• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 16 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191001
+
-

پرواز کهنسالان

چهره روز
پرواز کهنسالان

صنعت هوایی ایران بیش از 4 دهه درگیر تحریم‌های ظالمانه و سخت‌گیرانه بوده است. گرچه در این سال‌ها، پرواز با بال‌های بسته را آموخته؛ اما وضعیت آن در مقایسه با شرایط رقبای منطقه‌ای و جهانی قابل دفاع نیست.
در این میان جدای از اینکه خرید هواپیمای نو‌، کار بسیار سختی است، تأمین قطعه و اورهال کردن ناوگان موجود نیز مشکلات عدیده‌ای دارد؛ به‌گونه‌ای که حدود نیمی از ناوگان، زمین‌گیر بوده‌اند. البته، با توان داخلی، تلاش‌های بزرگی در مسیر تعمیرات اساسی هواپیماها انجام شده و همزمان خرید هواپیماهای دست‌دوم و کارکرده نیز در دستورکار قرارگرفته تا صنعت هوایی کشور با امکانات و ظرفیت حداقلی به فعالیت خود ادامه دهد. چندی پیش، در شرایطی که سازمان هواپیماهای کشوری از اقدامات جدید برای خرید هواپیما خبر داده بود، شایعاتی مبنی بر خرید هواپیماهای با عمر حدود 40‌سال مطرح شد؛ اما محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: هواپیماهای جدید سنی کمتر از ۳۰‌سال دارند و با ورود آن‌ها سن ناوگان به زیر ۲۶‌سال کاهش یافته است. ورود هواپیماهای زیر 30‌سال برای ادامه حیات صنعت هوایی، اقدام خوبی است؛ اما واقعیت این که میانگین سنی 26‌سال برای ناوگان هوایی موضوع قابل دفاعی نیست و برای توسعه سهم بازار ایرلاین‌ها در بازار منطقه‌ای، باید تمهیداتی برای جوان‌سازی ناوگان هوایی اندیشیده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :