• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191472
+
-

تعامل با افغانستان اولویت مذاکرات حقابه «هیرمند» خواهد بود

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به سفر رئیس سازمان و مذاکره درباره حقابه هیرمند گفت: دنبال این نیستیم که از ابتدا به‌دنبال مکانیسم‌های بین‌المللی برویم و ترجیح ما این است که موضوع را از طریق تعامل حل کنیم.
سیدحسین موسوی‌فر به تسنیم گفت: از نظر قانونی پیگیری مسئله رودخانه‌های مرزی ازجمله رودخانه‌های شرق کشور با وزارت نیرو است که با هماهنگی وزارت امور خارجه در این زمینه اقدام می‌کند. بنابراین مسئولیت اولیه مذاکرات تأمین حقابه سیستان و بلوچستان نیز با وزارت نیرو است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست هم نباید نسبت به حقابه‌ها بی‌تفاوت باشد چرا که حیات اقلیم و زیستگاه‌های مختلف به واسطه تأمین حقابه تأمین می‌شود.
رئیس مرکز اموربین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: یکی از مواردی که پس از مکاتبات و تبادل نظارت از طریق واسطه‌ها با طرف افغانستانی به آن رسیدیم این است که دکتر سلاجقه با یک تیم فنی سفری را به افغانستان داشته باشند و موضوع را پیگیری کنند. سازمان حفاظت محیط‌زیست در این موضوع فراتر از تکالیف خود موضوع را پیگیری می‌کند. ما درخصوص زمان سفر 3تاریخ را به طرف افغانستانی داده‌ایم که یک تاریخ را رد کرده، اما به محض پذیرش سفر صورت می‌گیرد.
وی در رابطه با حقابه هریرود و فراه رود نیز توضیح داد: در این سفر تمام این موارد دیده شده و بر سر همه این موارد با ابتکار عملی که درنظر داریم مذاکره خواهیم کرد.
رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره نقش دست‌های پشت پرده در سدسازی روی رودخانه‌های مرزی منتهی به ایران، گفت: دخالت خارجی‌ها باید توسط نهادهای دیگری پیگیری شود و اگر چنین موردی باشد قطعاً توسط آنها پیگیری می‌شود. البته جمهوری اسلامی نیز دشمنان زیادی دارد که ممکن است از هر راهی برای ضربه‌زدن به ما استفاده کنند. موسوی‌فر ادامه داد: ما درخصوص منافع بین‌المللی و تاریخی‌ای که داریم کوتاه نمی‌آییم اما بنای ما این است که مسائل با تعامل حل شود چرا که این موضوع به نفع هر دو کشور است. ما به‌دنبال این نیستیم که از همان ابتدا به‌دنبال مکانیسم‌های بین‌المللی برویم و ترجیح ما این است که موضوع را از طریق مذاکره مستقیم با طرف افغانستانی حل و فصل کرده و نیازی به ارجاع موضوع به دیگران نباشد. وی در رابطه با اینکه این تعامل تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: نخستین ابزار ما در سازمان حفاظت محیط‌زیست ابزارهای حقوقی و تعاملی است و به عقیده من هنوز هم فرصت تعامل وجود دارد؛ هرچند زمان تنگ شده و با توجه به آسیب‌هایی که سیستان و بلوچستان ما دیده باید این تعاملات به نتیجه برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید