فصل را فتح کند. فیورنتینا برای رسیدن به این مرحله تیم‌های سمپدوریا، تورینو و کرمونزه را در مراحل قبلی حذف کرده. اینتر مسیر دشوارتری را طی کرده و تیم‌هایی مثل پارما، آتالانتا و یوونتوس را در 3‌مرحله قبلی کنار زده است.

   پرافتخارها
فیورنتینا یا ویولا (بنفش‌ها) تاکنون 6بار کوپا ایتالیا را برده‌اند که تنها یک‌بار آن در قرن جدید بوده، یعنی در فصل 01-2000 که 22سال از آن زمان می‌گذرد. اینترمیلان 8بار این رقابت‌ها را فتح کرده. مجموع جام‌های این دو باشگاه به‌اندازه 14قهرمانی یوونتوس در کوپا ایتالیاست که یک رکورد محسوب می‌شود. اینتر اگر امشب پیروز شود، با رکورد آاس‌رم در 9جام برابر خواهد شد و به رده دوم پرافتخارترین تیم‌های این تورنمنت صعود می‌کند. قهرمانی فیورنتینا هم یک پله این تیم را بالا می‌آورد و در کنار لاتزیو با 7قهرمانی قرار می‌دهد و خرج این تیم را از ناپولی (6جام) جدا می‌کند. اینتر پانزدهمین باری است که به فینال می‌رود و فیورنتینا یازدهمین فینالش را تجربه می‌کند. اینتر 6بار و بنفش‌ها 4بار در فینال شکست خورده‌اند.

   برنامه زوری نراتزوری
اینتر هم یک پای فینال لیگ قهرمانان است و برای تکرار قهرمانی سال2010 خودش باید به مصاف منچسترسیتی ترسناک برود. اینتر در هفته‌های اخیر روندی عالی داشته و همه را با گل‌های زیاد شکست داده تا اینکه در هفته جاری به‌دلیل اخراج گالیاردینی در دقیقه41 این روند متوقف شد و 3بر یک به ناپولی باخت. فشردگی بازی‌های نراتزوری برای این تیم خطرناک است. ممکن است در همین 2‌هفته‌ پیش‌رو همه‌‌چیز از دست برود. آبی‌وسیاه‌ها برای سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده مبارزه می‌کنند و در 2‌فینال هم حاضرند، اما شاید به هیچ‌یک از این 3‌هدف دست نیابند. پس از بازی سخت شنبه‌شب، امشب فینال کوپا ایتالیا را در پیش دارند و اول هفته آینده با آتالانتا بازی می‌کنند که جنگ سهمیه است. آنها هیچ بازی ساده‌ای در هفته‌های اخیر نداشته‌اند و مشکل اینجاست که فاصله بازی امشب تا شنبه آینده تنها 3‌روز است.

   جریمه یووه به سود اینتر
نراتزوری هم‌اکنون در جدول سری‌آ در رده سوم ایستاده و 3‌امتیاز از یووه کمتر دارد، 5‌امتیاز بیشتر از میلان رده پنجمی. اما شانسی که اینتری‌ها آورده‌اند، این است که با اعلام دادگاه استیناف ایتالیا، ۱۰امتیاز از یوونتوس کسر شده است. به این ترتیب اینتر درصورت تساوی برابر آتالانتا سهمیه را قطعی می‌کند. اتحادیه فوتبال اروپا که با باشگاه‌های یووه، رئال و بارسلونا بر سر ماندن آنها در پروژه سوپرلیگ لج است، تصمیم داشت یوونتوس را از حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده محروم سازد. حالا صورت مسئله پاک شده و جریمه‌ها کار خودش را کرده تا نیازی به محرومیت یووه نباشد. باشگاه تورینی پریشب به تیم ضعیف امپولی 4 بر یک باخت. اوضاع آلگری در این تیم اصلا خوب نیست. بازیکنانی مثل دی‌ماریا، کیه‌زا و یکی دو نفر دیگر با او به مشکل خورده‌اند و هواداران هم سبک بازی‌اش را اصلا نمی‌پسندند.

داور فینال لیگ قهرمانان هم مشخص شد. شیمون مارسینیاک لهستانی دومین داور تاریخ خواهد بود که فینال لیگ قهرمانان و فینال جام جهانی را در یک فصل سوت می‌زند. آخرین نفری که به این مهم دست یافت، هاوارد وب انگلیسی در سال2010 بود

2‌تیم این فصل هرکدام یک‌بار یکدیگر را شکست داده‌اند؛ فیورنتینا بازی برگشت لیگ را یک بر صفر برده و اینتر بازی رفت را با نتیجه 4 بر 3

یوویچ، بازیکن سابق رئال‌مادرید این هفته پس از 79روز برای فیورنتینا گل زد و تعداد گل‌های این فصل خود را به عدد12 رساند

 امشب ۶۰هزار هوادار در استادیوم المپیکو رم حضور خواهند داشت؛ ۳۰‌هزار اینتریستا و ۳۰‌هزار هوادار ویولا

نیوکاسل پس از 2‌دهه به لیگ قهرمانان اروپا برگشت. ادی هو، سرمربی جوان این تیم با اتکا به بازیکنانی گمنام توانست باشگاه سعودی‌ها را به اروپا برساند. با تساوی مقابل لسترسیتی، حضور کلاغ‌ها در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا قطعی شد. آنها آخرین‌بار در فصل 03-2002 و زمانی که سر بابی رابسون روی نیمکت نیوکاسل حضور داشت، به لیگ قهرمانان راه یافته بودند. زمانی که ادی هو به‌عنوان سرمربی کلاغ‌ها انتخاب شد (۱۸‌ماه قبل) آنها برای فرار از سقوط می‌جنگیدند. او تنها در ۱۸‌ماه موفق شد نیوکاسل را از مرحله فرار از سقوط به لیگ قهرمانان برساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید