• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192481
+
-

در اردیبهشت امسال پرونده‌های جنجالی زیادی با اجرای حکم مختومه شد

دادخواهی برای آرامش مردم

گزارش
دادخواهی برای آرامش مردم

اردیبهشت امسال مهر پایانی بود بر بسیاری از پرونده‌های جنجالی کشور که طی سال‌های گذشته افکار عمومی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده بود؛ پرونده‌ افراد مخوفی که با قتل، تجاوز و قاچاق موادمخدر، زندگی‌های زیادی را نابود کرده و تا مدت‌ها، بسیاری از مردم در انتظار اجرای حکم آنها بودند. حسین‌غول، شرور مخوف شرق تهران که جرائم مختلفی ازجمله شرارت، آدم‌ربایی، مجروح‌کردن مأمور پلیس و قتل را در پرونده‌اش ثبت کرده بود، حسین پنجک و همدستانش که سال‌ها با قاچاق کوکائین به کشور به سلطان کوکائین شهرت داشتند، مرد بی‌رحمی که در جنایتی هولناک 2دخترش را به همراه پدر و مادر همسرش به قتل رسانده بود، مردی به نام الکس که با راه‌اندازی شبکه فساد دست به قاچاق دختران به خارج از کشور می‌زد، مردی که با تجاوز بی‌رحمانه به یک زن زندگی او را به ورطه نابودی کشانده بود، عاملان جنایت «خانه اصفهان» که 3مامور حافظ امنیت را به شهادت رسانده بودند و... تنها بخشی از افرادی بودند که در‌ ماه گذشته پرونده اتهامی آنها با اجرای حکم قصاص یا اعدامشان برای همیشه بسته شد تا عدالت به صدها خانواده‌ای که از آنها آسیب دیده بودند، هدیه شود. در این گزارش به مرور این پرونده‌ها می‌پردازیم.

سلطان کوکائین و همدستانش
قاچاقچی حرفه‌ای به نام حسین پنجک و 2 نفر از همدستانش از  اعدامی‌های اردیبهشت ماه بودند. او که به‌دلیل قاچاق کوکائین به کشور به سلطان کوکائین مشهور بود پس از سال‌ها شرارت و قاچاق در سال93 همراه با 5نفر دیگر از نفرات باندش دستگیر شد. مأموران در جریان دستگیری اعضای این باند موفق شدند 2کیلو کوکائین کشف کنند. او که در زمان دستگیری 32سال داشت پیش‌تر 17مرتبه به اتهام‌های گوناگون از جمله خرید و فروش مشروبات الکلی و مواد ‌مخدر، ایجاد مزاحمت و خشونت برای مردم، برگزاری پارتی، فساد، فحشا و ... دستگیر و زندانی شده بود. اعضای این باند با شگردهای مافیایی محموله‌های کوکائین را از کشورهای آمریکای جنوبی وارد کشور می‌کردند و در تهران و شهرهای اطراف فعالیت داشتند. سرکرده‌های این باند از این راه توانسته بودند به ثروتی افسانه‌ای دست پیدا کنند؛ طوری که پلیس هنگام دستگیری آنها علاوه بر شناسایی چندین دستگاه خودروی لکسوس، جنسیس و ... یک قایق تفریحی لوکس متعلق به آنها را نیز که در یکی از بنادر شمالی کشور پهلو گرفته بود، کشف کرد. سرانجام با گذشت 9سال از دستگیری اعضای این باند، 3نفر از آنها ازجمله سرکرده‌شان که با رأی دادگاه به اعدام محکوم شده بودند و حکم‌شان از سوی قضات دیوان عالی کشور مهر تأیید خورده بود صبح روز 20اردیبهشت پس از انجام تشریفات قانونی اعدام شدند.

قصاص قاتل همسر و فرزند
یکی دیگر از افرادی که در روزهای گذشته حکم قصاص او اجرا شد، مردی بود که در اقدامی هولناک همسر و فرزندش را به قتل رسانده بود. این مرد به‌دلیل اختلافاتی که با همسرش داشت با استفاده از گاز منواکسید کربن و تغییر مسیر لوله خروجی و هدایت لوله آبگرمکن به حمام و آشپزخانه و فضای داخل منزل همسر و فرزندش را که در خواب بودند با گاز خفه کرد. هرچند او قصد داشت با این اقدام وانمود کند که قربانیان بر اثر حادثه جان خود را از دست داده‌اند، اما خیلی زود در بررسی‌های فنی معلوم شد که مرگ مادر و فرزند یک قتل است، نه حادثه. این در حالی بود که شواهد و مدارک از اختلاف پدر این خانواده با همسرش حکایت داشت و نشان می‌داد آنها مدام با یکدیگر درگیری داشته‌اند. در این شرایط او به اتهام قتل دستگیر شد و به قتل  همسر و فرزندش اعتراف کرد. با وجود اینکه او ولی دم فرزندش بود اما بعد از محاکمه در دادگاه کیفری از باب قتل همسرش به  قصاص محکوم شد.
علیرضا برخور، دادستان عمومی و انقلاب فریدونکنار در این‌باره گفت: با درخواست اولیای دم مقتولان، مجازات قصاص نفس محکوم بابت قتل عمدی همسر و فرزندش، سحرگاه روز دوشنبه، 25اردیبهشت ‌ماه اجرا و پرونده زندگی قاتل بسته شد.

پایان قاتل «عقاب ایران»
اگر اهل خواندن صفحه حوادث روزنامه‌ها باشید، حتما پرونده قتل شرور معروف کشور را که به «عقاب ایران» مشهور بود، به‌خاطر دارید. وحید مرادی که تنها چند ساعت پس از آزادی از زندان، یکی از دوستانش را به قتل رسانده بود، هنگام فرار از کشور دستگیر و روانه زندان شد اما سال97 بود که در زندان به قتل رسید. او در جریان درگیری بین 2گروه از زندانیان در یکی از بندهای زندان رجایی‌شهر با ضربات جسمی تیز کشته و در بررسی‌ها مشخص شد که عامل قتل او یکی از زندانیان به نام سعید است. سعید از 2سال قبل‌تر به اتهام قتل مردی با شلیک گلوله روانه زندان رجایی‌شهر شده بود و حالا اتهام قتل شرور معروف ایران هم به پرونده‌اش اضافه شده بود. این حادثه جنجال زیادی در رسانه‌ها به پا کرد و تا مدت‌ها افکار عمومی پیگیر ماجرا بود. سعید به اتهام 2فقره قتلی که مرتکب شده بود، محاکمه و به قصاص محکوم شد. هرچند موفق شد در پرونده قتل اول رضایت بگیرد اما حکم قصاص او در پرونده قتل وحید مرادی پابرجا و قطعی بود. او تمام تلاش خود را کرد تا از خانواده وحید مرادی رضایت بگیرد اما آنها اصرار بر اجرای حکم داشتند. به این ترتیب، سعید سحرگاه چهارشنبه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه پای چوبه دار رفت و به دار مجازات آویخته شد تا این پرونده جنجالی برای همیشه به بایگانی سپرده شود.

الکس؛ بزرگ‌ترین قاچاقچی دختران
«درآمد 70میلیارد تومانی از طریق قاچاق زنان و دختران جوان به خارج از کشور» اتهام فردی به نام الکس است که با راه‌اندازی یک شبکه فساد گسترده، زنان و دختران جوان را برای بهره‌کشی جنسی به کشورهای خارجی می‌فرستاد. او که نام واقعی‌اش شهروز سخنوری بود سال۱۳۶۲ و درحالی‌که 4سال داشت به خارج از کشور مهاجرت کرد و در کشور‌هایی مانند هند، امارات، آمریکا، مالزی و اوکراین زندگی می‌کرد. او اوایل دهه90 به پیشنهاد دختری به‌نام سابیا سایتی برای او راه‌اندازی کرد که در آن عکس و شماره دختران برای تن‌فروشی بارگذاری می‌شد. کمی بعد او فعالیتش را گسترش داد و شبکه فسادی گسترده برای خودش راه‌اندازی کرد و زنان و دختران جوان را به کشورهای خارجی قاچاق می‌کرد. درآمد او از قاچاق هر دختر ایرانی ماهانه ۱۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان بود. فعالیت این شبکه فساد ادامه داشت تا اینکه اواسط سال96 ابتدا شماری از اعضای باند به دام افتادند و بعد الکس در مالزی دستگیر شد. با تکمیل تحقیقات، الکس و شماری از اعضای باندش در دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه شدند. الکس و مادرش که در پرونده، متهمان ردیف اول و دوم هستند به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام و سایر اعضای باند به حبس محکوم شدند و الکس صبح روز شنبه 30اردیبهشت اعدام شد.

تاوان تعرض به مدافعان امنیت
یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های ماه‌های اخیر ماجرای شهادت 3نفر از نیروهای مدافع امنیت در منطقه خانه اصفهان در شهر اصفهان بود. در جریان تیراندازی افراد مسلح به‌سوی مردم و نیروهای مدافع امنیت که شامگاه 25آبان‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد، 3نفر از مدافعان امنیت به نام‌های اسماعیل چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی به شهادت رسیدند. 24ساعت پس از این جنایت بود که افراد مسلح که قصد فرار به شهرهای شمالی را داشتند دستگیر شدند.
یکی از آنها صالح میرهاشمی بود. بررسی‌ها حاکی از آن بود که او با گروهک تروریستی منافقین در ارتباط است. او در اعترافاتش گفت: عوامل گروهک منافقین گفته بود:‌ ما یک تیم ۵نفره مسلح هستیم و از نظر مالی و پشتیبانی به هیچ‌کسی احتیاج نداریم.  در چنین شرایطی او به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری در معابر عمومی، تشکیل و اداره دسته و گروه مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد‌امنیت داخلی و عضویت و همکاری با گروهک منافقین در دادگاه محاکمه و به اعدام محکوم و حکمش بامداد جمعه 29اردیبهشت‌ماه در زندان اصفهان اجرا شد.

مرگ؛ تاوان تجاوز
در بیستمین روز از اردیبهشت ‌1402، مرد متجاوزی به دار مجازات آویخته شد که هفدهم شهریور سال‌96 زنی را قربانی نیت شوم خود کرده بود. این پرونده با شکایت زن جوان به جریان افتاد و به دستگیری مرد متجاوز منجر شد. ماجرا از این قرار بود که روز حادثه مرد متجاوز با دوست همسرش تماس گرفت و درحالی‌که سراسیمه بود، به او گفت حال همسرش بد شده است. وی این جمله را پشت تلفن گفت و از دوست همسرش درخواست کمک کرد. زن جوان به گمان اینکه دوستش حالش بد شده از همه‌جا بی‌خبر و برای کمک خودش را به خانه او رساند تا با کمک شوهر دوستش، وی را به بیمارستان برساند. زن جوان وقتی رسید متوجه شد که شوهر دوستش در خانه تنهاست و همه اینها نقشه بود تا او را به خانه‌اش بکشاند و نقشه شیطانی‌اش را اجرا کند. پس از این حادثه مرد متجاوز با شکایت زن جوان دستگیر شد و در شعبه دهم دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت و جرم خود را پذیرفت. او توضیح داد:
‌روز حادثه همسرم به خانه یکی از اقوامش رفته بود و من که وسوسه شده بودم، این نقشه را کشیدم و  حالا پشیمانم. این مرد از سوی قضات دادگاه به اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شد و مدتی بعد قضات دیوان‌عالی کشور حکم را تأیید کردند. به این ترتیب وی حدود 2هفته قبل به دار مجازات آویخته و پرونده‌اش برای همیشه مختومه شد.

قاتل 4 نفر
بیست‌و‌چهارم مهر سال‌97 مرد بوکسوری، 2دخترش را همراه با پدرزن و مادرزنش در خانه‌شان در بلوار نبرد به قتل رساند تا یکی از هولناک‌ترین جنایت‌ها به نام او ثبت شود. این مرد پس از جنایت سعی داشت به زندگی‌اش پایان بدهد اما برادرش بموقع رسیده و او را به بیمارستان رسانده بود. قربانیان این حادثه  سولماز 19ساله، ساناز 17ساله و پدربزرگ و مادربزرگ آنها به نام سبزعلی 79ساله و بمانی 70ساله بودند. به‌دنبال این اتفاق هولناک، ‌عامل قتل‌ها دستگیر شد و در بازجویی‌ها به جنایت اقرار کرد. وی مدعی شد که انگیزه‌اش اختلاف با همسرش بوده است. او می‌گفت که همسرش خانه را ترک کرده و دیگر حاضر به ادامه زندگی با او نیست. این اتفاق موجب شده بود تا مرد بوکسور به‌شدت به هم بریزد و در اقدامی جنون‌آمیز جان دخترانش و پدر و مادر همسرش را بگیرد. این مرد به اتهام قتل پدر زن و مادرزنش به قصاص محکوم شد و اگرچه به رأی اعتراض کرد، اما قضات دیوان‌عالی کشور مهر تأیید بر حکم صادر شده  زدند. نام او در فهرست اعدامی‌ها قرار گرفت تا اینکه سیزدهم اردیبهشت‌ماه مرد جنایتکار به سالن اجرای احکام زندان رجایی‌شهر انتقال یافت و به دار مجازات آویخته شد.

قتل زن بی‌گناه
آخرین محکوم به قصاصی که در اردیبهشت 1402 پای چوبه دار رفت  مردی بود که در پارک چیتگر جان زنی بی‌گناه را گرفته بود. این جنایت بیست‌و‌چهارم تیر‌ماه سال‌97 رقم خورد. در آن زمان گزارش ناپدید‌شدن زن جوان به پلیس اعلام شد تا اینکه جسد وی در پارک چیتگر پیدا شد. او به قتل رسیده و ماشینش به سرقت رفته بود. با انجام تحقیقات مشخص شد که مقتول آخرین‌بار با مردی آشنا تماس تلفنی داشته است. همین سرنخ کافی بود تا حکم بازداشت مرد آشنا صادر شود. او اگرچه در بازجویی‌های اولیه خودش را بی‌گناه می‌دانست، اما وقتی شواهد را علیه خود دید، به قتل اعتراف کرد و گفت با انگیزه سرقت ماشین نقشه قتل او را کشیده است. وی توضیح داد: چندبار به‌عنوان مسافر سوار ماشین مقتول شدم و مدتی که گذشت وسوسه به جانم افتاد تا ماشینش را سرقت کنم. انگیزه‌ام این بود که با فروش ماشین او زندگی‌ام تکان بخورد اما خودم را گرفتار کردم. وی ادامه داد: روز حادثه با زن میانسال تماس گرفتم و از او خواستم مرا به چیتگر برساند. او از همه جا بی‌خبر به‌دنبالم آمد اما وقتی به آنجا رسیدم تصمیم گرفتم جانش را بگیرم. من آن روز در منطقه‌ای خلوت، زن میانسال را خفه کردم و ماشینش را دزدیدم اما خیلی زود گیر افتادم.مرد قاتل به قصاص محکوم شد و حکم به تأیید قضات دیوان‌عالی کشور رسید. از آن پس شمارش معکوس برای اجرای حکم مرد اعدامی شروع شد و وقتی تشریفات قانونی پرونده در اجرای احکام دادسرای جنایی تهران انجام شد، ‌در روز دوشنبه بیست‌و‌پنجم اردیبهشت امسال عامل قتل زن میانسال پای چوبه دار رفت و قصاص شد.

مجازات توهین به پیامبرص
یکی از افرادی که اردیبهشت ماه به دار مجازات آویخته شد، فردی به نام صدرالله فاضلی‌زارع بود. او در گروه‌ها و کانال‌های اسلام‌ستیز و هتاک به مقدسات فعالیت می‌کرد. با بازداشت فاضلی‌زارع و آغاز تحقیقات از وی مشخص شد یک اکانت معروف که سابقه گسترده‌ای در توهین به مقدسات و ترویج خداناباوری داشته، روی گوشی همراه او فعال است. انجام تحقیقات بیشتر از فاضلی‌زارع نشان داد او با یک شماره مجازی متعلق به فرانسه اقدام به ایجاد یک حساب کاربری کرده و فعالیت ضد‌دینی خود را آغاز کرده است. زارع اقدام به ایجاد حساب کاربری دیگری کرده بوده که با آن حساب کاربری نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ترویج اسلام‌ستیزی و تبلیغ علیه دین اسلام و توهین به مقدسات و ائمه اطهار(ع) داشته است. بررسی وسایل دیجیتال توقیفی از فاضلی‌زارع نیز حکایت از آن داشت که او در ایجاد و مدیریت چندین گروه و کانال دست داشته و اعضای گروه را هدایت می‌کرده است. او نیز مثل همدستش به نام یوسف مهرداد  مدیریت ۲۰گروه و کانال ضد‌دین و هتاک را برعهده داشت. او در اعترافات صریح خود در دادگاه در پاسخ به این سؤال که آیا به پیامبراکرم(ص) توهین کرده‌اید یا خیر؟ صراحتا گفت که «بله قبول دارم توهین کرده‌ام و شنیده بودیم برخی از علما حکم ارتداد صاحب اکانت‌هایی که ما با آنها فعالیت می‌کردیم را داده‌اند.» توهین‌ها و مطالب درج شده در کانال‌ها و گروه‌های او و همدستش آنچنان رکیک و قبیح بود که هم در دادنامه منتشر شده از سوی دادگاه بدوی و هم دادنامه منتشر شده از سوی دیوان‌عالی کشور در این خصوص عنوان آمده که به جهت قبح شدید مطالب از درج آنها در دادنامه خودداری می‌شود. پیام‌های موجود در حساب‌های این متهم و همدستش به صراحت به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام(ص)، امیرالمومنین علی‌بن ابیطالب(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و به‌طور کلی به ائمه معصومین سلام‌الله علیها اجمعین دشنام داده شده است. سرانجام صدرالله فاضلی‌زارع، به‌اتهام سب‌النبی، ارتداد فطری، قذف مادر پیامبر اکرم (ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن، توهین به مقدسات و انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت به اعدام محکوم و حکم او نیز صبح روز دوشنبه ۱۸اردیبهشت۱۴۰۲ همراه با همدستش مهرداد اجرا شد.

قصاص قاتل مأمور پلیس
یکی از افرادی که در اردیبهشت‌ماه امسال پرونده زندگی‌اش با طناب دار بسته شد، سارق مسلحی بود که در جریان درگیری با مأموران پلیس در دزفول، یکی از آنها به نام ستوان یکم سجاد دالمن را با شلیک گلوله به شهادت رساند. این درگیری روز ۹مرداد‌ماه سال۱۴۰۰ اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که به‌دنبال وقوع سرقت‌های مسلحانه باندی و سریالی در شهرستان‌های اهواز، دزفول، شوش، شوشتر و حمیدیه، شناسایی عاملان این سرقت‌ها در دستور کار پلیس قرار گرفت. کمی بعد کارآگاهان پلیس آگاهی با تلاش شبانه‌روزی مخفیگاه سرکرده این باند را که از سارقان سابقه‌دار و تحت تعقیب بود در منطقه گلدشت اهواز شناسایی کردند. مأموران با محاصره آنجا قصد دستگیری متهم تحت تعقیب را داشتند، اما سارقان با دیدن مأموران شروع به تیراندازی کردند و درگیری سختی بین پلیس و سارقان مسلح در گرفت. در جریان این درگیری با وجود دستگیری ۳نفر از تبهکاران، ستوان یکم سجاد دالمن بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
اعضای این باند در جریان بازجویی‌ها به بیش از ۶۰فقره سرقت موتورسیکلت، ۵دستگاه خودرو، ۲۵فقره سرقت احشام و ۱۰فقره سرقت مسلحانه احشام در شهرستان دهلران اعتراف کردند. همچنین معلوم شد که آنها در ۲مورد تیراندازی به سمت مأموران گشت پلیس شوش و مأموران کلانتری۱۵ دزفول نیز دست داشته‌اند. در ادامه بررسی‌های قضایی عامل شهادت مأمور پلیس در حضور بازپرس پرونده صحنه جنایت را بازسازی کرد و در نهایت در شعبه5 دادگاه کیفری یک استان خوزستان محاکمه و به قصاص محکوم شد و با تأیید این رأی در شعبه7 دیوان‌عالی کشور مرد جنایتکار صبح روز دوشنبه 18اردیبهشت1402 به دار مجازات آویخته شد.

اعدام؛ تاوان قرآن‌سوزی
توهین به مقدسات و قرآن‌سوزی اتهام یکی دیگر از اعدامیان اردیبهشت‌ماه بود. این فرد یوسف مهرداد نام داشت و فعالیت ضددینی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی انجام داده بود. رسیدگی به اتهامات او به‌دنبال وصول گزارش‌های مکرر مردمی مبنی بر فعالیت یک مجموعه که مبادرت به انتشار تصاویر و لینک‌های مبتذل می‌کرد، در سال۹۹ با تشکیل پرونده‌ای در دادسرای اراک آغاز شد و مهرداد که در اردبیل زندگی می‌کرد، دستگیر شد. او مدیر و ایجادکننده یک گروه مجازی بسیار معروف در زمینه فعالیت‌های اسلام‌ستیزی و توهین‌های بی‌شرمانه به مقدسات دینی و اسلامی بود. او گروهی با هدف اسلام‌ستیزی، توهین به مقدسات و توهین به شخصیت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) ایجاد کرده بود و با 2شناسه متفاوت فعالیت می‌کرد که یکی از این حساب‌های کاربری با شماره موبایل ایران ایجاد شده بود و دیگری با شماره مجازی کشور فرانسه فعالیت می‌کرد. پس از بازداشت مهرداد معلوم شد که او فعالیت گسترده‌ای درخصوص ترویج خداناباوری و توهین به مقدسات دینی و اسلامی داشته و گرداننده ۱۵گروه و کانال است. همچنین در گوشی وی فیلم مستندی کشف شده که بر قرآن‌سوزی توسط وی دلالت داشت و در اکانت او نیز بازنشر شده بود. با اینکه این متهم ادعا می‌کرد در زمان وقوع جرم مسلوب‌الاختیار بوده، اما برای وی پرونده شخصیت تشکیل شد و پزشکی قانونی سلامت روحی و روانی او را تأیید کرد. در شرایطی که همه شواهد و مدارک علیه او بود در دادگاه محاکمه و به اتهام سب‌النبی و توهین به مقدسات دینی و اسلامی به اعدام محکوم شد. هرچند او به این رأی اعتراض کرد، اما حکم دادگاه در دیوان‌عالی کشور مهر تأیید خورد. او صبح روز دوشنبه ۱۸اردیبهشت۱۴۰۲ به‌دار مجازات آویخته شد.

اتهام:محاربه
یکی دیگر از عاملان جنایت در منطقه خانه اصفهان مجید کاظمی نام داشت. صالح میرهاشمی درباره او در دادگاه گفت: در شب وقوع حادثه زمانی که مجید کاظمی شروع به تیراندازی کرد به سمت وی ایستادم و گفتم که روبه‌رو شلوغ است، در محل سر و صدای زیادی بود و متوجه حرف من نشد. شروع به دویدن کردم که متوجه شدم فردی از پشت‌سر با سلاح کلت در حال تیراندازی به سمت شهید اسماعیلی است. زمانی که مأموران آمدند، مجید در حال تیراندازی بود، از پشت یک نفر را دیدم که اقدام به تیراندازی کرد، صورت وی پوشانده شده بود، اما از نظر هیکل و ظاهر شبیه سعید یعقوبی بود.
مجید کاظمی نیز در دادگاه گفت:‌ زمان دستگیری ما، سلاح‌های کلاشنیکف و کلتی که سعید یعقوبی به من داده بود در اصطبل کشف شد. او در پاسخ به سؤال قاضی که آیا اتهام خرید و فروش اسلحه را قبول داری یا خیر؟ گفت: سلاح کلاشنیکف خریدم. کاظمی که متهم ردیف دوم این پرونده بود پس از محاکمه به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح کلاشنیکف و عضویت در گروه‌های  غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور و  جرائم ضد‌امنیتی به اعدام محکوم شد که سحرگاه جمعه 29اردیبهشت‌ماه به دار مجازات آویخته شد.

حبیب اسیود در پایان خط
گروه تروریستی الاحوازیه یا حرکه‌النضال ازجمله گروه‌هایی بود که در سال‌های گذشته با انجام چندین مورد عملیات تروریستی ده‌ها نفر از شهروندان را به شهادت رساند. این گروه از سال۱۳۸۴ تحت حمایت چندین سرویس جاسوسی ازجمله موساد و ساپو (سرویس جاسوسی کشور سوئد) و بعضی کشور‌های دیگر راه‌اندازی شد و در جریان عملیات تروریستی و خونبار اعضای این گروهک بیش از ۴۵۰نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شدند. ازجمله این عملیات تروریستی حمله روز 31شهریور سال1397 به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز بود که به شهادت  25نفر ازجمله چندین زن و کودک انجامید. سرکرده این گروهک تروریستی فردی به نام حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به حبیب اسیود بود که آبان‌ماه سال99، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)در کشور ترکیه دستگیر شد. او متهم بود به افساد فی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهک حرکه‌النضال‌العربی لتحریرالاحواز و طراحی و اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی. رسیدگی به اتهامات او 8جلسه طول کشید تا اینکه سرانجام هیأت قضایی با توجه به همه شواهد و مدارک به‌دست آمده و اعترافات متهم، او را مجرم تشخیص داده و به اعدام محکوم کردند و روز 16اردیبهشت او به دار مجازات آویخته شد تا پرونده جنایت‌هایش برای همیشه بسته شود.

اعدام به‌خاطر قاچاق هروئین به هلند
در اردیبهشت‌ماه امسال چندین قاچاقچی حرفه‌ای مواد ‌مخدر که از مدت‌ها قبل به اعدام محکوم شده و حکم‌شان در دیوان عالی کشور تأیید شده بود، مجازات شدند. یکی از آنها سرکرده باندی بود که در ارومیه فعالیت می‌کرد و مواد‌ مخدر، به‌خصوص هروئین را به کشورهای اروپایی از جمله هلند قاچاق می‌کرد. ناصر عتباتی، رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان غربی درباره فعالیت این قاچاقچی بین‌المللی و اعضای باندش گفت:‌ این فرد ۳باند بین‌المللی را مدیریت می‌کرد و سرشبکه مافیای انتقال مواد ‌مخدر به خارج از کشور بود. او کشورهای مختلفی را به‌عنوان مقصد داشت که هلند و چند کشور اروپایی دیگر اصلی‌ترین کشور اهداف او و همدستانش برای انتقال مواد‌ مخدر بودند. عتباتی در ادامه گفت:‌ عملیات پیچیده‌ای برای دستگیری این متهم انجام شد و بعد از دستگیری او بیش از ۷۵۰کیلوگرم هروئین کشف شد. در جریان رسیدگی به اتهامات این فرد همه تشریفات و روال قانونی طی شد و وکلای او دفاعیات‌شان را در دادگاه ارائه کردند. در نهایت پس از بررسی دقیق محتویات پرونده این فرد، او به اعدام محکوم شد که با تأیید رأی صادر شده توسط قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور، سرانجام او صبح 15اردیبهشت‌ماه به دار مجازات آویخته شد.

قتل دوست قدیمی
مردی جوان در یکی از روزهای زمستان سال‌89 به‌دلیل خشمی که به جانش افتاده بود، با دوستش درگیر شد و جان او را گرفت. مرد جوان در آن زمان هرگز تصورش را نمی‌کرد که این اقدام وی، خانواده‌ای را داغدار کرده و عذاب وجدان به جانش می‌نشاند. ماجرای درگیری آنها بسیار پیش‌پاافتاده و جزئی بود؛ درگیری به‌خاطر یک انگشتر. در آن زمان قاتل انگشترش را به دوستش امانت داد و وقتی به سراغ آن رفت، دوستش حاضر نشد آن را برگرداند. بر سر این مسئله کوچک، درگیری بزرگی میان آن دو دوست که از سال‌ها قبل با یکدیگر رفاقت داشتند، شکل گرفت که پایان تلخی داشت. قاتل با ضربات چاقو جان دوستش را گرفت و چند وقت بعد از این جنایت، دستگیر شد. وی در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و پس از مدتی در دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت. قضات با توجه به درخواست اولیای دم، حکم قصاص وی را صادر کردند و دیوان‌عالی کشور مهر تأیید بر حکم صادر‌شده زد. مرد اعدامی سحرگاه چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه پای چوبه دار رفت و اگرچه تمام تلاشش را کرد تا از اولیای دم رضایت بگیرد، اما داغ آنها هنوز تازه بود و حاضر به بخشش نشدند. وقتی تلاش‌ها برای بخشش قاتل بی‌نتیجه ماند، مرد اعدامی قصاص شد تا پرونده این جنایت به بایگانی سپرده شود.

آبی که از سر گذشت
سومین محکوم به اعدام پرونده خانه اصفهان، سعید یعقوبی نام داشت. او در دادگاه جزئیات حادثه را اینگونه شرح داد: شب درگیری صالح به من زنگ زد و گفت که به نگهبانی خانه اصفهان بیا. زمانی که به محل رفتم سهیل و صالح را دیدم. کمتر از ۱۰۰نفر وسط معرکه و ۲۰۰نفر نیز در حال تماشا بودند. در همین زمان مأموران آمدند و دیدم که مجید از زمین خاکی تیراندازی کرد. مجید اسلحه را روی یک خودرو گذاشته بود و تیراندازی می‌کرد. بعد همراه مجید به یک کبابی رفتیم. در آنجا مجید از من خواست تا از وی فیلم بگیرم. در زمان فیلمبرداری صاحب کبابی ما را دید و فکر می‌کنم که صحبت‌های مجید را شنید. مجید به من گفت که من را جایی ببر تا فشنگ بخریم، من که چند نفر را کشته‌ام، آب از سرم گذشته، بگذار همه را بکشم.
در دادنامه صادر شده از سوی دیوان عالی کشور آمده است: متهمان ردیف‌های اول تا سوم با سلاح گرم از نوع سلاح جنگی کلت کمری و کلاشنیکف به‌سوی مأموران انتظامی و امنیتی شلیک و موجب شهادت 3 نفر شدند و قصد و نیت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را داشته و سرکردگی اغتشاش و آشوب را برعهده داشته‌اند و از طرف دیگر با سرپل گروهک تروریستی منافقین در خارج از کشور در ارتباط مستقیم بوده‌اند. سعید یعقوبی که متهم ردیف سوم این پرونده بود بعد از محاکمه به اتهام محاربه از طریق اقدام به کشیدن اسلحه و استفاده از کلت کمری، عضویت دردسته‌ها و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد‌امنیت داخلی کشور به اعدام محکوم و حکمش همراه با 2متهم دیگر پرونده اجرا شد.

اعدام 5 قاچاقچی مسلح در هرمزگان
5قاچاقچی و شرور مسلح نیز ازجمله اعدامیان اردیبهشت بودند که با قطعی شدن حکم اعدام‌شان، صبح روز 25اردیبهشت‌ماه در زندان‌های بندرعباس و میناب به دار مجازات آویخته شدند. مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان درباره جرئیات پرونده این 5اعدامی گفت:‌ این افراد که همگی از اشرار و قاچاقچیان مسلح مواد‌مخدر بودند پس از سیر مراحل قانونی و تأیید احکام صادره در شعبه دیوان‌عالی کشور، به مجازات اعدام با چوبه‌دار محکوم شدند که احکام نامبردگان، بامداد روز 25اردیبهشت‌ماه در محل زندان‌های بندرعباس و میناب اجرا شد. قهرمانی ادامه داد:‌ آرای صادر شده برای این محکومان بیش از 300 صفحه است. آنها اشرار مسلح و قاچاقچیان بین‌المللی مواد‌مخدر بودند که در موارد متعدد درگیری و تعرض به پلیس هم داشته‌اند و حتی در تعدادی از کشورهای همسایه و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و تهران نیز فعالیت می‌کردند و صدها حساب بانکی داشته‌اند. همچنین هنگام دستگیری، از آنها بیش از ۵۳۱کیلوگرم مواد‌مخدر کشف شده بود. آنها با استفاده از پولشویی، بسیاری از وجوه درآمد کلان‌شان را که از راه قاچاق مواد‌مخدر به‌دست آمده بود به اراضی، املاک و مستغلات در اقصی‌نقاط کشور تبدیل کرده بودند که این اموال نامشروع، شناسایی و به نفع دولت توقیف شد.

قاچاقچیان هروئین
آخرین اعدامی‌های اردیبهشت‌ماه سال 1401، 3قاچاقچی حرفه‌ای مواد‌مخدر به نام‌های شهاب منصورنسب، صمد گراوند و سعید گراوند هستند که به اتهام قاچاق 39کیلو هروئین دستگیر شده بودند و پس از سیر مراحل قانونی، صبح دیروز یکشنبه، 31اردیبهشت در تهران اعدام شدند. این 3نفر در سطح شهر تهران به فعالیت گسترده‌ای در زمینه تولید هروئین می‌پرداختند که با انجام اقدامات اطلاعاتی دستگیر شدند. در بازرسی از مخفیگاه دستگیرشدگان، بیش از ۳۹ کیلوگرم هروئین، مقادیر زیادی مواد پیش‌ساز ساخت هروئین و تجهیزات تولید مواد‌مخدر کشف شد. آنها که در زمینه سرقت و مواد‌مخدر دارای سوابق متعددی بودند، در بازجویی‌ها اعتراف کردند که قصد فروش مواد‌مخدر تولید شده را در سطح تهران داشتند. پس از پایان تحقیقات اولیه در این پرونده، کیفرخواستی با اتهام افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در نگهداری و تولید هروئین از سوی دادگاه صادر شد. در جریان محاکمه متهمان در دادگاه و با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده در پرونده  هر 3متهم به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تولید ۳۹کیلو و ۳۹۶گرم هروئین به اعدام محکوم شدند. این رأی مدتی بعد در دیوان عالی کشور نیز تأیید شد و سحرگاه دیروز هر 3متهم به دار مجازات آویخته شدند.














 

این خبر را به اشتراک بگذارید