• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191367
+
-

مربیان ملی علیه والیبال

قیمت بالای بازیکنان، تیم‌هایی نظیر لبنیات را از حضور در لیگ منصرف کرده است مربیان تیم ملی به‌عنوان مقصران اصلی این اتفاق معرفی شده‌اند

مربیان ملی علیه والیبال

تیم‌هایی که فصل پیش در لیگ برتر والیبال حاضر بودند، شاید فصل آینده در این لیگ نباشند. انصراف یکی از تیم‌ها تقریبا قطعی شده و یکی دیگر هم تا مرز انحلال پیش رفته است. افزایش غیرمنطقی قیمت بازیکنان، دلیل پشیمانی باشگاه‌ها از حضور در لیگ برتر والیبال است، بازیکنانی که به یکباره از قیمت‌های چندصدمیلیونی به چندمیلیارد تومانی رسیده‌اند. اما چرا دستمزد والیبالیست‌ها افزایش ناگهانی داشته است؟
زمزمه‌های انصراف از مازندران آغاز شد. تیم هورسان رامسر نخستین تیمی است که اعلام کرده به‌دلیل افزایش قیمت‌ها دیگر نمی‌تواند تیمداری کند. هرچند هورسان هنوز به‌طور رسمی کناره‌گیری‌اش را اعلام نکرده است اما با توجه به اینکه فعالیتی برای فصل آینده ندارد، انصرافش قطعی به‌نظر می‌رسد. لبنیات هراز آمل دیگر تیم مازنی است که علاقه‌ای برای ادامه حضور در لیگ ندارد. آملی‌ها چند هفته پیش سرمربی‌شان بهروز عطایی را از دست دادند. همان موقع گفته شد که عطایی برای فصل بعد دستمزد بالایی خواسته و چون آمل توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد، این مربی هم راهی سیرجان شده و با فولاد ایرانیان قرارداد بسته است. روزهای اول گفته شد مبلغ قرارداد عطایی با فولاد حدود 3میلیارد تومان است اما شایعات این مبلغ را به 6میلیارد هم رساندند. وقتی هراز سرمربی‌اش را از دست داد، گفته شد بیشتر بازیکنان فصل پیش این تیم همراه سرمربی راه سیرجان را در پیش گرفته‌اند. اما آخرین خبری که از این تیم منتشر شد، خبر خوبی نبود. آملی‌ها تصمیم دارند امسال در لیگ شرکت نکنند. انوشیروان دادگر، مدیرعامل باشگاه لبنیات هراز دلیل این تصمیم را بازار آشفته والیبال می‌داند: «سرمایه‌گذاری در ورزش در این شرایط برای شرکت‌های خصوصی توجیه اقتصادی ندارد. اگر لبنیات هراز 3سال پیش وارد لیگ شد به‌خاطر اصرار دوستانی مثل عطایی و شعبان‌پور (سرپرست تیم) بود. لبنیات در این سال‌ها برای والیبال هزینه کرد اما امسال دیگر نمی‌تواند. تغییر قیمت‌ها واقعا عجیب است. بازیکنی که سال پیش 300میلیون تومان قرارداد بسته بود، 3میلیارد تومان می‌خواهد. این قرارداد متمم دارد که شامل پاداش و موارد دیگر می‌شود. این افزایش قیمت‌ها منطقی نیست».
لبنیات بعد از اینکه بازیکنان فصل پیش را از دست داد، اعلام کرد با یک تیم جوان راهی لیگ می‌شود اما قیمت جوانان هم تفاوت چندانی با قیمت بزرگسالان ندارد. دادگر از افزایش سرسام‌آور قیمت بازیکنان این رده سنی می‌گوید: «یکی از تیم‌ها با یکی از بازیکنان جوان قرارداد 2ونیم میلیارد تومانی امضا کرده است اما قیمت واقعی این بازیکن 300میلیون تومان است.»
دستمزدها هر سال با توجه به رشد نرخ تورم، افزایش دارد اما اینکه در یک فصل دستمزد بازیکنان 10برابر شود، منطقی نیست. نزدیکان به والیبال، دلایل دیگری برای این اتفاق دارند. آنها کادر فنی تیم ملی و تلاش‌شان برای جذب بازیکنان را دلیل اصلی بالا رفتن قیمت‌ها می‌دانند. مصطفی کارخانه مدیر تیم‌ ملی مشاور مس رفسنجان است و عطایی سرمربی تیم ملی سرمربی تیم فولاد شده. علیرضا طلوع‌کیان دستیار عطایی سرمربی تیم خاتم اردکان است و محمود افشاردوست دیگر مربی تیم هم مشاور شهداب‌یزد. گفته می‌شود این 4نفر عامل اصلی گران شدن بازیکنان هستند. آنها برای بالا بردن کیفیت تیم‌ باشگاهی‌شان، پیشنهادهای بالا به بازیکنانی می‌دهند که در تیم ملی حاضر هستند. با بالا رفتن قیمت بازیکنان ملی‌پوش، قیمت دیگر بازیکنان هم در بازار افزایش یافته است. خبرها می‌گویند محمد موسوی گران‌ترین بازیکن این فصل است که با پادرمیانی عطایی با فولاد 6میلیارد تومان قرارداد بسته است. پاسورها هم سر قیمت کورس گذاشته‌اند. محمدطاهر وادی از 300میلیون دستمزد پارسال به 4-3میلیارد رسیده است. علی بهبودی با اینکه ملی‌پوش نیست و پا به سن گذاشته ‌تقریبا هم‌قیمت وادی است و...با اینکه این رقم‌ها یا شفاهی اعلام شده یا ثبت داخلی و هنوز هیچ‌چیز رسمی نیست اما چرا فدراسیون روی قیمت‌ها کنترلی ندارد؟ مسئولان فدراسیون در جواب باشگاه‌های معترض گفته‌اند که نمی‌توانند به باشگاه‌ها بگویند به بازیکنان چقدر پول بدهند اما به‌نظر می‌رسد بالا رفتن قیمت‌ به سود آنها هم هست. هر تیم لیگ برتری باید 330میلیون تومان ورودیه به فدراسیون پرداخت کند. اگر مرحله پلی‌آف لیگ متمرکز برگزار شود، هر تیم باید 30میلیون تومان هم هزینه میزبانی بدهد اما درآمد اصلی فدراسیون از لیگ، جای دیگری است. از هر قراردادی که بازیکنان با باشگاه‌ها می‌بندند، 8درصد به فدراسیون و 2درصد به هیأت‌ها می‌رسد. نفع فدراسیون در قرارداد 300میلیونی است یا 3میلیارد تومانی؟ این سؤال نیاز به جواب ندارد. اما مسئله این است که فدراسیون والیبال حتی حاضر نیست بازیکنان ملی‌پوش را سهمیه‌بندی کند. باشگاه‌هایی که پولدار هستند بیشتر بازیکنان مطرح را جذب می‌کنند و بقیه باید با یک تیم معمولی در لیگ حاضر شوند.

خبرها می‌گویند محمد موسوی گران‌ترین بازیکن این فصل است که با پادرمیانی عطایی با فولاد 6میلیارد تومان قرارداد بسته است. پاسورها هم سر قیمت کورس گذاشته‌اند. محمدطاهر وادی از 300میلیون دستمزد پارسال به 4-3میلیارد رسیده است.  علی بهبودی با اینکه ملی‌پوش نیست و پا به سن گذاشته ‌تقریبا هم‌قیمت وادی است و...

 

این خبر را به اشتراک بگذارید