• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19254
+
-

نامه قطعه‌سازان فرانسوی به همتایان ایرانی برای تداوم فعالیت

نامه قطعه‌سازان فرانسوی به همتایان ایرانی برای تداوم فعالیت


تازه‌ترین خبرها از تلاش شرکای فرانسوی صنعت خودرو برای ماندن در ایران حکایت دارد.

شرکت‌های خودروسازی پژوسیتروئن و رنو نیسان فرانسه طی چند هفته گذشته بر تعلیق فعالیت‌های خود در ایران به‌دلیل خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تأکید کردند. خودروسازان فرانسوی که با اجرای برجام پیشگام بازگشت به ایران بودند اما به‌رغم این اعلام رسمی، دوطرف بر تداوم چانه‌زنی برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا یا علاقه‌مندی به حفظ کسب و کار و سرمایه خود در ایران تأکید دارند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه کشور اخیرا از دریافت نامه انجمن قطعه‌سازان فرانسه به شرکای ایرانی خود برای تداوم همکاری‌ها خبر داده و اعلام کرده است: انجمن قطعه‌سازان فرانسه در نامه‌ای با ذکر پیشینه دودهه همکاری در این صنعت و پایبندی خود به تفاهمنامه امضا شده، تداوم تعاملات با قطعه‌سازان ایرانی را خواستار شده است.

آرش محبی‌نیا با بیان این مطلب به ایرنا اعلام کرد: در نامه‌ای که هفته گذشته انجمن قطعه‌سازان فرانسه (FIEV) به دفتر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور (ISMAPA) ارسال کرد، فرانسوی‌ها بر پایبندی خود به پروتکل و تفاهمنامه همکاری امضا شده در بهمن پارسال تأکید اما اعلام کردند به‌دلیل نگرانی برخی اعضای خود تا روشن شدن شرایط، در زمان دیگری به تهران سفر می‌کنند. او تأکید کرد: به‌دلیل تصمیم پژو سیتروئن برای تعلیق فعالیت‌ها (که البته به‌معنای خروج قطعی این شرکت از ایران نیست)، این سفر نیز تا روشن شدن برخی مسائل و شیوه‌های همکاری به تعویق افتاده و در عوض، قطعه‌سازان فرانسوی از همتایان ایرانی خود برای حضور در این کشور دعوت کردند تا در نشستی، شیوه‌های مناسب همکاری در فضای کنونی را بررسی کنند.



ضربه مالی سخت به پژو

رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه (Medef) نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس24 تأکید کرده گروه خودرو‌سازی‌ پژو سیتروئن درصورت خروج از بازار ایران، ضربه مالی سختی خواهد خورد. به گزارش همشهری، ایوتیبو دو سیلگی، تأکید کرد: متأسفانه مدیران گروه خودروسازی پژو سیتروئن با تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران مواجه هستند و این موضوع برای گروه خودروسازی پژو سیتروئن دردناک است و زیان مالی زیادی به همراه خواهد داشت. زیرا ایران از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، انگلیس، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو سیتروئن محسوب می‌شود. این شرکت سال گذشته ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رساند. از سوی دیگر شرکت پژو سیتروئن تأکید کرده با حمایت دولت فرانسه در تلاش است تا موافقت مقامات آمریکایی برای مستثنی شدن این شرکت از مجازات‌های واشنگتن درصورت ادامه فعالیت در ایران را دریافت کند.


سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به تأثیر خروج شرکای خارجی از صنعت خودروی ایران اعلام کرد: وزارت صنعت باید خسارت بدعهدی پژو را به قطعه‌سازان ایرانی پرداخت کند. فرهاد به‌نیا با بیان این مطلب به تسنیم، افزود: فرانسوی‌ها همیشه ایران را به‌عنوان یک بازار فروش نگاه کرده‌اند و اصلاً حاضر به داخلی‌سازی‌ محصولات نیستند.

او با بیان اینکه در طول 17سال اخیر داخلی‌سازی‌ تندر90به 56درصد رسیده است، افزود: در سال گذشته پژو بالای 400هزار دستگاه و رنو بالای 160هزار دستگاه خودرو در بازار ایران فروخته‌اند. به‌نیا با بیان اینکه در قرارداد جدید پژو قرار بود تعدادی از محصولات فرانسوی در کشور تولید و راهی بازار شوند، افزود: برای داخلی‌سازی‌ این محصولات 50قطعه‌ساز بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند و پیش‌بینی می‌شد سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی برای تولید قطعات خودروهای تولید مشترک انجام شود که با تعلیق این همکاری ضربه سختی به صنعت قطعه‌سازی‌ کشور وارد شده است. او با تأکید براینکه باید وزارت صنعت تضامین اجرای قرارداد پژو را اعلام و خسارت قطعه‌سازان را پرداخت کند، گفت: امروز قطعه‌سازانی که در پروژه قرارداد پژو همکاری داشتند بلاتکلیف بوده و نمی‌دانند با قطعاتی که تولید کرده‌اند چه کنند. چرا وزارت صنعت در تعلیق همکاری پژو با خودروسازان ایران سکوت کرده و موضع خود را بیان نمی‌کند، درحالی‌که قطعه‌سازان در تولید پلتفرم‌های مشترک آسیب زیادی دیده‌اند اما کسی جوابگوی زیان آنها نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید