• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192199
+
-

پیگیری پروژه‌های آبرسانی به استان اصفهان

وزیر کشور در نشست با نمایندگان اصناف کشاورزان تأکید کرد،پروژه‌های آبرسانی استان اصفهان را پیگیری می‌کنند

خبر روز
پیگیری پروژه‌های آبرسانی به استان اصفهان

وزیر کشور در نشست با نمایندگان اصناف کشاورزان استان اصفهان از پیگیری پروژه‌های آبرسانی به این استان خبر داد. به‌گفته احمد وحیدی، هر موقع اسم آب استان اصفهان مطرح می‌شود، ریاست‌جمهوری می‌گویند «بدون تردید هرکاری لازم است انجام دهید».

به گزارش همشهری، زمانی که خشکسالی دامن زاینده‌رود را گرفت، مشکلات صنف کشاورزان در این استان بیشتر از قبل شد. به همین دلیل، نمایندگان اصناف کشاورزان اصفهان در نشست با وزیر کشور خواستار جریان دائمی زاینده‌رود، اجرای کامل طرح‌های آبرسانی به استان و تفویض اختیار به استاندار اصفهان به‌منظور پیشبرد طرح‌های آبرسانی به استان شدند. وحیدی نیز با بیان اینکه پروژه‌های آبرسانی به استان اصفهان حتما دنبال می‌شود، گفت: «تامین آب اصفهان از موضوعات جدی دولت و طرح‌های آبرسانی در دستور کار دولت است و با قدرت پیگیری می‌شود.»‌ وزیر کشور ادامه داد: «در رابطه با مسئله آب اینکه در گذشته چه اتفاقاتی افتاده را کنار می‌گذاریم اما از نخستین مسائلی که دولت سیزدهم با آن مواجه شد، مسئله تأمین آب آشامیدنی در برخی استان‌ها بود. در این میان مسئله آب اصفهان همیشه در محور بحث‌ها بوده و هست و باید برای این موضوع مهم گام‌های اساسی برداشت. ریاست‌جمهوری بارها درخصوص آب استان اصفهان جلسات متعددی برنامه‌ریزی و موضوع را پیگیری کرده‌اند.»‌

همفکری ذینفعان
همچنین استاندار اصفهان همفکری ذینفعان در تدوین جدول منابع و مصارف آب را ضروری عنوان کرد. سیدرضا مرتضوی تأکید کرد: «غالب هفته‌هایی که در تهران برای پیگیری مسائل استان حضور می‌یابم، ساعاتی را حول محور تأمین آب استان با وزیر محترم کشور گفت‌وگو می‌کنم.» او گفت: «گلایه‌ای به‌صورت مادام توسط اصناف کشاورزان استان اعلام می‌شود که قبلا همفکری بیشتری با ذینفعان آب می‌شد، اما این همفکری و تعامل کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است.» مرتضوی عنوان کرد: «مردم ما برای یکدیگر در دوران دفاع‌مقدس خون داده‌اند، بارها و بارها خون‌شان بر خون یکدیگر ریخته شد اما در ادوار گذشته سوءتدبیرهایی با نگاه غیرعادلانه به مسائل آب فلات مرکزی کشور شد.» استاندار اصفهان یادآور شد: «اضافه تخصیص‌هایی که بر منابع موجود سوار شده و اجازه نمی‌دهد مدیریت مناسبی بر حوزه آب اتفاق بیفتد، از مشکلات دیگر این حوزه است. البته طرح جامعی در وزارت نیرو برنامه‌ریزی شده و نیازمند پیگیری بیشتر برای ساماندهی نهایی و تعیین تکلیف است. اجرای این طرح‌ها خواسته همه مردم استان اصفهان است.»

دغدغه کشاورزان
ذخیره سد زاینده‌رود نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است. این موضوع در سال‌های اخیر کشاورزان حوزه زاینده‌رود را با چالش روبه‌رو کرده است، زیرا کشاورزان دغدغه آبیاری زمین‌های خود و کشت را دارند و بابت کم‌آبی تاکنون میلیاردها تومان خسارت دیده‌اند. آنها معتقدند که کشاورزان حوزه زاینده‌‌رود باید سالی 2بار کشت محصول داشته باشند، اما در حال حاضر کشت حداقلی هم با مشکلاتی مواجه شده است.
سال‌1361 مصوبه آب در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
پس از آن قرار شد هر‌چه آب منطقه‌ای اختصاص داده است، 75درصد برای کشاورزان زاینده‌رود و حقابه محیط‌زیستی تعلق گرفته و مابقی آب را دولت بفروشد، اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌گاه این سهم 75درصدی کشاورزان محقق نشده است. در عین حال، بهمن سال‌1399 بعد از اعتراض کشاورزان سد به روی زمین‌های شرق اصفهان باز شد تا بعد از گذشت 2سال بتوانند محصولات خود را کشت کنند.
اکنون به‌نظر می‌رسد بعد از نشست نمایندگان اصناف کشاورزان استان اصفهان با وزیر کشور و تأکید احمد وحیدی بر پیگیری پروژه‌های طرح آبرسانی به اصفهان، آبرسانی ‌وارد مرحله تازه‌ای شده باشد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید