• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191275
+
-

احیای پوشش گیاهی در ۵۰میلیون هکتار مراتع کشور

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح تحول و احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در ۵۰میلیون هکتار از مراتع کشور اجرایی می‌شود. به گزارش ایرنا، مساحت ایران ۱۶۴میلیون هکتار اعلام شده که ۱۳۴.۴میلیون هکتار از آن عرصه‌های منابع طبیعی است که شامل ۱۷میلیون هکتار سطح جنگلی، ۳۲.۶میلیون هکتار سطح بیابانی و ۸۴.۴میلیون هکتار مرتع می‌شود.
حسن وحید، اهداف کلی و اثربخشی این طرح را توانمندسازی و بهبود معیشت بهره‌برداران مرتع و جوامع بومی، بهبود شاخص‌ها و کارکردهای مراتع در مدت اجرای طرح شامل افزایش تولید علوفه، استحصال آب حدود یک‌هزار و ۴۳۷میلیون مترمکعب، حفظ خاک و کاهش فرسایش به میزان ۲۶۳میلیون تن در مدت اجرای طرح و ارتقای بهره‌وری با استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های بالقوه اکوسیستم‌های مرتعی عنوان کرد.
او اضافه کرد: تغییرات اقلیمی و شرایط حاکم بر عرصه‌های منابع طبیعی کشور ایجاب می‌کند تا در راستای توسعه پایدار سرزمین به موضوع مهم حفاظت و احیای حوضه‌های آبخیز بیش از پیش پرداخته شود. اقدامات آبخیزداری در بخش مکانیکی شامل ایجاد بندخاکی، پخش سیلاب، احداث بندهای رسوبگیر سنگی ملاتی، گابیونی، خشکه چین، بخش بیومکانیکی شامل سکوبندی، تراس‌بندی، بانکت بندی در اراضی شیبدار، عملیات‌های بیولوژیکی شامل نهالکاری، بذرکاری، کپه‌کاری، علوفه‌کاری و بخش مدیریتی و حفاظتی شامل تسهیلگری و ترویج آبخیزداری و منابع طبیعی، حفاظت و قرق، مدیریت چرا و ساماندهی چرای دام، دیده‌بانی و اطفای حریق است.
معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در برنامه ششم توسعه با پیش‌بینی ۱۰میلیون هکتار بوده که تا پایان سال‌جاری۶۳درصد آن اجرا می‌شود که سطح مطالعه آماده اجرا حدود ۱۸میلیون هکتار است.
وی مهم‌ترین اثرات اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در مدیریت آب و خاک ظرف یک سال گذشته را شامل کنترل فرسایش خاک به میزان ۹تن در هکتار، کنترل رسوب، استحصال آب به میزان ۷۰۰مترمکعب در هکتار، افزایش تولید ۱۲۰کیلوگرم علوفه در سال، ترسیب کربن بیش از ۳۰تن در هکتار، افزایش آبدهی قنوات ۱.۵ تا 3برابر و مدیریت سیلاب و کاهش ۷۰درصدی خسارت سیل است.
وی ادامه داد: ارزش اقتصادی بازاری اجرای عملیات آبخیزداری حاصل از 5شاخص مهم کنترل فرسایش، مدیریت رسوب، استحصال آب، افزایش تولید علوفه و کاهش خسارت سیل رقمی افزون بر 3هزار و ۴۹۳میلیارد تومان معادل ۷.۴برابر هزینه مطالعه و اجرای عملیات‌های آبخیزداری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید