• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191867
+
-

افزایش سرانه‌های فرهنگی روی مدار صعود

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران قرار گرفت

یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در این دوره اتمام پروژه‌های رهاشده و بلاتکلیف است؛ پروژه‌هایی که بهره‌برداری از آنها سبب افزایش سرانه‌های عمرانی، خدماتی، رفاهی و حتی فرهنگی و اجتماعی پایتخت می‌شود. در این میان باتوجه‌ به مطالبه شهروندان و عقب‌ماندگی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، اتمام پروژه‌های مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی در اولویت اقدامات شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است. شهرداری تهران هم برای تسریع و تسهیل فرایند اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری در بخش طرح خدمت بودجه 1402بیش از 3هزار میلیارد تومان اعتبار به اتمام، تجهیز، بهسازی و... فضاهای فرهنگی اختصاص داده است. (2.4هزار میلیارد تومان ارتقای ظرفیت و فعالیت‌های فرهنگی و هنری و حدود هزار میلیارد تومان احداث، توسعه، بهسازی و تجهیز فضاهای فرهنگی و هنری) در واقع مدیریت شهری سعی دارد تا در راستای پاسخگویی به مطالبه پایتخت‌نشینان،افزایش سرانه‌های فرهنگی  و هنری را روی مدار صعود قرار دهد.

اتمام بلاتکلیفی پروژه‌ها
کلنگ‌زنی اغلب پروژه‌های حوزه فرهنگی  و اجتماعی به دوره چهارم شورا بازمی‌گردد؛ اما در گذر زمان نه‌تنها آنها پیشرفتی نداشته‌اند بلکه بلاتکلیف رها شده و بخش‌هایی از آنها دچار آسیب‌های جدی شده‌اند که برای جبران این آسیب‌ها، به‌دلیل تورم، اعتبارات زیادی نیاز است. با روی کار‌آمدن شورای ششم،بارها رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و رئیس کمیته عمران شورا به‌ضرورت پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی و اجتماعی و تعیین تکلیف آنها تأکید کردند و این موضوع در بودجه امسال شهرداری تهران هم مورد توجه ویژه قرار گرفت.

3پروژه در اولویت اتمام
مرکز نمایش‌های آیینی صبا، مجتمع البرز لشگرک و ایوان ری، پروژه‌های فرهنگی هستند که اتمام آنها در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار گرفته است.
وحید رضا انارکی محمدی، مدیرعامل این شرکت با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه‌ها، می‌گوید: «باتوجه ‌به همراهی مدیریت شهری در تکمیل برخی پروژه‌های نیمه‌کاره (از جمله 3پروژه موردنظر) باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و تلاشمان در راستای رفع موانع و برطرف‌کردن مشکلات باشد.» نوآوری و خلاقیت در انجام پروژه‌های فرهنگی مورد تأکید شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران است که انارکی محمدی با اشاره به آن تأکید می‌کند: «حمایت مدیریت شهری سبب می‌شود تا با اعتماد بیشتری در مسیر ایجاد تحول در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گام برداشته و منشأ تحولات بزرگی در حوزه فرهنگی شهر تهران باشیم. مجتمع فرهنگی تجاری البرز لشگرک، ایوان ری و مرکز نمایش‌های آیینی صبا پروژه‌های مهمی هستند که تکمیل و اتمام آنها علاوه بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، سبب افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و اجتماعی پایتخت می‌شود.» باغ کتاب، باغ‌موزه دفاع‌مقدس، باغ‌موزه قصر، سراسر نمای مقاومت‌ (پانورامای دفاع‌مقدس)، پردیس تئاتر تهران، پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا، پردیس آزادی، خانه‌موزه انتظامی و موزه علوم و نجوم دار‌آباد پروژه‌های ماندگاری هستند که توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران اجرا شده‌اند.

71000مترمربع
مساحت مجموعه فرهنگی تجاری البرز لشگرک است. این مجموعه در 13طبقه طراحی و ساخته شده و دارای بخش‌هایی چون سالن سینمایی، املاک تجاری، سالن کنسرت، سالن‌های ورزشی، فضای بازی کودکان و نوجوانان، فروشگاه شهروند، امکانات تفریحی و... است. تا‌کنون نیز بیش از 87درصد پیشرفت داشته است.

40000مترمربع
مساحت پروژه ایوان ری است که این پروژه بیش از 31هزار مترمربع زیربنا با کاربری‌های فرهنگی، تفریحی تجاری و رفاهی در مجاورت برج تاریخی طغرل ساخته شده و بخش‌هایی چون سالن‌های اجتماعات، سینما و نمایش، موزه و...دارد. پروژه پس از نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق  به بهره‌برداری می‌رسد.

6000مترمربع
پروژه نمایش‌های آیینی صبا در زمینی به مساحت 6هزار مترمربع و زیربنای حدود 19هزار مترمربع، شامل دو بخش فرهنگی و تجاری است. بخش فرهنگی شامل یک سالن اصلی به ظرفیت حدود 450نفر برای نمایش‌های آیینی (تعزیه) و نمایش فیلم و دیگری یک سالن رو حوضی ویژه نمایش‌های سنتی حدود 120نفر، 2 سالن بلک‌باکس به ظرفیت هرکدام 70نفر، یک سالن تمرین و یک سالن روباز طراحی شده و تا‌کنون بیش از 70درصد پیشرفت داشته است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید