• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 191942
+
-

جام آبی چطور پرید؟

همه عواملی که استقلال را از تکرار عنوان قهرمانی باز داشت

جام آبی چطور پرید؟

بهروز رسایلی

هفته پایانی مسابقات لیگ بیست‌ودوم در حالی برگزار می‌شود که رقابت قهرمانی فقط بین پرسپولیس و سپاهان در جریان است. شاید خیلی‌ها انتظار داشتند استقلال هم مخصوصا با توجه به فرم خوبی که در نیم‌فصل دوم داشت تا روز آخر در این رقابت حاضر باشد اما این اتفاق رخ نداد. آبی‌ها عموما علاقه دارند مسائل پشت‌پرده را عامل ناکامی‌شان در دفاع از عنوان قهرمانی فصل گذشته بدانند. آنها در این مورد مختارند، اما خب واقعا دلایل دیگری هم جود داشته است که این مطلب می‌کوشد بخشی از آنها را مرور کند.

نیم‌فصل سوخته
استقلال در خیلی از مسابقات دور برگشت عملکرد خوبی داشت. آبی‌ها 10مسابقه از 14بازی نیم‌فصل دوم را برده‌اند و در 13دیدار موفق به گشودن دروازه رقبا شده‌اند. در نیم‌فصل اول اما مطلقا خبری از این فرم درخشان نبود. حالا یا به‌خاطر عدم‌اشراف و تسلط کافی ریکاردو ساپینتو یا هر عامل دیگری، استقلال در دور رفت واقعا خوب بازی نمی‌کرد و خیلی هم فوق‌العاده نتیجه نمی‌گرفت. این تیم از 15بازی دور رفت فقط 7مسابقه را برد؛ یعنی تقریبا نیمی از بازی‌ها را با شکست یا مساوی به پایان رساند. آنها نیم‌فصل اول را با 5امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس صدرنشین به پایان بردند و طبیعی است که امتیازات سوخته آن مقطع، در پایان فصل اثرش را نشان بدهد.

نیمه‌های اول سوخته
قبلا هم گفته‌ایم که استقلال در این فصل یک عادت بد داشت که آن هم مفت‌بازی در نیمه‌های اول بود. این تیم به شکل غریبی 45دقیقه نخست را در اغلب مسابقات از دست می‌داد و تازه در وقت‌دوم به صرافت جبران مافات می‌افتاد؛ حالا یا موفق می‌شد، یا باید با افسوس و ناکامی کنار می‌آمد. استقلال در تمام نیمه‌های اول 29بازی این فصلش مجموعا فقط 12گل به ثمر رسانده و یکی از بدترین تیم‌های لیگ در این زمینه به شمار می‌رود. شما به مسابقه‌ای مثل دربی تهران نگاه کنید؛ استقلال نیمه‌اول را مفت از دست داد و تازه وقتی در نیمه‌دوم از حریف عقب افتاد دنبال فوتبال جدی و تهاجمی رفت. طبیعی است که این فرمول همیشه جواب نمی‌دهد و گاهی شما تاوان بزرگی برای آن غفلت می‌پردازید.

بازنده دوئل‌های بزرگ
در این مورد زیاد حرف زده شده و حتی محمد مومنی، عضو هیأت‌مدیره استقلال هم یکی از دلایل ناکامی این تیم را شکست در برابر رقبای رودررو دانسته بود. موضوع روشن است؛ استقلال در هر دو دیدار رفت و برگشت به سپاهان باخت، در بازی رفت با پرسپولیس مساوی کرد و بازی برگشت را به این تیم واگذار کرد، مقابل تراکتور هم در مسابقه رفت بازنده شد و بازی برگشت در پیش است. شما وقتی این دوئل‌های 6امتیازی را می‌بازید، طبیعتا شانس کمتری برای موفقیت دارید.

تسلیم زودرس
نهایتا اینکه استقلال بعد از شکست در دربی، فاز بازنده فصل گرفت و طوری برخورد کرد که انگار کار تمام‌شده است. این تسلیم زودهنگام، کار رقبا را ساده‌تر کرد و باعث شد آبی‌ها حتی موفق به شکست صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی نشوند. استقلال با حفظ روحیه و برتری در آن دیدار می‌توانست پرسپولیس و سپاهان را بیش از پیش تحت فشار قرار بدهد، اما انتخاب بازیکنان، مربیان و مدیران این تیم چیز دیگری بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید