• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191378
+
-

فیبر نوری؛ فقط با مودم و خرید اشتراک

اینترنت
فیبر نوری؛ فقط با مودم و خرید اشتراک

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات با اعلام خبر پرداخت یارانه به ازای هر خانوار برای ایجاد پوشش و اتصال فیبرنوری از سوی دولت گفت به این ترتیب مشترکین دیگر نیاز به پرداخت هزینه‌های چند ده میلیونی برای دسترسی به فیبر نوری ندارند و فقط باید هزینه مودم و اشتراک را پرداخت کنند.
زارع‌پور که در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد دولت در شهرهای کوچک به‌ازای هر خانواری که تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد، به اپراتورها یک‌میلیون‌و200هزار تومان و در مراکز استان (غیر از 8کلانشهر) 500هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند. یارانه‌ای که قرار است از حساب توسعه شبکه فیبر نوری پرداخت شود. به‌گفته او، یارانه پوشش تا شعاع 300متری منازل به اپراتورها پرداخت می‌شود و در تمامی شهرهای کشور نیز دولت 2میلیون‌تومان برای اتصال به‌عنوان یارانه پرداخت خواهد کرد. زارع‌پور توضیح داد: یارانه پوشش فیبر نوری برای 8کلانشهر پرداخت نمی‌شود، چراکه اپراتورهای مختلف در این شهرها فعال هستند. اما ما روز یکشنبه همین هفته در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب کردیم برای 8کلانشهر یارانه اتصال بدهیم. درواقع پوشش را باید خود اپراتور ایجاد کند و به‌ازای هر خانه که متصل شود، 2میلیون یارانه اتصال به آن تعلق می‌گیرد.
به اعتقاد زارع‌پور دولت هزینه‌های اصلی دسترسی ساختمان به فیبر نوری را تقبل کرده است و از این پس مردم تنها هزینه یک مودم را پرداخت خواهند کرد: تلاش ما این است که اپراتورها هزینه مودم را هم به‌شکل قسطی در اختیار مردم قرار دهند. در شهرهایی که پوشش فیبر نوری فراهم شده است، اپراتورها ملزم هستند تا حداکثر ظرف یک‌ماه دسترسی به سرویس را برای مشترکانی که درخواست کرده‌اند، فراهم کنند. زارع‌پور در ادامه از ارائه سرعت‌های 900مگابیتی به مشترکان فیبر نوری خبر داد و گفت: این سرعت 90برابر میانگین سرعت اینترنت ثابت است. اینترنت مبتنی بر فیبر نوری هم سرعت و هم پایداری بیشتر و هم تأخیر و نوسان کمتری دارد و درمجموع اینترنت مبتنی بر فیبر نوری یک سرویس باکیفیت‌تر است. این فناوری 3 یا 4دهه آینده کشور را بیمه خواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید