• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191071
+
-

جشنواره نوغان در 5 شهر گیلان

پرورش کرم ابریشم در گیلان، هم یک میراث کهن فرهنگی است و هم یک فعالیت اقتصادی

با برگزاری نخستین جشنواره نوغان در گیلان سفرای کشورهای همسایه، مهمان 5 شهر گیلان می‌شوند. نوغان گیلان دی سال گذشته ثبت جهانی شد. مدیرکل میراث فرهنگی گیلان به همشهری می‌گوید: این جشنواره همزمان با برداشت پیله‌تر کرم ابریشم در 25خرداد برگزار می‌شود و فرصتی برای نگاه جدی‌تر به اشتغال‌زایی نوغانداران گیلان فراهم می‌کند.
به‌گفته ولی جهانی، هر چند نوغانداری در گیلان قدمت دیرینه ای دارد، اما در همین مدت اندک که از ثبت جهانی آن می‌گذرد، حمایت دولت از نوغانداران باعث شده تا این مهارت که در بیشتر روستاهای گیلان در جریان است، سازوکار جدی‌تری به‌خود بگیرد و روستاییان را به‌کار خود دلگرم کند.

شهرهای میزبان
قرار است در نخستین جشنواره نوغان در گیلان، سفرایی از کشورهای حاشیه دریای خزر مهمان استان گیلان باشند. مدیرکل میراث فرهنگی گیلان می‌گوید: سفرایی از کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و روسیه مهمان ما هستند و با سازوکار تولید ابریشم در گیلان به‌عنوان مرغوب‌ترین ابریشم دنیا، آشنا می‌شوند.
ولی جهانی، حمایت از نوغانداران استان گیلان را به سال‌های قبل از ثبت جهانی‌مربوط‌ می‌داند و اضافه می‌کند: ابریشم گیلان از دوره سلجوقیان سر زبان‌ها بوده و در تجارت حرف اول را می زده ‌است.
نخستین جشنواره نوغان در5 شهرستان گیلان برپا می‌شود. لاهیجان میزبان نشست نوغان و صنعت نوغانداری در ایران خواهد بود و لنگرود 25خرداد میزبان آیین کج‌چینی است. نوغانداران گیلانی برای مراحل مختلف پرورش کرم ابریشم از واژه‌ها و اصطلاحات گیلکی استفاده می‌کنند. آنها به پیله‌تر ابریشم «کج» یا «کژ» می‌گویند. مرحله برداشت و فعالیت‌های مربوط به برداشت پیله‌‌تر ابریشم را هم «کج‌چینی» می‌گویند که معنی آن همان چیدن پیله‌تر است. 26خرداد هم در شهرستان شفت کارگاه آموزشی مهارت دوخت البسه محلی ابریشمی برگزار می‌شود. کنفرانس مهارت سنتی ابریشم‌کشی گیلان و نقش آن در توسعه صنایع‌دستی در صومعه سرا نیز در ۲۷خرداد و نشست علمی - تخصصی بررسی تحولات تاریخی تجارت ابریشم 6 تیر در فومن برگزار می‌شود. صنعت نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم ازجمله کسب‌وکارهای کوچک قدیمی در حوزه کشاورزی استان‌های شمالی است که رونق آن در گیلان بیشتر به چشم می‌خورد. آمار از احیای دوباره این صنعت زیر سایه بسته‌های حمایتی حکایت می‌کند. مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه به تبدیل برخی از بناهای تاریخی ‌ به موزه ابریشم و برپایی کارگاه‌های آموزشی در آن موزه‌ اشاره می‌کند و می‌گوید: بعد از ثبت جهانی نوغان و حمایت دولت، رونق کسب‌وکار برای افرادی که در این صنعت فعال هستند و نیز افرادی که به‌عنوان مشاغل خانگی در تولید ابریشم دست دارند، فراهم می‌شود. به‌گفته اسدالله عباسی، استاندار گیلان در جریان سفر رئیس‌جمهوری به گیلان، ۱۰میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از نوغانداری در نظر گرفته شد تا تکیه بیشتری بر تولیدات داخلی شود.

اشتغال‌زایی در روستا
نوغانداری در روستاهای گیلان رواج دارد و شاغلان این حرفه معتقدند‌ این کار نه‌تنها وقت گیر نیست بلکه سرمایه زیادی هم نمی‌خواهد و بازگشت سرمایه سریعی دارد. از سو‌ی دیگر، امکان پرورش کرم ابریشم به‌صورت خانگی نیز وجود دارد؛ به همین‌خاطر به اشتغال اعضای خانواده کمک می‌کند و سرمایه‌گذاری اندک و بازگشت سریع سرمایه از دیگر مزیت‌های این شغل است. نوغانداری درآمد نسبتا مناسبی را برای روستانشینان فراهم می‌کند. صنایع واسطه‌ای بین تولید پیله و محصولات نهایی شامل خشک کردن پیله، پخت پیله، نخ‌کشی، نخ‌تابی، ورتایی و سفیدگری فرصت‌های شغلی مناسبی را در زنجیره تولید و تبدیل ابریشم به‌وجود می‌آورند. توسعه فعالیت نوغانداری و تولید ابریشم به توسعه فعالیت‌های ارزشمند قالیبافی، جاجیم بافی و بافت منسوجات دستی کمک می‌کند و زمینه ایجاد فعالیت‌های جدید صنعتی را فراهم می‌سازد. پرورش کرم ابریشم ازجمله فعالیت‌های مهم و ریشه‌‌دار خانواده‌های روستایی و شهری گیلان به شمار می‌رود که بخشی از هزینه‌های خانواده‌ها را پیش از دسترسی به درآمد سایر فعالیت‌های کشاورزی تامین می‌کند. توسعه نوغانداری در ۷ استان کشور شامل استان‌های گیلان، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، خراسان جنوبی، کردستان و البرز و تولید نهال توت اصلاح شده، اقدامات دولت سیزدهم و وزارت جهادکشاورزی برای توسعه و حفظ صنعت نوغانداری در کشور است.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید