• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192229
+
-

پز ایتالیایی با جیب خالی

2تیم ایتالیایی بدون اسپانسر به فینال‌های اروپایی رفتند، فیورنتینا هم خودش را به فینال سوم رساند

پز ایتالیایی با جیب خالی

با وجود اوضاع نامناسب اقتصادی حاکم بر سری‌آ، 3‌تیم ایتالیایی به 3‌فینال اروپایی رسیدند. اگر یوونتوس به‌سویا نمی‌باخت، این تعداد به عدد4 می‌رسید. میلان و یووه در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا شکست خوردند و از صعود به فینال باز ماندند. حالا اینتر باید روز بیستم خرداد در فینال لیگ قهرمانان اروپا با منچسترسیتی بازی کند. در لیگ اروپا یوونتوس به‌سویا باخت و نتوانست فینالیست شود اما مورینیو موفق شد برد یک بر صفر دیدار رفت را با تساوی بدون گل در زمین لورکوزن حفظ کند و رم را به دیدار نهایی دومین تورنمنت مهم قاره برساند. او فصل پیش آاس‌رم را قهرمان نخستین دوره لیگ کنفرانس کرده بود و حالا انگیزه‌های زیادی برای قهرمانی در لیگ اروپا دارد. در لیگ کنفرانس تیم وستهم باز هم آلکمار را برد و دومین انگلیسی فینالیست لیگ‌های اروپایی این فصل لقب گرفت. در مقابل فیورنتینا که در بازی رفت در زمین خودش 2 بر یک به بازل باخته بود، تلافی کرد و حریف سوئیسی را در زمین این تیم 3 بر یک برد. فیورنتینا با گل دقیقه 9+120 توانست جواز حضور در فینال را کسب کند.
اگر لیگ کنفرانس را درنظر نگیریم، آخرین باری که یک تیم ایتالیایی در یک رقابت اروپایی قهرمان شده، به سال2010 برمی‌گردد که اینتر توانست با غلبه بر بارسا و سپس بایرن، لیگ قهرمانان را فتح کند. آخرین‌باری که یک تیم ایتالیایی در لیگ اروپا قهرمان شد، به قرن پیش برمی‌گردد؛ پارما در سال1999 مارسی را در فینال جام یوفا شکست داد. در این مدت حتی تیم‌هایی از روسیه، اوکراین و ترکیه هم در این رقابت‌ها قهرمانی داشته‌اند اما از ایتالیا نه. این در حالی است که در همین تورنمنت در یک دهه رو به سال2000، 8‌بار ایتالیایی‌ها فاتح جام یوفا شده بودند و در جام باشگاه‌های اروپا هم سری‌آ آقایی می‌کرد. از کالچوپولی و رسوایی تبانی باشگاه‌های بزرگی مثل یوونتوس، وضعیت فوتبال باشگاهی ایتالیا رو به وخامت گذاشت. اما اکنون به‌نظر می‌رسد دوران باشکوه قبلی در حال بازگشت است. جالب اینکه تیم‌های رم و اینتر که به 2‌فینال اروپایی این فصل رسیده‌اند، فعلا اسپانسر مشخصی هم ندارند. هم آاس‌رم و هم اینترمیلان گرفتار اسپانسری شدند که پول‌شان را نمی‌دهد. برای همین این دو باشگاه نام‌ونشان این «اسپانسر رمزارزی» را از روی پیراهنشان حذف کرده‌اند. توافق اسپانسرینگ قرار بود برای اینتر تا سال۲۰۲۶ هرسال ۲۴‌میلیون یورو و درمجموع ۸۵میلیون یورو درآمد داشته باشد اما این شرکت فناوری مالی حتی قسط اول از این ۸۵‌میلیون یورو را هم به اینتر پرداخت نکرد. در سال۲۰۲۱ زیان خالص اینتر با ۲۴۶‌میلیون یورو، بالاترین زیان یک‌باشگاه در تاریخ لیگ ایتالیا بود. فصل گذشته نیز زیان خالص اینتر به ۱۴۰‌میلیون یورو رسید. دیجیتال بیتس (اسپانسر رمزارزی)، به رم هم بدقولی کرده. رم در سال۲۰۲۱ زیان خالصی بالغ بر ۱۸۵‌میلیون یورو و سال گذشته ۲۱۹‌میلیون یورو داشته است. این باشگاه در آغاز همکاری با این رمزارز، آن را «آینده فوتبال» خوانده بود. این باشگاه روی ۴۰‌میلیون یوروی حاصل از درآمد فروش این حقوق اسپانسرینگ حساب کرد اما نتیجه‌ای نگرفت.

فیورنتینا یک‌بار در سال1961 قهرمان جام برندگان جام اروپا و فصل بعدتر نایب‌قهرمان این رقابت‌ها شده بود. بنفش‌ها در سال1957 هم به فینال جام باشگاه‌های اروپا (لیگ قهرمانان فعلی) رسیده بودند. حالا آنها پس از 62سال دنبال یک موفقیت دیگر اروپایی هستند. آاس‌رم جدا از قهرمانی فصل پیش لیگ کنفرانس اروپا، یک‌بار در سال1984 تا فینال جام باشگاه‌های اروپا رفته بود و حالا شانس آن را دارد تا دومین جام اروپایی خود را نیز به چنگ آورد.

سویا برای دومین‌بار در 4‌سال گذشته به فینال لیگ اروپا بازگشت و پنجمین بازی نهایی خود را در 10‌سال اخیر انجام خواهد داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید