• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191310
+
-

60سال پس از ترور کندی، سیا همچنان متهم است

60سال پس از ترور کندی، سیا همچنان متهم است

60سال پس از ترور جان‌اف.کندی، سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در شهر دالاس، بحث بر سر قاتل او همچنان داغ است. ترور جان‌اف.کندی در سال1963 که هنگام سوار بودن او بر یک ماشین روباز انجام شد، به تغییرات زیادی در پروتکل‌های محافظتی از روسای جمهور بعدی آمریکا منجر شد. بعد از ترور کندی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» استفاده از ماشین‌های روباز در بازدید‌های روسای جمهور را ممنوع کرد. اکنون برادرزاده جان‌اف.کندی در اظهاراتی انگشت مستقیم اتهام ترور عموی خود را به‌سوی سازمان جاسوسی سیا نشانه رفته و در یک برنامه رادیویی گفته است: «مدارک محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد سازمان سیا در قتل جان‌اف.کندی دست داشته و این موضوع فراتر از احتمال و شک و گمان است.»
رابرت کندی با تأکید بر برخی شواهد گفته است که سیا هم در قتل و هم در پوشش قتل جان‌اف‌.کندی دخیل بوده و شواهد خود را به کتاب «جی.اف.کی و ناگفتنی‌ها» نوشته جیمز داگلاس در سال۲۰۰۸ مستند کرده است.
رابرت کندی 69ساله که یکی از نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری2024 آمریکا به‌شمار می‌رود، نخستین کسی نیست که سیا را در ترور عموی خود متهم می‌کند. 3سال پس از ترور کندی یعنی در سال1966 دادستانی آمریکایی با نام جیم گاریسون درمنطقه نیواورلئان تحقیقاتی را در مورد ترور کندی آغاز کرد و این تحقیقات او را به این نتیجه رساند که گروهی از افراط‌گرایان راست با عناصر ضد‌کمونیستی و ضد‌کاسترو در سازمان اطلاعات مرکزی(سیا) با توطئه کشتن کندی مرتبط بوده‌اند. نتایج این تحقیقات اگرچه از سوی دادگاه فدرال رد شد، اما طی سال‌های بعد گزارش‌‌‌های مطبوعاتی متعددی ترور کندی را به عناصر افراطی سیا مرتبط کرده و نتیجه می‌گرفتند که کندی به این دلیل کشته شد که از جنگ سرد رویگردان بود و خلع سلاح هسته‌ای، نزدیک شدن به فیدل کاسترو و خروج از جنگ در ویتنام را دنبال می‌کرد. این گزارش‌ها تا بدان حد زیاد بود که سرانجام سازمان سیا در سال2001، یعنی 38سال پس از ترور کندی ناگزیر شد بیانیه‌ای 25صفحه‌ای منتشر و در آن ادعا کند که در ترور رئیس‌‎جمهور کندی دخالتی نداشته است.
صرف‌نظر از صحت و اعتبار نقش سیا در ترور جان‌اف.کندی، اما رد پای این سازمان جاسوسی را در برخی دیگر از ترورها حتی خارج از آمریکا نیز می‌توان دید. مقاله‌ای تحت عنوان «توطئه‌های ترور سیا در آمریکای لاتین» که در مجله تاریخ معاصر دانشگاه کالیفرنیا چاپ شد، به نقش سیا در ترور شخصیت‌های سیاسی در حداقل 5کشور آمریکایی لاتین اشاره دارد. همچنین وقایع تاریخی برخی کشورها ازجمله کودتای مرداد1332 ایران و کودتای ژنرال پینوشه با حمایت آمریکا علیه سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور منتخب شیلی 2نمونه بسیار معروف از نقش سیا در کودتاهای خارجی همراه با خونریزی در دیگر کشورهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید