• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191345
+
-

تعیین‌تکلیف تنفس‌گاه پایتخت

رئیس شورای‌عالی استان‌ها: کارگروهی برای بررسی حریم تهران با استان و شهرهای مجاور تشکیل شده است

پایتخت
تعیین‌تکلیف تنفس‌گاه پایتخت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

حریم در کلانشهرهایی چون تهران، به منزله تنفس‌گاه است؛ به همین دلیل باید از آن صیانت شود. همجواری پایتخت با روستاها و شهرهایی چون احمدآباد مستوفی، اسلام‌شهر و... سبب شده تا موضوع حریم به محل مناقشه تبدیل شود. همشهری دیروز در نشست خبری پرویز سروری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها، وضعیت تعیین‌تکلیف حریم تهران و اختلافی که در این حوزه وجود دارد را مطرح کرد. این مقام مسئول گفت: «باید پذیرفت که در شهرها و روستاها با مشکل حریم روبه‌رو هستیم؛ چراکه در روستاها معتقدند باید حریم داشته باشند و برای آنها حریم موضوع اساسی به شمار می‌رود و از سوی دیگر حریم تنفس‌گاه شهرها محسوب می‌شود و همین امر سبب ایجاد اختلافات جدی بین شهرها و روستاها شده است. برای پایان ‌دادن به این اختلافات، کارگروهی تشکیل شده و در حال جمع‌بندی نظرات و پیشنهادها هستیم تا به یک راهکار مناسب برسیم.»

نگاه منجمد در واردات اتوبوس
شهرداری تهران مجوز واردات اتوبوس را گرفته است، اما همچنان شاهد هستیم برخی با این موضوع مخالف هستند و بحث حمایت از تولید ملی را مطرح می‌کنند.
پرویز سروری دراین‌خصوص با بیان اینکه نگاه انجمادی (بسته) در این مورد آثار مخربی خواهد داشت، تأکید کرد: «در پایتخت 10میلیون‌نفری با عقب‌ماندگی‌های چند ده‌ساله، امروز هیچ تناسبی میان جمعیت و ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد. برای حل این مشکل قطعاً حمایت از تولید داخلی اولویت دارد، اما در کنار این گزینه حتماً باید به سناریوی واردات هم فکر کرد.» به‌گفته او، نخستین اتوبوس‌های تولید داخل شهریور تحویل داده می‌شوند و پس از آن هم موضوع اتوبوس‌های وارداتی پیگیری خواهد شد.

مخالفت مدیریت شهری با شهرفروشی
اظهارات یک نماینده مجلس درخصوص شهرفروشی هم پرسش دیگری بود که مطرح شد. پرویز سروری در پاسخ گفت: «اکثر تصمیمات کمیسیون ماده 5در این دوره مربوط به مناطق جنوبی تهران است و این موضوع نشان می‌دهد که اظهارات نماینده مجلس درخصوص این کمیسیون درست نیست. ما به‌شدت با شهرفروشی مخالفیم و شهردار تهران با حضور در صحن شورا توضیحات کامل را درخصوص فعالیت‌های کمیسیون ماده5 ارائه خواهد داد.»‌

مکث
بررسی مشکل تداخلات حریم به‌فوریت

روز گذشته میرمحمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران هم به موضوع ضرورت تسریع در تعیین‌تکلیف تداخلات حریم این شهرستان با شهرداری مناطق تهران اشاره کرد و گفت: «عدم‌رسیدگی به این موضوع مهم و راهبردی که بیش از 2دهه بلاتکلیف است، باعث توقف بازنگری طرح‌های جامع شهرها شده است.» حسین حبیبی، فرماندار اسلام‌شهر هم در ادامه گفت که طرح پیشنهادی اسلام‌شهر برای تعیین‌تکلیف تداخلات حریم شهرستان آماده شده است و با برطرف‌شدن این چالش مهم، بسیاری از گره‌ها و اختلافاتی که زمینه‌ساز بروز تخلف شده رفع خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید