• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191675
+
-

امیدواری برای انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب

یادداشت
امیدواری برای انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب

سید مجتبی شفیعی*

برگزاری نمایشگاه کتاب، باعث افزایش چشمگیر تقاضای سفر و تشدید بارترافیک در محدوده مصلی و معابر منتهی به آن می‌شود. بررسی مشاهدات میدانی و تحلیل آمارهای ترافیکی، ایام برپایی نمایشگاه در سال‌های گذشته، بیانگر بروز ترافیک شدید در معابر شریانی و بزرگراهی محدوده مذکور است.
تمایل مراجعه‌کنندگان به استفاده از وسیله نقلیه شخصی برای رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب،  یکی از دلایل اصلی تشدید ترافیک در محدوده مصلی است. بر این اساس، هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.
به مخاطبان نمایشگاه توصیه می‌کنم تا به جای حضور فیزیکی در محل، به‌صورت مجازی از وب‌سایت نمایشگاه بازدید و استفاده کنند و نیز مسئولان برگزاری، این موضوع را در اطلاع‌رسانی‌های خود مورد توجه و تأکید قرار دهند تا از حجم تردد و ترافیک و مشکلات آن برای شهر و شهروندان کاسته شود.
دوستان و همکارانی که می‌خواهند با برنامه‌ریزی قبلی و در زمان مشخص به نمایشگاه مراجعه کنند، می‌توانند از طریق هم‌پیمایی و با استفاده از حداقل تعداد خودروی شخصی یا با تاکسی‌‌های اینترنتی از طریق انتخاب مبادی و مقاصد چندتایی به نمایشگاه مراجعه کنند.
هم‌پیمایی برای حضور جمعی در نمایشگاه کتاب، علاوه بر کمک به کاهش بار ترافیک، موجب کاستن تقاضای پارکینگ برای پارک خودروی مراجعه‌کنندگان می‌شود. البته استفاده از سایر مدهای سفر مانند پیاده‌روی برای مسیرهای زیر‌یک کیلومتر، تردد با دوچرخه‌ برای فواصل تا ۵ کیلومتر و استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای مسافت‌های بیش از ۵ کیلومتر از دیگر راهکارهای مؤثر در این زمینه است.
۲ ایستگاه مترو در شمال و جنوب مصلی، مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین شیوه‌ برای مراجعه به نمایشگاه کتاب است. به‌این منظور تدابیر و تمهیداتی ازجمله کاهش سرفاصله اعزام قطارهای مترو به مقصد ایستگاه‌های مذکور، افزایش تعداد اتوبوس در خطوط منتهی به مصلی و اختصاص ون‌های ویژه برای مخاطبان نمایشگاه، پیش‌بینی شده است.
برنامه‌ریزی برای رفت‌وآمد به نمایشگاه در ساعات غیر اوج، کمک شایانی به کاهش ترافیک در محدوده مصلی خواهد کرد.
کمبود پارکینگ برای خودروهای شخصی به‌عنوان یکی از چالش‌های بزرگ نمایشگاه است که با مدیریت زمان سفر و قیمت‌گذاری فضای پارک در بازه‌های زمانی مختلف و گزینه‌های تشویقی مانند تخفیف برای خودروهایی که تا قبل از ساعت ۱۶ از پارکینگ خارج می‌شوند، می‌توان بهره‌وری پارکینگ‌‌های نمایشگاه را افزایش داد.
از شهروندان ساکن در اطراف مصلی خواستارم تا در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، حتی‌الامکان از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند که همکاری شهروندان در استفاده کمتر از خودروی شخصی و عدم‌اِشغال پارکینگ‌های نمایشگاه، باعث می‌شود تا با مسائل و مشکلات ترافیکی کمتری در محدوده مذکور مواجه شویم.
برنامه‌ریزی برای هدایت صحیح رانندگان و اعمال قانون توسط پلیس راهنمایی و رانندگی از دیگر راهکارهای مهم مدیریت ترافیک در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب به‌حساب می‌آید و استفاده از تابلوهای راهنمای مسیر و هدایت دقیق شهروندان به سمت پارکینگ‌ها نیز نقش زیادی در افزایش ظرفیت معابر و بهبود وضعیت ترافیک خواهد داشت.
محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به‌دلیل واقع‌شدن در میان کاربری‌های اداری و تجاری و تقاضای بالای سفر به‌هیچ عنوان مکان مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاهی با حجم زیاد مخاطبان نیست؛ با توجه به تأکیدات شورای اسلامی شهر تهران و مصوبات شورای ترافیک تهران، امیدواریم نمایشگاه‌های پرمخاطب ازجمله نمایشگاه کتاب به مجموعه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب منتقل شود.

*مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید