• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19148
+
-

وزیر اطلاعات اعلام کرده «تلگرام طلایی» که با وجود فیلترینگ کار می‌کند، متعلق به ایران است

ماجرای تلگرام‌های رنگی

تلگرام‌های غیررسمی و کپی با نام‌ها و رنگ‌های مختلف از لحاظ فنی چطور سرپا هستند؟

ماجرای تلگرام‌های رنگی

اشکان خسروپور | خبرنگار:

« تلگرام طلایی متعلق به ایران است و اکنون 25میلیون عضو دارد و قانونی است.» این نقل قول نمایندگان مجلس از وزیر اطلاعات روز گذشته خبرساز شد.  وب‌سایت قانون گزارش داد ابوالفضل حسن بیگی و سیدصادق طباطبایی‌نژاد نمایندگان مجلس با اشاره به این ماجرا اعلام کرده‌اند این نسخه از تلگرام به این دلیل فیلتر نیست که تحت کنترل است و در مواقع خاص امنیتی قابل پیگیری است. با وجود اینکه بیشتر از یک‌ماه از فیلترینگ تلگرام می‌گذرد، این نسخه غیررسمی تلگرام به همراه انواع مشابه همچنان بدون محدودیت کار می‌کند، هیچ‌وقت قطعی نداشته و پیام‌ها درست مثل محیط تلگرام در آن رد و بدل می‌شوند. از میان نسخه‌های کپی تلگرام، از فیلگرام، تلگرام قرمز و سبز گرفته تا تلگرام مکس، مایگرام و تلگرام مدرن حالا بحث رنگ طلایی داغ شده است. کارشناسان درباره ویژگی‌های فنی این اپلیکیشن جدید چه می‌گویند؟ اگر این پیام‌رسان دقیقا مشابه تلگرام است، چرا فیلتر نیست؟

استفاده از کدهای منبع باز تلگرام

اپلیکیشن‌های کپی تلگرام زیاد هستند. تلگرام یک پیام‌رسان منبع باز یا به‌اصطلاح اوپن سورس است و این نرم‌افزارها همگی با استفاده از کدهای اصلی تلگرام برنامه‌نویسی شده و در نتیجه، می‌توانند داده‌های این پیام‌رسان را از سرور اصلی دریافت کرده و به‌دست کاربران برسانند. محمدرضا همتی، توسعه‌دهنده اپلیکیشن درباره جزئیات کارکرد این اپ‌ها به همشهری می‌گوید: «از آغاز کدهای برنامه تلگرام به‌صورت متن‌باز ارائه شد تا توسعه‌دهنده‌ها بتوانند با اضافه و کم کردن ویژگی‌های فنی، طراحی‌های ظاهری و امکانات برنامه، سلیقه‌های متفاوت مشتری‌ها را پوشش بدهند. اما مسئله اصلی همیشه تغییر کدهای اصلی تلگرام است. اپلیکیشن‌های غیررسمی با تغییر کدهای برنامه‌نویسی‌شان، می‌توانند کارکردهای غیرعادی داشته باشند. هیچ‌کدام از این اپلیکیشن‌های غیررسمی مورد تأیید خود تلگرام نیستند. همتی می‌گوید: «نسخه‌های کپی می‌توانند مثل تلگرام اصلی به شماره تلفن‌های کاربران، عکس‌ها و پیام‌های رد و بدل شده دسترسی داشته باشند و از نظر تئوری این امکان وجود دارد که، تمام این داده‌ها در یک سرور نگهداری شوند. چون پیام‌ها در قالب یک سیستم شبیه‌ تلگرام رد و بدل می‌شود، سازنده نسخه کپی از نظر فنی می‌تواند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد اما مختار است آنها را ذخیره کند یا نه.» در واقع ذخیره اطلاعات در اینجا بستگی به سازنده یا سازندگان نسخه‌های غیررسمی دارد.
 
مسئله‌ای به نام سرور

سید صادق طباطبایی‌نژاد، نماینده مردم اردستان در مجلس اعلام کرده تلگرام طلایی به این دلیل فیلتر نیست که تحت کنترل است و در مواقع خاص امنیتی، قابل رهگیری است. اما این حرف دقیقا به چه معناست؟ همتی می‌گوید: «سرور اصلی تلگرام در ایران نیست. گاهی گفته می‌شود تلگرام در ایران سرور دارد و این نسخه‌های کپی، از اطلاعات سرورهای تلگرام استفاده می‌کنند. چنین حرفی از نظر فنی اشتباه است. چیزی که با عنوان سرور تلگرام از آن یاد می‌شود، CDN است. این سامانه‌ها در ایران وجود دارند و قبلا هم به تلگرام اصلی سرویس می‌دادند. CDN از نظر فنی باعث می‌شود سرعت دانلود محتوا در کانال‌های پرمخاطب بالا برود. اگر تسهیلاتی در اختیار کپی‌های تلگرام قرار داشته باشد، از این جنس است نه سرور.»

این خبر را به اشتراک بگذارید