• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191344
+
-

پیشرفت کمربند سبز تهران به 92درصد رسید

سرعت تکمیل درختکاری در کمربند سبز تهران طی 35سال، سالانه 1235هکتار بود و از سال 1401 به 1583هکتار رسیده است

گزارش
پیشرفت کمربند سبز تهران به 92درصد رسید

سید محمد فخار-روزنامه‌نگار

ساخت کمربند سبز تهران که تاکنون 37سال طول کشیده در مراحل پایانی قرار دارد و در کمتر از 22ماه پیش‌رو بزرگ‌ترین طرح حفاظت از محیط‌زیست تهران به پایان می‌رسد. میزان پیشرفت این طرح هم‌اکنون 92درصد است. نکته حائز اهمیت اینکه پیشرفت این طرح طی 35سال و پیش از مدیریت شهری ششم  43250هکتار بوده است؛ درحالی‌که طی سال گذشته و سال پیش‌رو این طرح 13.5درصد پیش می‌رود و سال آینده سال پایانی ساخت این کمربند خواهد بود.



طراحی طبق استانداردهای محیط زیست

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران: در طراحی‌ کمربند از گونه‌های مقاوم با شهر تهران بهره می‌گیریم. پیش‌تر آبیاری با تانکر انجام می‌شد، ولی در حال حاضر آبیاری قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق استانداردهای طراحی‌شده محیط‌زیستی، در هر هکتار از طرح جنگل‌کاری کمربند سبز شهر تهران ۴۰۰ تا ۶۰۰درخت کاشت می‌شود؛ البته این تعداد با توجه به نوع درخت مثمر و غیرمثمر تغییر می‌کند. بدین‌ترتیب با سرعت‌دهی به طرح، تا اسفند سال آینده ۵۰هزار هکتار طرح کمربند سبز شهر تهران به اتمام خواهد رسید. به این ترتیب، علاوه بر جلوگیری از تصرف و انجام ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این اراضی، کریدورهای ورود بافت شهر تهران نیز حفظ می‌شود.

اهمیت کمربند سبز تهران

حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری:
اگر در کمربند تهران جنگل‌کاری نشده بود، اکنون ساختمان‌ها اطراف شهر را گرفته بودند. پرونده کمربند سبز شهر تا سال ۱۴۰۳ بسته می‌شود. اگر سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران زحمت نکشیده بودند و این درختان در این منطقه کاشته نمی‌شدند، به جای این درختان، ساختمان و تاسیسات مختلفی احداث می‌شد. این کمربند خاصه در شمال شرق پایتخت کریدور خروجی هوای تهران است و هرقدر ساخت‌وساز کمتر باشد، هوا سالم‌تر خواهد شد. کمربند سبز تهران هم محافظ شهر است. در این زمینه باید از همراهی نهادهای کشوری و لشکری برای تکمیل طرح کمربند سبز شهر تهران قدردانی کنیم.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید