• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192436
+
-

سریال سقوط در آسمان قاره سبز

درحالی‌که اروپا مدعی امنیت هوانوردی است، آمارهای رسمی قاره‌سبز، واقعیت‌های دیگری را نشان می‌دهند

گزارش1
سریال سقوط در آسمان قاره سبز

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

طی چند روز گذشته آسمان اروپا وضعیت پرحادثه‌ای را تجربه کرده است. پس از آنکه روز شنبه منابع رسانه‌ای از سقوط یک هواپیما در سوئیس خبر دادند، همزمان یک فروند جنگنده نیروی هوایی اسپانیا نیز با سانحه مواجه شد و سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری آلمانی دی‌پی‌ای، سقوط هواپیمای سوئیسی حدود ساعت ۱۰:۲۰صبح به وقت محلی در نزدیک دریاچه «نوشاتل» در غرب سوئیس رخ داد و آنگونه که گفته شده در سقوط این هواپیمای سبک حداقل 3نفر کشته شدند.

   سریال سقوط از اسپانیا تا سوئیس
از سوی دیگر در همان روز شنبه، طی یک سانحه هوایی دیگر در اروپا، یک فروند جنگنده«F-18» در پایگاه هوایی «ساراگوسا» در اسپانیا سقوط کرد و باعث انفجار و آتش‌سوزی بزرگی در نزدیکی یک بزرگراه شلوغ شد. رویترز در این ارتباط نوشته است که خلبان این جنگنده قبل از وقوع فاجعه موفق به خروج شد. یک روزنامه محلی اسپانیایی نیز گزارش داد خلبان این جت دچار جراحت از ناحیه پا شده و آسیبی به فرد دیگری در پی سقوط این جت، گزارش نشده و خلبان به بیمارستان نظامی ساراگوسا منتقل شده است. این سانحه ظهر شنبه به وقت محلی در جریان نمایشگاهی در این پایگاه و درحالی‌که خلبان مشغول مانور بود، رخ داد. تصاویر سقوط جنگندهF-18، شیرجه ناگهانی آن را به سمت زمین نزدیک یک منطقه شهری پرتراکم نشان می‌دهد و پس از آن توده بزرگ دود به آسمان بلند می‌شود. اگرچه 2حادثه هوایی روز شنبه افراد زیادی را درگیر نکرده است، اما طی چند دهه گذشته کشورهای اروپایی که مدعی امنیت و سلامت پرواز هستند، شاهد مجموعه‌ای از بدترین حوادث در حوزه هواپیمایی و هوانوردی بوده‌اند.

   فاجعه‌بارترین حادثه هوایی جهان
فاجعه فرودگاه «تنریف» در اسپانیا که در 27مارس1977رخ داد، با 538کشته به‌عنوان مرگبارترین حادثه در تاریخ هوانوردی در اروپا و حتی جهان شناخته می‌شود. این حادثه زمانی رخ داد که 2هواپیمای مسافربری بوئینگ747 در باند فرودگاه لوس‌رودئوس در جزیره تنریف اسپانیا با هم برخورد کردند. این برخورد زمانی رخ داد که هواپیمای شرکت انگلیسی KLM Flight 4805 آماده اوج گرفتن بود، اما با هواپیمای شرکت آمریکایی Pan Am Flight 1736 که هنوز در باند فرودگاه بود، برخورد کرد و هر دو هواپیما در آتش سوختند. همه سرنشینان هواپیمای انگلیسی در آتش سوختند و فقط 61نفر از سرنشینان هواپیمای آمریکایی نجات یافتند و دیگر مسافران در دم جان دادند. تحقیقات مقامات اسپانیایی به این نتیجه رسید که علت اصلی این حادثه، تصمیم کاپیتان شرکت انگلیسی برای بلند شدن براساس این باور اشتباه بود که مجوز پرواز از کنترل ترافیک هوایی(ATC) برج مراقبت صادر شده، اما این مجوز به‌دلیل اختلال رادیویی صادر نشده بود و این حادثه رقم خورد.

   آمار قربانیان سوانح هوایی در اتحادیه اروپا
شمار جان‌باختگان سوانح هوایی در قلمروی اتحادیه اروپا که در پی حوادث رخ‌داده برای انواع هواپیماهای ثبت‌شده در کشورهای عضو این اتحادیه گزارش شده، از ۱۲۲نفر در سال۲۰۲۰ به ۱۲۱نفر در سال۲۰۲۱ رسید که کاهش زیر یک‌درصد را نشان می‌داد. اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات) با اعلام این خبر، گزارش داد که همچون 5سال گذشته در سال۲۰۲۱ نیز بیشتر تلفات سوانح هوایی معادل ۹۳درصد(۱۱۲نفر) آنها مربوط به حوادث رخ‌داده برای هواپیماهای سبک، کشتی‌های هوایی، پاراگلایدر، بالگردهای کوچک و همچنین بالون‌های هوای گرم است. در دسته سوانح رخ‌داده برای هواپیماهای سبک و وسایل نقلیه هوایی کوچک، بیشترین مرگ‌ومیر با ۴۶نفر در فرانسه رخ داده و پس از آن، آلمان با ثبت ۴۰کشته در رتبه دوم قرار دارد. در این سال، ۹نفر نیز در پی حوادث پیش آمده در جریان پرواز هواپیماهای با وزن بیش‌از 2هزار و ۲۵۰کیلوگرم کشته شدند.

   آمریکا، دارای بیشترین سوانح هوایی
ایالات متحده هم از نظر تعداد تصادفات و هم تلفات هواپیما با اختلاف زیادی با دیگر کشورها، پیشتاز بیشترین تعداد سوانح هوایی در جهان است. از سال2000، سوانح هوایی در جهان روند کاهشی داشته‌اند، تا آنجا که شرکت حقوقی the hive law که در زمینه مسائل حقوقی سوانح هوایی در آمریکا فعالیت می‌کند، در گزارشی اعلام کرده است که با وجود کاهش آمار سوانح هوایی در جهان، همچنان در آمریکا هر 2.53روز یک‌نفر در اثر سانحه هوایی جان خود را از دست می‌دهد و به‌طور متوسط سالانه 548.2نفر در اثر سقوط هواپیما در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید