• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192228
+
-

برجای‌مانده از نیمه‌نهایی تاریخی سیتی و رئال که تیم انگلیسی را به فینال رساند

پایان دوران یا آغاز سلسله؟

پایان دوران یا آغاز سلسله؟

ستارگان رئال‌مادرید ازجمله بنزما، والورده، مودریچ و بقیه بدموقع دچار افت شدند و تنها در یک بازی همه‌‌چیز را از دست دادند. شکست خردکننده 4بر صفر در زمین منچسترسیتی، آنها را از رؤیای پانزدهمین قهرمانی اروپا باز داشت. گواردیولا که در 10نیمه‌نهایی قبلی 7بار شکست خورده بود، برای چهارمین‌بار رنگ فینال را دید. سیتی حالا حدود 3‌هفته دیگر باید فینال را مقابل اینتر برگزار کند و باید دید پپ برای اولین‌بار می‌تواند منچسترسیتی را به یک جام اروپایی بزرگ برساند یا خیر. این مربی می‌تواند فردا نخستین جام از سه‌گانه این فصل را با پیروزی بر چلسی در لیگ برتر به کارنامه‌اش اضافه کند. یک هفته بعد نوبت فینال جام‌حذفی انگلیس مقابل منچستریونایتد است و در نهایت فینال استانبول مقابل اینتر. سه‌گانه دور از دسترس نیست. در حال‌حاضر تنها راه برای قهرمان نشدن گواردیولا در اروپا این است که یا ستاره‌های اینتر در تک‌بازی کار را در بیاورند یا پرونده مالی باشگاه منچسترسیتی تسریع یابد. منچسترسیتی علیه 115‌اتهام لیگ برتر انگلیس به‌دلیل نقض قوانین ادعا شده در ماه‌های گذشته برای باشگاه، اعتراض قانونی کرده و دلیل این اعتراض این بوده که وکیل مدافع که مسئول فرایند انضباطی(مسئول این پرونده) است، طرفدار آرسنال است.
    آمار پپ گواردیولا در مقابل رئال مادرید؛ 13‌برد، 5باخت و 5مساوی.
    پپ با پیروزی مقابل رئال به 100پیروزی به‌عنوان سرمربی در لیگ قهرمانان اروپا رسید؛ کمترین تعداد بازی برای رسیدن به 100‌برد در لیگ برتر انگلیس (۱۳۴‌بازی) و کمترین تعداد بازی مورد نیاز برای رسیدن به 100‌برد در لیگ قهرمانان اروپا (۱۵۹ بازی).
    گواردیولا به نخستین سرمربی تبدیل شد که در شکل کنونی چمپیونزلیگ، 3‌بار رئال‌مادرید را حذف می‌کند. در فرمت قبلی هیتسفلد و لیپی 2‌بار رئال را حذف کرده بودند.
    رئال در این بازی واقعا حرفی برای گفتن نداشت و اگر شوت کروس به دیرک دروازه و ضربه آزاد آلابا را درنظر نگیریم، شکست پرگل حقش بود. نخستین پاس صحیح رئال در نیمه زمین سیتی در دقیقه‌25ثبت شد!
    تا دقیقه15، رئال تنها ۱۳‌پاس سالم داشت و ۲۱‌درصد مالکیت توپ، که سیتیزن‌ها در این مدت ۱۲۴‌پاس سالم و ۷۹درصد مالکیت داشتند. رئال تا دقیقه‌۳۰ و زمانی که با حساب یک بر صفر از رقیب عقب افتاده بود، تنها ۴۵پاس صحیح به ثبت رسانده بود.
    جک گریلیش در این فصل لیگ قهرمانان اروپا 35موقعیت ایجاد کرده که بیشترین خلق موقعیت (از سال  2003 تا 2004) توسط یک‌بازیکن انگلیسی در یک فصل است.
    سیتی در این فصل 4‌گل یا بیشتر به این تیم‌ها زده؛ من‌یونایتد، چلسی، تاتنهام، لایپزیش، لیورپول، آرسنال، رئال‌مادرید.
    سیتی در 25‌بازی خانگی این فصل 81گل وارد دروازه حریفان خود کرده.
    منچسترسیتی در بازی‌های خارج از خانه این فصل اروپا تنها یک‌برد و 4تساوی داشته اما در خانه همه را قلع‌وقمع کرده و در هر بازی میانگین 4گل زده را به ثبت رسانده و تنها 2‌گل خورده است.
    سیتی حالا 26‌بازی اخیر لیگ قهرمانانش در ورزشگاه اتحاد را نباخته است. آخرین باخت آنها در ورزشگاه خانگی به سال2018 مقابل لیون برمی‌گردد. طولانی‌ترین روند بدون شکست در بازی‌های خانگی تاریخ لیگ قهرمانان؛ 38‌بازی (بارسلونا/ 2020-2013)، 29‌بازی (بایرن‌مونیخ/ 2002-1998) و 26‌بازی (منچسترسیتی/ 2023-2018).
    منچسترسیتی در ورزشگاه اتحاد در سال 2023 در تمامی مسابقات؛ 15بازی، 15‌برد، 53‌گل زده، 7‌گل خورده و 9‌کلین‌شیت.
    آخرین باری که رئال در اروپا با نتیجه 4 بر صفر باخته بود، به شکست 4 بر صفر مقابل لیورپول در سال 2009 با هدایت خوان‌ده راموس برمی‌گردد. بدترین شکست تاریخ رئال با نتیجه 5بر صفر در سال 1989مقابل میلان ثبت شده است. رئال 2‌بار هم با نتیجه 5بر یک مقابل هامبورگ و بنفیکا بازنده بوده است.
    آنچلوتی بدترین شکست دوران مربیگری خود در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد. کارلو در 7آوریل 2004 نیز با نتیجه 4بر صفر با میلان مقابل دپورتیوو بازنده بود.
    برناردو سیلوا سومین بازیکنی است که در شکل کنونی لیگ قهرمانان حداقل 2‌گل به رئال در یک بازی نیمه نهایی می‌زند؛ پس از مسی (2‌گل) و لواندوفسکی (4گل). در شکل قبلی جام باشگاه‌های اروپا نیز لوتار ماتیوس از بایرن، هروبش و کالتز از هامبورگ، گرد مولر از بایرن و جورجو دل مونته از میلان تجربه دبل مقابل رئال در نیمه نهایی را داشتند.
    کارلو آنچلوتی در لیگ قهرمانان اروپا با رئال مادرید 50بازی انجام داده و 72درصد برد داشته؛ 36‌برد، 5‌مساوی، 9‌شکست و 2‌قهرمانی. باز هم درباره آینده او شایعاتی مطرح شده. ازجمله اینکه فابیو کاپلو به این مربی هموطنش توصیه کرده که پیشنهاد تیم ملی برزیل را بپذیرد. امروز و فردا مشخص می‌شود او با رئال در یک‌سال آخر قراردادش می‌ماند یا می‌رود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید