• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192441
+
-

تکرار ادعاهای ضدایرانی در اتحادیه عرب

امیدها نسبت به رویکرد سازنده منطقه‌ای اتحادیه عرب خیلی زود رنگ باخت چرا که مشخص شد اعضای این اتحادیه گرچه در بیانیه پایانی نشست 32جده از اشاره به ادعاهای ضدایرانی همیشگی خود ازجمله ادعای مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ایرانی گذشتند، اما در چند قطعنامه جانبی صادره این نشست به همان رویه سال‌های گذشته بازگشته و اتهاماتی را متوجه تهران کرده‌اند؛ اقدامی که با واکنش «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، روبه‎رو شده است.
برخی رسانه‌ها ازجمله یورونیوز گزارش داده بودند که در پیش‌نویس بیانیه نشست جده، از ادعاهای امارات متحده عربی مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی قویا حمایت شده است؛ نکته‌ای که در بیانیه پایانی هیچ اشاره‌ای به آن نشده بود و باعث شد تا این تصور مثبت ایجاد شود که اتحادیه عرب تصمیم گرفته است تا در بهار دیپلماسی که این روزها منطقه را فرا گرفته و موجب شده برخی از خصومت‌های قبلی کنار گذاشته شوند ـ ازجمله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از بیش از یک دهه و عادی‌سازی روابط دیپلماتیک تهران و ریاض ـ رویکرد سازنده‌ای را در قبال تحولات منطقه‌ای در پیش بگیرد.
اما این امید با چند قطعنامه جانبی ضدایرانی و طرح ادعاها و اتهامات بی‌اساس گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران کمرنگ شد؛ ‌اقدامی که واکنش قاطع دستگاه دیپلماسی کشورمان را به‌دنبال داشت. در این قطعنامه‌های جانبی ازجمله در بند 13نه‌تنها ادعاها درباره مالکیت جزایر سه‎گانه ایرانی تکرار شده بود، بلکه در قطعنامه دیگری به ادعای بی‎اساس مداخله ایران در امور داخلی کشورهای منطقه نیز اشاره و به برنامه هسته‌ای ایران هم پرداخته شده است.
در پی این اقدام بود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، با ابراز تأسف عمیق، طرح ادعاهای مذکور را حرکت در مسیر نافرجام گذشته از سوی اتحادیه عرب خوانده و گفته است که انتظار می‌رفت این نهاد با اجتناب از طرح برخی ادعاهای تکراری و ملال‎آور، گامی مثبت و سازنده در جهت تحکیم صلح و ثبات و تقویت همگرایی منطقه‌ای بردارد؛ انتظاری که البته محقق نشد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی تأکید کرده است که تمامی اقدامات ایران در راستای اعمال حاکمیت بر سرزمین خود صورت می‌گیرد و هرگونه‌ ادعایی در این خصوص مردود است. ایران با این حال ضمن استقبال از رویکرد سازنده برخی کشورهای منطقه برای افزایش همکاری‌ها و اولویت بخشی به گفت‌وگو، ابراز امیدواری کرده است که منطقه شاهد رویکرد جدیدی مبتنی بر دوستی و ترویج همکاری میان کشورها باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید