• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191868
+
-

بهره‌برداری از پایانه شرق تا پایان سال

فاز اول مهم‌ترین پروژه شرق تهران پس از گذشت 2دهه به اتمام می‌رسد

زینب زینال‌زاده، روزنامه‌نگار

شهرداری تهران، تکمیل و بهره‌برداری از فاز اول پروژه پایانه شرق تهران را در اولویت اقداماتش قرار داده است؛ پروژه‌ای که رهاشدن و عدم‌تعیین تکلیف آن بارها مورد انتقاد و تذکر نمایندگان شورای شهر تهران قرار گرفت و در نهایت هم علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت در یک‌صد و سی و سومین جلسه شورا و در حاشیه ارائه گزارش وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران گفت که قرارداد تکمیل پروژه پایانه شرق با پیمانکار بسته شده است و از هفته آینده عملیات عمرانی آن شروع می‌شود. حالا اعضای شورا و شهروندان پس از سال‌ها، شمارش معکوس برای افتتاح این پروژه  را آغاز کرده‌اند و منتظر قیچی‌شدن روبان هستند.

فاز اول با تکمیل تجهیزات کامل می‌شود
با توسعه محدوده شهری، برخی از کارخانه‌ها و پایانه‌ها و... در مجاورت بافت‌های مسکونی قرار گرفتند و به‌دلیل آلایندگی زیست‌محیطی این اماکن، مقرر شد از بافت‌های مسکونی و حریم شهری خارج شوند. پایانه شرق که در محدوده سه‌راه تهرانپارس قرار دارد از مواردی بود که همواره گلایه و نارضایتی شهروندان را در پی داشت و البته همچنان دارد. چرا که هنوز انتقال این پایانه با وجود 9شرکت مسافربری اتوبوسی و 3شرکت مسافربری مینی‌بوسی انجام نشده است. برای این کار نیاز به ساخت پایانه جدید بود. فضای مناسبی در بزرگراه یاسینی جانمایی و سال 80عملیات احداث آن آغاز شد. اواخر سال 95پروژه درحالی‌که پیشرفت 95تا 97درصدی داشت به شهرداری تهران تحویل شد اما نبود عزم مدیریت شهری در تکمیل و بهره‌برداری از آن، سبب شد پروژه رها شود. طی 2دهه پروژه خاک خورد و عدم‌نگهداشت و فرسودگی، تخریب‌ها و آسیب‌هایی به آن وارد کرد. مدیریت شهری در این دوره میراث‌دار پروژه نیمه‌تمام پایانه شرق جدید است و آنطور که پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران به همشهری گفته: «تا پایان سال فاز اول این پایانه تکمیل می‌شود و  به بهره‌برداری می‌رسد.»

5درصد تا تکمیل فاز اول
احداث پایانه شرق جدید با هدف انتقال پایانه مسافربری و باربری پایانه شرق قدیمی آغاز شد و آنطور که علیمردانی عنوان کرده است:«فاز اول این پروژه حدود 3تا 5درصد عملیات عمرانی دارد که بخش زیادی از آن مربوط به نصب آسانسور، پله‌برقی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی داخل سالن‌های انتظار مسافران و... است که در نهایت تکمیل و به مجموعه شهروند واگذار می‌شود.»

تکمیل پایانه با اتصال به خط 2مترو
فاز دوم پایانه شرق هم با اتصال به خط 2مترو محقق خواهد شد. ایجاد ارتباط بین این پایانه با مراکز تبادل سفر داخل شهر تهران از طریق شبکه حمل‌ونقل عمومی مورد توجه مدیریت شهری است که برای این کار باید مسیر خط 2مترو از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه شرق جدید، حدود 4هزار و 600متر توسعه یابد. تا‌کنون حدود 600متر از تونل زیرزمینی احداث شده اما هنوز 4هزار متر از تونل باقی مانده که نیاز به اعتبار دارد. علاوه بر آن مطالعاتی درخصوص استفاده از تاکسی و امتداد خطوط بی‌آر‌تی فعال در این محور هم انجام شده تا مسافران پس از خروج بتوانند با استفاده از حمل‌ونقل عمومی در پایتخت تردد کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید