• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192605
+
-

فراموش کن!

بازی‌های نیمه‌نهایی جام حذفی، فرصت خوبی برای از یاد بردن خاطرات تلخ است

فراموش کن!

بهروز رسایلی

مسابقات مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال ایران چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود. امروز استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان نساجی است و فردا پرسپولیس در ورزشگاه خالی از تماشاگر پاس قوامین به مصاف هوادار می‌رود. صحبت کردن در مورد اهمیت بازی‌های نیمه‌نهایی بیهوده‌ترین کار دنیاست؛ مگر می‌شود مسابقاتی که 2 فینالیست جام را معرفی می‌کند مهم نباشد؟ در کنار این اما 2 بازی آخر هفته مملو از انگیزه‌های فردی هم هست و فرصتی برای فراموش کردن برخی خاطرات تلخ به شمار می‌آید.

   حذف مقابل نساجی را فراموش کن!
ماموریت اول استقلال این است که نساجی را ببرد و انتقام حذف پارسال را بگیرد. تیم فرهاد مجیدی فصل گذشته روز تلخ خیلی کم داشت. یکی از آنها زمانی بود که استقلال در آزادی برابر نساجی با نتیجه مساوی بدون گل متوقف شد و تیم مازندرانی در ضربات پنالتی به برتری 5بر 4دست یافت. تراژدی بزرگ آبی‌ها در ضیافت پنالتی‌ها، مهار ضربه آمانوف از سوی علیرضا حقیقی بود که عملا باعث حذف هافبک ازبک از استقلال شد. حالا وقت انتقام است؛ انتقام از تیمی که پارسال قهرمان حذفی شد، اما امسال در ضعیف‌ترین فرم ممکن قرار دارد.

   گل خالی سجاد را فراموش کن!
اصلا انگار سجاد شهباززاده به استقلال آمده بود که یک موقعیت طلایی برابر نساجی خراب کند، 2امتیاز حیاتی تیمش را به باد بدهد و برود! در هر صورت آن مساوی یکی از 5امتیازی بود که نساجی در نیم‌فصل دوم گرفت و ضربه بسیار بدی به استقلال در کورس قهرمانی زد. پیروزی بر حریف سرخپوش، مقدمه‌ای برای از یاد بردن آن خاطره ناگوار است.

   سیل توهین‌ها را فراموش کن!
در اردوی نساجی هم البته هستند کسانی که انگیزه خاص برای درخشش داشته باشند. علیرضا حقیقی در ششمین تقابلش با پرسپولیس مثل 5 دوئل قبلی موفق به ثبت کلین‌شیت نشد. نساجی 4گل از پرسپولیس خورد و جام قهرمانی به تیم یحیی گل‌محمدی رسید. انصافا هم توقع گزافی از حقیقی داشتند، اما به هر حال بعد از این بازی شاهد هجمه‌های شدیدی به گلر نساجی بودیم؛ تا جایی که خود او ناچار شد در فضای مجازی واکنش نشان بدهد. واکنش «حقیقی» حقیقی اما می‌تواند در همین تقابل رودررو با استقلال رقم بخورد.

   توقف‌های تلخ را فراموش کن!
هوادار در این 2 سال گربه سیاه پرسپولیس بوده است. این تیم در 2بازی رفت و برگشت فصل گذشته از پرسپولیس مساوی گرفت و نقش مهمی در دور شدن سرخپوشان از کسب مقام قهرمانی داشت. امسال هم آنها در آزادی سرخپوشان را شکست دادند و کارشان را سخت کردند. حالا پرسپولیس با روحیه بالای ناشی از قهرمانی، در یک میدان حذفی باید به مصاف شاگردان ساکت الهامی برود؛ دیداری انتقامی که درصورت برتری سرخ‌ها می‌تواند درد مربوط به توقف‌های تلخ قبلی را تسکین بدهد.

   قیل و قال میزبانی را فراموش کن!
پرسپولیس برای این بازی یک انگیزه جانبی دیگر هم دارد؛ اینکه سر ماجرای بازی با پیکان و انتقال میزبانی از دستگردی به آزادی، سرخپوشان خیلی تحت فشار قرار گرفتند و متهم به سود بردن از حمایت‌های ویژه شدند. همین باشگاه هوادار هم آن زمان خیلی جوش می‌زد و حتی تهدید کرد که اگر مسابقه حذفی 2 تیم به آزادی منتقل شود، از این رقابت‌ها انصراف خواهد داد. حالا قرار شده بازی در دستگردی و بدون تماشاگر باشد؛ پس فرصت خوبی است برای پرسپولیس که نشان بدهد زور بردن تیم‌های تهرانی را در هر استادیومی دارد و قیل و قال قبلی کاذب بوده است.

   انبوه تهمت‌ها را فراموش کن!
انگیزه ویژه آن طرف هم مال ساکت الهامی است؛ مردی که بعد از دریافت 6گل از استقلال آن هم در یک نیمه، حسابی تحت فشار فضای مجازی قرار گرفت. حالا این موقعیت برای سرمربی پرادعای فوتبال ایران فراهم است که با حذف پرسپولیس، آبی روی آتش دلش بریزد. حتی پیروزی هوادار در این بازی هم شاید تهمت‌ها را متوقف نکند، اما حداقل روان ساکت را التیام خواهد بخشید.

در نقد فضای اتهام‌زنی رایج در فوتبال ایران
بیچاره قهرمان حذفی!
رایج‌ترین رسم فوتبال ایران انگار «تهمت‌زدن» است؛ هر کسی به هر کسی که دستش می‌رسد یک وصله می‌چسباند. چرا کم‌فروشی کردی؟ آیا مرتکب تبانی شدی؟ چطور دنبال توپ نرفتی؟ چرا آنجا آنطور نتیجه گرفتی و اینجا اینطور؟ چرا در فلان ورزشگاه بازی نکردی؟ همینطور الی آخر. پرسپولیس قهرمان لیگ شد و کلی از این طعنه و کنایه‌ها شنید. حالا کمی با معرفی قهرمان جام حذفی فاصله داریم و مطمئن باشید فضای مشابهی هم علیه آن تیم نگونبخت ایجاد خواهد شد! بیایید بعضی سناریوهای احتمالی را با هم مرور کنیم.
   اگر پرسپولیس قهرمان شود؛ این تیم عزیزکرده فدراسیون است و هر دو جام را دادند ببرد.
در لیگ برتر مورد حمایت قرار گرفت و در جام حذفی هم راه را برایش هموار کردند تا هواداران
پرشمارش خوشــــحال باشند و مشکلات اقتصادی فراموش شود.
   اگر استقلال قهرمان شود؛ چون یک جام به پرسپولیس داده بودند، جام دوم را هم تقدیم استقلال کردند تا سر و صدای اعتراض هواداران این تیم بخوابد و همه راضی شوند.
   اگر نساجی قهرمان شود؛ شما که می‌توانستید استقلال را اوت کنید و قهرمان
 جام حذفی شوید، چرا هفته آخر جلوی پرسپولیس آنطور شل بازی کردید
و باختید؟ حتما قصـــد و غرضـــــی در کـــــــــار بوده.
   اگر هوادار قهرمان شود؛ شما که می‌توانستید پرسپولیس را شکست بدهید و قهرمان جام حذفی شوید، چرا در آن بازی حساس 6تا از استقلال خوردید؟ معلوم است که غیرعادی بوده!

در نیمه‌نهایی جام‌حذفی امشب 2سرمربی خارجی مقابل هم قرار می‌گیرند
نیمه خارجی

در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی فوتبال ایران، امروز تیم‌های استقلال و نساجی از ساعت18:30 در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. این نخستین بازی از این مرحله است و دومین بازی هم فردا از همین ساعت میان 2تیم پرسپولیس و هوادار انجام خواهد شد. امشب استقلال در حالی مقابل نساجی قرار می‌گیرد که در لیگ برتر و در همین زمین با نتیجه خوبی این حریف را برده است. اما این تنها خاطره شیرین آبی‌ها از نساجی است و سایر تقابل‌های 2تیم در یکی دو سال اخیر با خاطره‌ای تلخ برای آبی‌ها تمام‌شده است.
استقلال و نساجی فصل گذشته یک مرحله زودتر از امسال در جام‌حذفی به یکدیگر برخورد کردند. آن مسابقه را نساجی در ضربات پنالتی برد و تیم فرهاد مجیدی را از جام‌حذفی کنار زد. مجیدی در لیگ برتر هم نتوانست نساجی را ببرد و با 2مساوی بدون گل مقابل این تیم قهرمان شد. امسال اما در بازی رفت لیگ برتر، تیم ساپینتو با نتیجه 3بر یک نساجی را شکست داد و بازی برگشت 2تیم در قائمشهر نیز یک-یک مساوی تمام شد. در هر دوی این بازی‌ها استقلال برتری مطلق داشت و موقعیت‌های گل فراوانی را از دست داد. تا جایی که امید گل آبی‌ها در این دو مسابقه به رکوردهایی در تاریخ لیگ بدل شدند. استقلال در هر دو مسابقه می‌توانست هفت هشت گل به نساجی بزند اما موقعیت‌ها را یکی پس از دیگری از دست داد تا به‌خصوص به‌خاطر تساوی در بازی برگشت، حسرت زیادی نصیب آبی‌ها شود. امروز اما استقلالی‌ها دیگر فرصتی برای از‌دست‌دادن ندارند و باید کار نساجی را در همین بازی یکسره کنند. استقلال که لیگ را در رقابتی نزدیک از دست داده، با همه توانش به‌دنبال بردن جام حذفی است و در این راه باید ابتدا نساجی را قربانی کند و سپس به فینال بیندیشد.
نساجی امسال در لیگ برتر نتایج خوبی نگرفت و حتی بعد از رفتن مطهری و آمدن مربی خارجی هم تغییری در روند این تیم ایجاد نشد. قائمشهری‌ها در لیگ برتر آخرین بار روز دهم دی‌ماه پیروز شدند و در 140روز و 16بازی بعدی رنگ پیروزی را ندیدند. در این فاصله نساجی فقط در جام‌حذفی پیروز می‌شد؛ 2برد مقابل فجرسپاسی و پیکان و یک مساوی مقابل آلومینیوم که با برتری نساجی در ضربات پنالتی تمام شد، این تیم را تا مرحله نیمه‌نهایی بالا کشید. نساجی در حالی به مصاف استقلال می‌رود که بازی قبلی‌اش مقابل پرسپولیس بوده و در هفته آخر لیگ با نتیجه‌ای پرگل به قرمزها باخته است. همین نتایج، استقلال را امیدوار کرده که در یک بازی برتر، جواز صعود به فینال را دریافت کند. ساپینتو در این مسابقه سعید مهری را به‌خاطر محرومیت در اختیار ندارد اما سایر بازیکنانش برای صعود به فینال آماده‌اند. آبی‌ها در 2بازی آخر خودشان در لیگ، 2تیم قدرتمند تراکتور و مس رفسنجان را شکست داده‌اند و در اوج آمادگی به بازی با نساجی رسیده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید