• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192601
+
-

رویداد بدون روادید!

در آستانه فصل جدید لیگ ملت‌های والیبال جهان، ماجرای روادید چند بازیکن تیم ملی به دغدغه بزرگی برای بهروز عطایی تبدیل شده است. ایران چند مصدوم سرشناس و چند ستاره غایب برای این رقابت‌ها دارد و حالا صادر نشدن روادید برای چند بازیکن، همه‌‌چیز را دشوارتر خواهد کرد. آیا این نخستین بار است که ورزشکاران ایرانی برای دریافت روادید قبل از یک تورنمنت بزرگ با مشکل روبه‌رو می‌شوند؟ آیا روادید ستاره‌های تیم ملی والیبال سرانجام صادر خواهد شد؟ راهکار فدراسیون در این رابطه چیست؟ آیا شانسی برای عملی شدن این راهکار وجود دارد؟

   چه کسانی روادید ندارند؟
در فهرست نهایی تیم والیبال ایران برای سفر به آناهایم آمریکا و پشت سر گذاشتن سومین مرحله از لیگ ملت‌های والیبال جهان، 5‌نفر از اعضای تیم ایران نتوانسته‌اند روادید این سفر را دریافت کنند. امین اسماعیل‌نژاد، آرمان صالحی، اسماعیل مسافر، نیما ده‌پناه و حمزه فتحی، این 5نفر هستند که از بین آنها، اسماعیل‌نژاد یک ستاره بسیار کلیدی برای تیم‌ملی محسوب می‌شود. جالب اینکه در مورد امین و آرمان، مسئله تغییر وضعیت خدمت در زمان ثبت‌نام عنوان شده اما در مورد 3‌نفر دیگر، هیچ توضیح دقیقی داده نشده است. بعد از اعلام این ماجرا، فدراسیون والیبال به کشور میزبان اعتراض کرد و قرار شد این اعتراض مورد بررسی قرار بگیرد. با این حال بعد از گذشت حدود 2‌هفته، رسما اعلام شد که روادید این 5‌نفر برای حضور در آمریکا صادر نمی‌شود. این تصمیم در تعارض کامل با قوانین مربوط به میزبانی لیگ ملت‌های والیبال است که در آن به وضوح از لزوم صادر کردن روادید برای اعضای همه تیم‌ها بدون قید و شرط صحبت شده است. به هر حال رایزنی‌ها میان رئیس فدراسیون والیبال ایران و اتحادیه جهانی والیبال همچنان ادامه دارد اما هنوز پاسخ شفافی به والیبال ایران داده نشده است.
 
   یک داستان ادامه‌دار
این نخستین‌بار نیست که ورزش ایران با چنین چالشی روبه‌رو می‌شود. تابستان سال گذشته ستاره‌های تیم ملی کاراته ایران نتوانستند روادید آمریکا را برای حضور در رقابت‌های جهانی که در این کشور برگزار می‌شد، دریافت کنند. پیش از آن نیز دیدار دوستانه بین ستاره‌های کشتی ایران و آمریکا به‌دلیل صادر نشدن روادید برخی از اعضای تیم، لغو شده بود. حتی در جریان جام جهانی کشتی در آمریکا نیز اتفاق مشابهی افتاد و آمریکا روادید را در دقیقه 90 صادر کرد.
به جز آمریکا، این مشکل با کشور انگلیس نیز وجود داشته است؛ کشوری که برای مشکات الزهرا صفی، تنیسور مطرح ایرانی و همچنین چند عضو تیم ملی تکواندو روادید صادر نکرد.

   میزبانی را بگیرید
فدراسیون والیبال ایران در نامه‌ای به اتحادیه جهانی والیبال، خواهان گرفتن میزبانی از آمریکا شده است. هرچند که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این اتفاق کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. فدراسیون همچنین اعلام کرده که درصورت صادر نشدن روادید این 5‌نفر، به‌طور کلی قید شرکت در هفته سوم لیگ ملت‌ها را می‌زند. شاید این تهدید کارساز شود و تیم ملی بتواند با ترکیب کامل در آمریکا به میدان برود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید