• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191352
+
-

شاسی‌بلندها از کجا آمدند و کجا رفتند؟

بررسی ادعای واگذاری 75دستگاه خودرو به نمایندگان مجلس و حواشی آن

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

جنجال بر سر واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان مجلس  خیلی زود سر از رسانه‌های بیگانه در آورد و تبدیل به سوژه‌‌ای بادآورده برای تخریب نهاد قانونگذاری کشور شد. سوژه‌ای که با ادعای واگذاری خارج از نوبت 75 ستگاه خودروی شاسی بلند به نمایندگان با ادبیاتی خاص درست در برهه‌ای که موضوع استیضاح وزیر وقت صمت در مجلس جریان داشت این گمانه را ایجاد کرد که وزیر برای نجات خود از برکناری دست به اقدام خاصی! زده است. احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز و مدعی این اتفاق این اقدام را به عنوان «بده بستان نامتعارف میان مجلس و دولت» تعبیر کرد و بر آتش این گمانه افزود.
 به ‌گزارش همشهری، ادعای احمد علیرضابیگی که در ابتدا ازسوی بیشتر نمایندگان مجلس رد و باعث احضار او به دادستانی شد، در ادامه جدی‌تر شد و درنهایت رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور این ادعا را تأیید کرد. البته حسن درویشیان واگذاری خودرو به برخی نمایندگان را بدون اطلاع فاطمی‌امین دانست و به نوعی ارتباط این اتفاق با ادعای رشوه به نمایندگان رد شد. در ادامه به بررسی زمانی ماجرای واگذاری خودرو‌ها و ادعاهای پیرامون آن می‌پردازیم.

رد مافیا در واگذاری خودرو به نمایندگان
مهم‌ترین نکته در واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس، صرف‌نظر از اهداف سیاسی آن، واگذاری بی‌ضابطه و رانتی خودروها به ارگان‌ها و افراد خاص است، آن‌هم درشرایطی‌که بسیاری از مردم پشت سد نام‌نویسی و ناکامی در قرعه‌کشی شرکت‌های خودروساز قرار دارند، اما گویا برخی بدون محدودیت خاصی، این خودروها را سوار می‌شوند. واگذاری رانت خودرویی که این روزها ابعاد مختلفش روشن شده، در‌حال تبدیل‌شدن به باتلاقی است که اگر رسیدگی و شفاف‌سازی درست و اصولی حول آن انجام شود، مطمئنا بخش مهمی از مافیای فساد در موضوع خودرو از بازار حذف خواهند شد.

افشاگری با مشورت احمدی‌نژاد؟
احمد علیرضابیگی، نماینده فعلی تبریز در مجلس و استاندار سابق آذربایجان‌شرقی در دولت احمدی‌نژاد، همواره به‌عنوان یار وفادار او شناخته می‌شود. اینکه نماینده تبریز این افشاگری را بی‌مشورت احمدی‌نژاد انجام داده باشد، کمی بعید به‌نظر می‌رسد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید