• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192607
+
-

از خندیدن دست نکش

حمایت همه‌جانبه از وینیسیوس در برابر نژادپرستان

مشکلاتی که هواداران نژادپرست تیم والنسیا برای وینیسیوس به بار آوردند و در تمام طول فصل تکرار شده بود، هنوز هم خبرساز است. ژاوی ارناندس، سرمربی بارسلونا هم به این موضوع واکنش نشان داده و گفته: «متأسفانه مواردی از نژادپرستی در لالیگا وجود دارد و مایه تأسف است که در مورد آن صحبت کنیم و همه اینها در سال‌2023 اتفاق می‌افتد. هر کس این کار را انجام دهد محکوم است، مانند آنچه برای وینیسیوس رخ داد. این پدیده باید از بین برود.» رونالدینیو، اسطوره برزیلی بارسلونا هم به وینی گفته: «پسر! تو باید افتخار کنی که سیاهپوستی!» که این اظهارنظر خودش به‌نوعی نژادپرستانه است چون سیاه یا سفید یا زرد بودن انسان دست خودش نیست. اصولا آدمیزاد به چیزی که در انتخاب آن نقشی نداشته نه منطقی است افتخار کند، نه بابت آن سرشکسته باشد.
حمایت از وینیسیوس در برزیل شدت بیشتری داشت. به احترام او چراغ‌های اطراف شهر ریودوژانیرو خاموش شد و تصاویر زیبایی از نماد این شهر یعنی مجسمه بزرگ مسیح گرفته و منتشر شد. صفحه پله که توسط خانواده او اداره می‌شود، متنی برای وینیسیوس به این شرح آماده کردند: «پله همیشه وینیسیوس را به‌خاطر استعداد و نشاط او تحسین می‌کرد. هر بار که با هم صحبت می‌کردند، پله خیلی خوشحال می‌شد و به همدیگر احترام می‌گذاشتند. در چنین روزی مطمئن هستیم که ادسون هم انتظار دارد چنین چیزی را بنویسیم، پس این کار را می‌کنیم. وینیسیوس، بنیاد پله از تو حمایت می‌کند و شهامتت را تحسین می‌کند. همچنان یک سخنگو باش و هرگز از خندیدن در مقابل صورت دشمنانت دست نکش. نژادپرستی دیگر جایگاهی در ورزشی که دوستش داریم، ندارد.» بازیکنان دیگری نظیر کاسمیرو، ژسوس، رحیم استرلینگ و ژول کنده با کمی تأخیر نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و از وینی جونیور حمایت کردند.
روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا با اظهار شرم از نژادپرستی حاکم بر فوتبال این کشور به خاویر تباس، رئیس لالیگا هم تاخت و گفت: «خاویر تباس ساعاتی بعد از آنکه بازیکنی مورد توهین‌های نژادپرستانه قرار گرفته، به او متلک می‌اندازد. کار مدیران این نیست که در شبکه‌های اجتماعی متلک بیندازند. وظیفه ما حل مشکلات است.» رئال‌مادرید از فدراسیون هم شاکی و معتقد است که آنها تلاشی برای مبارزه با نژادپرستی نکرده‌اند. یک مثال برای شرح این وضعیت کافی است؛ اینکه ایوان آلخو، بازیکن کادیس به‌خاطر توییتی با عکس خودش کنار وینیسیوس که او را با ایموجی میمون نشان داده بود، نه بازخواست شد نه محروم یا جریمه. رئال مدارکی علیه فدراسیون رو کرده و یکی از آنها این است که فدراسیون فوتبال اسپانیا 6 داور VAR را اخراج کرده و یکی از ‌آنها ایگلسیاس ویانوئوا، داور VAR بازی رئال- والنسیاست؛ یعنی خود فدراسیون قبول دارد این بازی مشکل داوری داشته اما تلاشی برای متوقف‌کردن آن یا تکرار یا اعلام نتیجه انضباطی نکرده است.
همزمان پلیس مدارکی علیه هواداران اتلتیکو مادرید که عروسک وینیسیوس را به دار آویخته بودند، پیدا کرده است. پلیس ملی آثاری از اثر انگشت روی آدمک متصل به پیراهن وینیسیوس پیدا کرد که منجر به دستگیری 4نفر از اعضای باشگاه «فرنته آتلتیکو» شد که یکی از آنها سابقه کار در پلیس را دارد.
وینیسیوس منتظر است ببیند تا چه سطحی از طرف باشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرد. اگر حس کند باید در مبارزه با نژادپرستان دست‌تنها در میدان بماند، رئال را ترک می‌کند؛ همان اتفاقی که برای بالوتلی افتاد و او را مجبور به ترک سری‌آ کرد. پاری‌سن‌ژرمن با علاقه خاصی شرایط این بازیکن را دنبال می‌کند.
در ماده‌75 اساسنامه لالیگا یکی از سنگین‌ترین جریمه‌ها برای چنین مواردی، تعطیلی استادیوم‌های ورزشی تا مدتی مشخص بین یک بازی تا یک فصل است. در این فصل رئال‌مادرید 8 شکایت درباره توهین نژادپرستانه به وینیسیوس به لالیگا تسلیم کرده اما قانون رعایت نشده است. اقدامات شدیدتری هم از لحاظ قانونی می‌توان درنظر گرفت؛ سقوط تیم‌ها به لیگ‌های دسته پایین‌تر و کسر امتیاز سایر تنبیهات هستند. بازیکنان، باشگاه‌ها، مربیان، داوران و مدیران نیز براساس شدت جرمشان ممکن است بین 18هزار تا 90 هزار یورو جریمه شوند.
گفته می‌شود به‌خاطر تصاویر سیاهی که از اسپانیا در سراسر جهان پخش شده، احتمالا این کشور شانس میزبانی جام جهانی 2030 را از دست خواهد داد. رئال‌مادرید امشب در ورزشگاه خانگی با رایووایکانو بازی دارد؛ همان تیمی که در بازی رفت سرمربی مکزیکی آن (آگیره) به بازیکنانش دستور می‌داد وینیسیوس را مصدوم کنند. حالا وینی به‌دلیل محرومیت در این بازی غایب است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :