• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192216
+
-

سونامی دوپینگ در تکواندو

خبر دوپینگ رضا کلهر هنوز از تیتر اخبار روز پایین نیامده بود که مثبت‌شدن نمونه دانیال بزرگی دارنده مدال نقره گرنداسلم چین آب سردی بر پیکره ورزش کشور و فدراسیون تکواندو ریخت. وجود ماده مشابه استروئید آنابولیک، شائبه توطئه علیه فدراسیون تکواندو را قوت بخشیده است. پیش‌تر سرپرست دبیری فدراسیون عنوان کرده بود مطمئن هستند کلهر ماده ممنوعه‌ای استفاده نکرده ولی مدرکی برای اثبات ادعایشان ندارند. با مثبت‌شدن نمونه بزرگی و اینکه پیش‌تر از تمام ملی‌پوشان حاضر در اردو تست گرفته و به آزمایشگاه کلن آلمان ارسال شده خطر تعلیق فدراسیون تکواندو بسیار جدی به‌نظر می‌رسد. طبق قوانین فدراسیون جهانی، اگر تعداد نفرات دوپینگی یک کشور بیش از 3نفر باشد، فدراسیون آن کشور تعلیق خواهد شد. با این شرایط حضور در مسابقات جهانی باکو 2023 و بازی‌های آسیایی هانگژو و گرنداسلم‌ها که سهمیه المپیک محسوب می‌شوند برای تکواندوکاران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
فدراسیون تکواندو از نهادهای امنیتی برای بررسی توطئه دوپینگ کمک خواسته و به آلوده‌بودن غذای ملی‌پوشان مشکوک است. وجود ماده اکسی‌متولون از گروه استروئید آنابولیک در نمونه تکواندوکاران که غالبا برای افزایش وزن و قدرت استفاده می‌شود شائبه توطئه را تقویت کرده است. کلهر تکواندوکاری است که برای حضور در مسابقات باید وزن کم کند و استفاده از این ماده هیچ توجیهی برای او ندارد. بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی تکواندو درباره مثبت‌شدن نمونه دوپینگ شاگردانش گفت: «نمی‌دانم چه بگویم، شوکه هستیم. این طورش را هیچ‌وقت در ورزش ندیده بودم. هرکسی زده به ریشه زده است. آبروی یک کشور در میان است. هر کسی که هست به آبروی کشور لطمه زده است. این دارو اصلا به درد تکواندو نمی‌خورد و برای رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری و پرورش‌اندام خوب است. به خدا ما هم قاطی کرده‌ایم. ترسمان این است که همه بچه‌های تیم آلوده شده باشند. آن وقت دیگر چیزی از تکواندوی ایران باقی نمی‌ماند. وقتی از گرنداسلم چین برگشتیم از فدراسیون پزشکی ورزشی آمدند و از همه بچه‌ها تست دوپینگ گرفتند و به آزمایشگاه کلن آلمان فرستادند.»
 
  ورود نهادهای امنیتی
اصغر رحیمی، سرپرست دبیری فدراسیون و مدیر تیم‌های ملی درباره نحوه مثبت شدن نمونه کلهر و بزرگی گفت: «بیشترین شک ما این است که در زمان برگزاری اردوی تیم‌های ملی دختران و پسران تکواندو و پاراتکواندو در تهران، افرادی به آشپزخانه رفته و در غذای بچه‌ها موادی ریخته باشند که باعث مثبت‌شدن تست دوپینگ آنها شده است. از آنجا که این یک بحث ملی و امنیتی است قصد داریم رسما از پلیس و نهادهای امنیتی بخواهیم تحقیقات خود را آغاز کنند و بررسی‌های لازم را با استفاده از دوربین‌های مداربسته و سایر موارد پیگیری کنند.» رضا کلهر دارنده مدال برنز جهان 2022 در متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده صراحتا از توطئه و قربانی‌شدن خودش صحبت کرده که در بخشی از آن آمده است: «من قربانی خصومت و دشمنی افراد دیگری شدم. چه‌کسی می‌خواهد تاوان خسارت‌های روحی، روانی و حیثیتی را که به من وارد شده است بدهد؟ من در یک سال گذشته در تمام رویدادها باید وزن کم می‌کردم. ماده ممنوعه‌ای که در تست من پیدا شده، اکسی‌متولون از گروه استروئید آنابولیک است که بعد از صحبت با پزشکان متوجه شدم که باعث افزایش وزن و حجم عضله می‌شود. بنابراین چه دلیلی دارد که ورزشکاری مثل من که دائما در حال وزن کم‌کردن بودم از دارویی استفاده کنم که باعث افزایش وزنم می‌شود؟»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید