• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 16 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190991
+
-

حمله پهپادی به کاخ کرملین و واکنش خشم‌آلود روسیه

حمله پهپادی به کاخ کرملین و واکنش خشم‌آلود روسیه

در نگاه اول شبیه فیلم‌های علمی و تخیلی است. «2 پهپاد اواخر هفته گذشته با گذشتن از آسمان شب مسکو، مستقیم به ‌سوی کاخ کرملین حرکت می‌کنند تا قصر تاریخی سنا، محل اقامت رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را هدف قرار دهند. ناگهان درست زمانی که یکی از پهپادها از کنار پرچم روسیه که بر فراز ساختمان افراشته شده، می‌گذرد، منفجر می‌شود و تکه‌های آتشین آن روی سقف می‌ریزد.» این شرحی از تصاویر ویدئویی است که در نخستین ساعات چهارشنبه گذشته در شبکه‌های اجتماعی روسیه دست به‌دست می‌شد.
کرملین با تأخیر به آن واکنش نشان داد و چند ساعت بعد با انتشار بیانیه‌ای از خنثی‌سازی حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده خبر داد، حمله‌ای که هدفش شخص پوتین بوده است. بنابر اعلام دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه، پوتین در زمان حمله در کاخ کرملین حضور نداشته و در اقامتگاه نوو- اوگاریوو در حومه مسکو مستقر بوده است.
پس از آن بود که مقام‌های روسی با گرفتن انگشت اتهام خود به‌سوی آمریکا اعلام کردند که دستور این حمله را واشنگتن به عامل خود ـ یعنی اوکراین ـ داده است. ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در حاشیه نشست سران کشورهای شمال اروپا این اتهام را رد کرد.
با این حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، یک روز بعد (پنجشنبه) تلاش‌های کی‌یف و واشنگتن برای انکار مسئولیت در این حمله پهپادی را مضحک خواند و تأکید کرد که آمریکا نمی‌تواند نقش خود را در این واقعه انکار کند چراکه تصمیم‌گیری درباره چنین حملاتی بر عهده کی‌یف نیست، بلکه در واشنگتن تصمیم‌گیری می‌شود. وی حتی پا را فراتر گذاشت و صراحتاً گفت که «پس از این حمله، چاره‌ای جز حذف فیزیکی زلینسکی و دار و دسته او نمانده است.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه حمله پهپادی به کاخ کرملین را یک اقدام خصمانه خطاب کرد و گفت: به‌طور حتم این حمله از سوی دولت روسیه با اقدامات مشخص پاسخ داده خواهد شد.
 این بار نوبت به واکنش آمریکا رسید و کاخ‎سفید رسماً اعلام کرد که کی‌یف را به انجام حملات در خارج از مرزهایش ترغیب نمی‌کند، اما کار به اینجا ختم نشد و یک روز پس از حملات پهپادی به کاخ کرملین، مسکو در عرض 24ساعت ۲۴ پهپاد انتحاری به‌سوی اوکراین فرستاد، یعنی ساعتی یک پهپاد.
حملات گسترده روسیه باعث شد تا رشته امور از دست اوکراینی‌ها خارج شود تا جایی که در همان روز (پنجشنبه) نیروی هوایی اوکراین اذعان کرد که علاوه بر شماری از پهپادهای روسی یک فروند پهپاد خودی را نیز سرنگون کرده است. طبق گفته اوکراینی‌ها، پهپاد سرنگون شده از نوع بیرقدار TB2 ساخت کشور ترکیه بوده که حین پرواز بر فراز کی‌یف از کنترل خارج شده است. با این اوصاف، یک چیز مشخص است و آن اینکه روسیه خود را در پایان این داستان به‌عنوان قهرمانی به تصویر می‌کشد که توانایی سرنگونی پهپادها و مقابله با توطئه‌های پیچیده دشمن را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید