• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19122
+
-

بوی خیانت در اوپک؛ عربستان چه تصمیمی می‌گیرد؟


عربستان سعودی به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت جهان و عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصمیم گرفته سیاست نفتی خود را تغییر دهد؛ تصمیمی که به گفته تحلیلگران به‌معنای پیروی این کشور از دستور آمریکا برای افزایش تولید نفت به منظور جبران کمبود عرضه در نتیجه کاهش احتمالی سهم ایران از بازار جهانی در صورت اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکاست. حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک در واکنش به این تصمیم عربستان و فشار آمریکایی‌ها اعلام کرد: اوپک «احتمالا» درخواست ایران را برای گفت‌وگو درباره تحریم‌های آمریکا، در نشست‌ ماه جاری رد خواهد کرد. او از رئیس هیأت مدیره اوپک درخواست کرده است موضوع تحریم‌ها را در برنامه گفت‌وگوهای این گروه در نشست ۲۲ ژوئن قرار دهد. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اشاره به چرخش 180درجه‌ای سیاست نفتی عربستان خبر داد: این کشور سرگرم بررسی رفع محدودیت‌های تولید نفت خود است. مقامات نفتی عربستان سعودی روز جمعه اعلام کردند این کشور تولیدش را‌ماه میلادی گذشته ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

خبر دیگر اینکه شرکت مشاوره کپلر که کشتی‌هایی را که از بنادر عربستان سعودی خارج می‌شوند ره‌گیری می‌کند، برآورد کرد عربستان سعودی صادراتش را در‌ماه مه به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

به گزارش همشهری، پس از خروج آمریکا از برجام و تصمیم رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های ثانویه، مقامات کاخ سفید به‌طور غیررسمی از عربستان و برخی کشورهای عربی عضو اوپک درخواست کرده‌اند تا تولید نفت‌شان را افزایش دهند. چندی پیش، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود: برخی کشورها مایل هستند تولید نفتشان را برای جبران کاهش احتمالی عرضه به بازار جهانی افزایش دهند. فشار آمریکا به کشورهای تولیدکننده نفت تکرار سناریویی است که پیش از این هم در دولت جورج بوش و باراک اوباما رخ داده بود تا آنجا که اخیرا خالد فالح، وزیر صنعت، معدن و انرژی عربستان تأکید کرده است: ما با بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان در داخل و خارج اوپک و با بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان همکاری خواهیم کرد تا کمبودها را به پایین‌ترین حد برسانیم. وزیر انرژی امارات هم گفته است تولیدکنندگان اوپک ظرفیت کافی را برای رفع هرگونه اختلال در صادرات نفت ایران به‌دلیل تحریم‌های جدید آمریکا دارند و این مسئله نگرانی اصلی این گروه نیست. سهیل بن محمد المزروعی افزود: این نخستین بار نیست که یک عضو اوپک با تحریم مواجه می‌شود و این گروه ظرفیت ذخیره کافی را برای جبران بشکه‌های از دست رفته دارد.



نامه زنگنه به اوپکی‌ها

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز با ارسال نامه‌ای به سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات و رئیس دوره‌ای کنفرانس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با اشاره به تحمیل تحریم یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه ایران به استناد ماده 2 اساسنامه اوپک که به حمایت از منافع هر یک یا همه کشورهای عضو تأکید دارد، خواستار گنجاندن دستور کار جداگانه‌ای در کنفرانس آینده اوپک تحت عنوان «حمایت اجلاس وزرای اوپک از اعضایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و فرامرزی قرار می‌گیرند» شده است. او هشدار داده چنانچه در نتیجه اعمال این تحریم‌ها، سهم ایران از بازار نفت کاهش یابد، پس از رفع محدودیت‌های غیرقانونی اعمال شده، ایران در اسرع وقت به سطح تولید عادی خود بازخواهد گشت و هیچ‌گونه محدودیتی را در این‌باره نخواهد پذیرفت.



اوپک از آمریکا دستور نمی‌گیرد

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیأت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: درخواست آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت با هدف جبران افت تولید ایران، بهت‌آور است و اوپک از این درخواست پیروی نمی‌کند. او تأکید کرد. هیچ‌کس در اوپک ضد‌2عضو بنیانگذار این سازمان عمل نمی‌کند؛ آمریکا پیش‌تر این کار را ضد‌ایران امتحان کرد، اما قیمت نفت به ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسید. کاظم‌پور با بیان اینکه اوپک در مخالفت با درخواست آمریکا متحد خواهد شد، گفت: اوپک چنین تحقیری را نمی‌پذیرد. یک فرد چقدر باید متکبر و جاهل باشد که یک تاریخچه ۶۰ ساله همکاری میان رقبا را تحقیر کند. ما باید با هم زندگی کنیم، نمی‌توانیم جغرافیا را تغییر دهیم، اما باید تاریخی بهتر بسازیم.


   رایزنی‌های فشرده در 10روز آینده

قرار است صد و هفتاد و چهارمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ۲۲ ژوئن (جمعه، یکم تیرماه) در وین اتریش برگزار شود؛ نشستی که می‌توان گفت: سرنوشت نفت ایران به آن گره خورده است. به گزارش ایسنا، منابع آگاه در صنعت نفت و اوپک اعلام کرده‌اند این گروه به‌دلیل نگرانی‌ها نسبت به عرضه ایران و ونزوئلا به‌دنبال تهدیدهای واشنگتن برای اعمال تحریم، ممکن است تصمیم بگیرد در ژوئن تولید نفت خود را افزایش دهد. کشورهای عضو اوپک حاشیه خلیج‌فارس مذاکرات اولیه درباره زمانی که اوپک می‌تواند تولید نفت خود را برای آرام کردن التهاب بازار افزایش دهد و اینکه هر عضو تا چه میزان می‌تواند به تولید خود اضافه کند، پیش می‌برند. یک منبع نفتی آگاه در منطقه خلیج‌فارس به رویترز گفت: همه گزینه‌ها روی میز است و تصمیم برای افزایش تولید ممکن است در ژوئن که نشست بعدی اوپک برای بازبینی سیاست تولید خود برگزار می‌شود گرفته شود، اما هنوز درباره اینکه این گروه چه میزان لازم است تا از محدودیت عرضه خود بکاهد تصمیمی گرفته نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید