• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191725
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O75YG
+
-

افتتاح اولین میدانگاه مسقف تهران

در پنجاه و‌پنجمین شنبه‌های امید و افتخار پلازای جهاد در خیابان ولیعصر به بهره‌برداری رسید

گزارش
افتتاح اولین میدانگاه مسقف تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

روز گذشته آیین افتتاح پلازای جهاد در قالب پنجاه و‌پنجمین شنبه امید و افتخار برگزار شد و روبان نخستین میدانگاه ایستگاهی با حضور مدیران شهری در تقاطع خیابان ولیعصر - فاطمی قیچی شد. پلازایی  به سبک معماری اسلامی- ایرانی با حدود 300هزار قطعه آجرقزاقی. ایجاد فضاهای عمومی برای شهروندان مهم‌ترین هدف‌گذاری مدیریت شهری است که در قالب پلازا عملیاتی و اجرا می‌شود و میدانگاه جهاد نمونه همین هدف است. چرا که روزانه صدها نفر از ایستگاه متروی جهاد در خط 3، عبور می‌کنند و برای لحظاتی هر چند کوتاه هم که شده باید بتوانند مکث کنند و از فضای زیبا و چشم نواز آنجا لذت ببرند. این پلازا در واقع یک پاتوق است که می‌تواند به مکانی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی تبدیل شود. شهرداری تهران برای 4تا 5ایستگاه متروی دیگر نیز چنین هدفی را برنامه‌ریزی کرده که البته هر یک از آنها قرار است به سبک معماری متفاوت و الهام گرفته از اقلیم‌های مختلف ایران‌زمین ساخته و بهره‌برداری شوند.

طراحی فضاهای لطیف معماری
تهران شهری شلوغ و پر تراکم است و در محدوده مرکزی این ازدحام و تراکم به اوج می‌رسد و به همین دلیل مدیریت شهری، در پی ایجاد فضاهای عمومی برای حضور شهروندان است. آنطور که عباس شعبانی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران در مراسم افتتاح میدانگاه جهاد عنوان کرده: «مردم در میان مشغله‌هایشان نیاز به فضاهای لطیف دارند که می‌توان این فضاها را با استفاده از معماری اسلامی - ایرانی طراحی و خلق کرد. در واقع با این رویکرد شهروندان از یک سو با انواع سبک‌های معماری ایرانی آشنا می‌شوند و از سوی دیگر هم می‌توانند از فضاهای عمومی شهر برای گذران اوقات فراغت استفاده کنند.» احداث پلازای جهاد حدود یک سال به طول انجامیده و بیش از 30میلیارد تومان هزینه داشته و قرار نیست جزء رویدادهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و... کاربری دیگری داشته باشد. عباس شعبانی با تأیید این موضوع تأکید کرد: «کاربری این فضا کاملاً مشخص است و سایر سازمان‌ها و نهادها و... با ایفای نقش خود می‌توانند از تبدیل آن به پاتوق دستفروشان و... جلوگیری کنند.»

مکث
تازه‌ترین خبرها

عباس شعبانی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران در جمع خبرنگاران به برخی از سؤالات این چنین پاسخ داد:
پروژه شهید بروجردی: قطعه اول این پروژه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و فاز دوم هم نیاز به تملکاتی دارد که اگر طول بکشد در میانه‌سال آینده عملیاتی می‌شود.
پروژه یادگار امام: پروژه در این دوره مدیریت شهری بهره‌برداری می‌شود.
جمع‌آوری پل حافظ: این کار نیاز به مطالعات بیشتری برای جایگزینی دارد؛ چراکه سنواتی که این پل احداث شد طرح ترافیک و رفتار ترافیک به این صورت وجود نداشت.
آسفالت محورهای بزرگراهی: بزرگراه آزادگان در برخی مقاطع زیرسازی کامل را ندارد و نیاز به تحکیم دارد که این موضوع زمان‌بر است. تا پایان تابستان پروژه‌ آسفالت بزرگراه‌ها به پایان خواهد رسید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید