• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 18 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191183
+
-

آثار تاریخی یزد در معرض تهدید

سمیه گلابگیریان؛ روزنامه‌نگار

اهالی محله «تخت استاد» از تخریب قبرستان قدیمی با گودبرداری زمین موقوفه مجاور آب‌انبار تخت استاد و تعرض به حریم این بنای تاریخی خبر می‌دهند.
به گزارش همشهری، فردی با دریافت مجوز ساخت‌وساز نسبت به گودبرداری در مجاورت آب‌انبار تخت استاد، به‌عنوان یکی از آب‌انبار‌های قدیمی شهر یزد اقدام کرده است.
وی مدعی است که این زمین موقوفه نیست و مالکیت شخصی دارد. درحالی‌که سوابق دفن مردگان در محله با بقایای قبرها و استخوان‌ها دال بر قبرستان‌بودن و در نتیجه عمومی‌بودن این زمین است.
 رستم دستان، مسئول هیأت تخت‌استاد و نماینده اهالی این محله در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: این ملک در مجاورت آب‌انبار قرار گرفته و زمینی که در مجاورت آب‌انبار قرار گرفته باشد، در حریم آن قرار دارد. این زمین در گذشته نیز قبرستان بوده و کاملا موقوفه است اما شخصی با ادعای مالکیت در سال‌های گذشته ‌ با اقدام برای دریافت سند، بارها برای ساخت‌وساز اقدام کرده که جلوی وی گرفته شده، اما در نهایت با روابطی که در حال حاضر ایجاد کرده، موفق شده است که مجوز ساخت‌وساز دریافت کند.
وی به نگرانی‌ها بابت وارد‌شدن آسیب به آب‌انبار با توجه به گودبرداری مجاور آن و همچنین احتمال ریزش آن اشاره کرد و افزود: این آب‌انبار جزو میراث قدیمی و بر اساس اسناد تاریخی است.
 وی ادامه داد: دریافت سند مالکیت مربوط به دهه‌های گذشته‌است که هیچ قانونی بر موقوفات حاکم نبوده و ‌دلیل بر شخصی‌بودن ملک نیست.
 وی تأکید کرد: گودبرداری و روشدن اسکلت متوفیان در محل نشان می‌دهد، این ملک در گذشته قبرستان بوده و سپس به‌صورت زمین در مجاورت آب‌انبار در حریم آن قرار گرفته است و هر‌ ساخت‌وساز در آن مجاز نیست.
 اهالی محل با مراجعه به اداره اوقاف، سازمان تبلیغات، اداره میراث فرهنگی و شهرداری اعتراضات خود را اعلام کردند اما در نهایت به این پاسخ رسیدند که فرد دارای سند مالکیت است و برخوردی نمی‌تواند صورت گیرد و منعی برای صدور پروانه ساخت‌وساز وجود ندارد.
 ابوالقاسم دستان، یکی دیگر از اهالی محله با تأکید بر اینکه
۶ متر در مجاورت آب‌انبار گودبرداری شده است، گفت: در این قسمت روی زمین راه‌آب قنات وجود داشته که زمان برخورد با آب مسیر را مسدود کرده و آب را بستند.
حدادزاده، دادستان عمومی و انقلاب یزد نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری برای تسریع در توقف گودبرداری در این پروژه اعلام کرد: اهالی محل به‌عنوان مدعی‌العموم هستند و باید به درخواست آنان رسیدگی شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید