• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19222
+
-

قاچاق کارگران ‌ افغان در‌کرمانشاه

حضور کارگران تبعه افغانستان در استانی که بالاترین نرخ بیکاری کشور را دارد، عرصه را برای کارگران استان تنگ می‌کند

اشتغال
قاچاق کارگران ‌ افغان در‌کرمانشاه




سجاد محمدی| کرمانشاه- خبرنگار:

‌ به دلیل محدودیت مصرف آب در کشت محصولات پر مصرف در دیگر استان‌های کشور، افرادی غیربومی از سایر استان‌ها به کرمانشاه آمده‌اند و سکان کشت سیب‌زمینی و پیاز این دیار را به دست گرفته‌اند. امسال 5هزار و 800 هکتار از مزارع استان کرمانشاه، به کشت سیب‌زمینی و 2 هزار هکتار به کشت پیاز اختصاص یافته است که به طور میانگین 350 هزار تن سیب‌زمینی و 130 هزار تن پیاز از این مزارع برداشت می شود.  چند سالی است که افرادی به عنوان کارفرما از استان‌هایی مانند همدان و اصفهان با اجاره زمین‌های کشاورزان کرمانشاهی، فرمان کشت محصولات پیاز و سیب زمینی را به دست گرفته‌اند و برای آبیاری و برداشت محصولاتشان اتباع بیگانه را در این استان به خدمت می گیرند.

از سویی اما سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان کاهش کشت محصولاتی مانند ذرت و چغندرقند است که  مصرف آب بالایی دارند.
حضور کارگران تبعه افغانستان در استانی که بالاترین نرخ بیکاری  کشور را دارد، عرصه را برای مردم کارگر تنگ می کند و حق کارگران بومی این دیار را ضایع می کند. در این میان مشکلات متعددی در حوزه آب در بخش‌های مختلف مصرف از جمله  هدایت آب‌ های سطحی، انشعابات غیرمجاز، به‌کارگیری الگوی ناصحیح در کشاورزی و مشکلات موجود در شبکه توزیع و انتقال آب دغدغه‌های این دیار را افزایش داده است.

خبرنگار همشهری با حضور در منطقه کوزران از توابع کرمانشاه، با یکی از کارگران تبعه 7افغانستان گفت‌وگو کرده است، «بَهرَک‌خان» می گوید: من اهل کشور افغانستان هستم و برای کار به ایران آمده‌ام، چندسالی در شهرهای مختلف ایران کار کرده‌ام و به واسطه یک نفر که کارفرمای من است برای کار به کرمانشاه آمده‌ام تا امرار معاش کنم و برای اهل خانه درآمدی کسب کنم. این‌جا در کرمانشاه نیز در یک زمین کشاورزی که در آن پیاز کشت شده، مشغول به کار هستیم و شب‌ها همان جا مکانی برای استراحت داریم و در موتورخانه چاه سر زمین به ما جا داده‌اند برای استراحتمان.
وی می افزاید: حدود 6 ماه است که در کرمانشاه کار می‌کنم و درآمدم این‌جا حدود 50 تا 60 هزار تومان در روز است. زن و بچه من در افغانستان ساکن هستند و برای امرار معاش به این‌جا آمده ایم و کارگری می کنیم.

با صاحبکار و کارفرمای این اتباع نیز صحبت کردیم، وی که نخواست نامش عنوان شود،می گوید: من اهل استان اصفهان هستم. در اصفهان آب نیست و به همین دلیل به کرمانشاه آمده‌ایم تا کشاورزی کنیم. در این منطقه پیاز کشت می کنیم و تا کنون حدود 20 هکتار پیاز در مزارع کرمانشاه کشت کرده‌ایم.وی ادامه می دهد: برای کشت پیاز در این زمین، این زمین را هکتاری 10 میلیون تومان اجاره کرده‌ایم و چند سال است که در منطقه پیاز کشت می کنیم.

«احمدیان» یکی از بومیان منطقه در گفت‌وگو با همشهری اضافه می کند: یک نفر اصفهانی، کارگران افغان را به این منطقه قاچاق می کند، در حالی‌که ما در منطقه کوزران سنجابی بالاترین نرخ بیکاری را داریم. وی می گوید: من  از حدود 10 سال پیش به‌خاطر بیکاری و نبود کار و درآمد از منطقه  خودمان مهاجرت کرده و به شهرهای دیگر برای کارگری رفته‌ام.


ورود اتباع افغان ممنوع است

«علی اکبر اکبری» مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان اما در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: ورود اتباع افغانستانی به استان کرمانشاه به طور کلی ممنوع است، چه رسد به این‌که در این استان به عنوان کارگر نیز به کار گرفته شوند. وی در ادامه بیان می کند: به‌کارگیری کارگران تبعه کشور افغانستان در استان کرمانشاه ممنوع است و بر اساس قانون برخوردهای لازم اعمال خواهد شد. اکبری همچنین تاکید می کند: جریمه های این تخلف بسیار سنگین است از حبس تا جریمه ها بسیار زیاد برای آن در نظر گرفته شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این باره با بیان این‌که کار کردن کارگران تبعه افغانستان در استان کرمانشاه ممنوع است، می گوید: کارگران کشور افغانستان اجازه ندارند در کرمانشاه کار کنند.

«خسرو شهبازی»  بیان می کند: البته اگر کارفرماهای آن‌ها از طریق سفارتخانه یا اداره امور اتباع استانداری مجوز به‌کارگیری را گرفته باشند امکان فعالیت آن‌ها وجود دارد. وی با بیان این‌که کارگران افغانستان در استان های مشخص شده از جمله کردستان، کرمانشاه و ایلام حق فعالیت و کار ندارند، می گوید: کسی حق به‌کارگیری کارگران تبعه افغانستان در کرمانشاه ندارد. شهبازی تاکید می کند: حتی بنیاد مسکن هم می‌خواست در بازسازی مناطق زلزله‌زده از این افراد استفاده کند، اما اجازه این کار را ندادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید