• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 16 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190960
+
-

برف بهاری و سیل در 8استان

برف، ارتفاعات گیلان، اردبیل، مازندران، خراسان‌رضوی و البرز را سفیدپوش‌کرد و سیلاب،مازندران، گلستان، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی را تحت‌تأثیر قرار داد

گزارش
برف بهاری و سیل در 8استان

گروه ایرانشهر

گرما و آفتاب سوزان، هوای اغلب شهرها را تابستانی کرده، اما در همین زمان در ارتفاعات مشگین‌شهر استان اردبیل، ماسال در استان گیلان، بلده در استان مازندران و آسارا و طالقان در استان البرز بارش برف همه را غافلگیر کرد. همزمان با بارش برف، سازمان هواشناسی کشور با اعلام احتمال بارش‌های شدید و رگباری باران و وزش شدید باد در 8استان کشور، هشدار صادر می‎کند‌‎؛ بارش‌های شدیدی که در استان‌های مازندران، گلستان، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی جاری شدن سیل را به‌دنبال داشت.

   طغیان هراز در مازندران  
بارش شدید باران در ساعت‌های گذشته، انسداد 5راه فرعی و همچنین طغیان رودخانه‌ هراز به‌دلیل بالا آمدن حجم آب و آب‌گرفتگی برخی روستاهای جلگه‌ای و کوهستانی مازندران را در پی داشت. براساس ارزیابی و پایش سامانه هواشناسی مازندران در مجموع حدود ۵۰میلی‌متر بارش باران در ۲۴ساعت گذشته در استان ثبت شد که این بارش‌ها در مناطق کوهستانی باعث طغیان رودخانه هراز در منطقه امامزاده عبدالله(ع) آمل شد.
حسینعلی محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با تأکید بر اینکه ‌ مشکلات رفع شده‌اند، می‌گوید: بارش‌ شدید باران در نواحی کوهستانی و جلگه‌ای از بامداد پنجشنبه به اوج رسید و مناطق مختلف را درگیر کرد. به غیراز انسداد 5راه روستایی در آمل، قطعی برق در 4روستا در سوادکوه از دیگر مشکلات در ساعت‌های گذشته بود.
در همین روز مازندرانی‌ها شاهد بارش برف در روستای فیل‌بند از توابع بخش بندپی بابل و همچنین جواهرده رامسر بودند و ارتفاع برف در این مناطق به 4سانتی‌متر رسید.

   آب‌گرفتگی خانه‌ها در گلستان  
بارش شدید باران در قسمت‌هایی از استان گلستان منجر به وقوع سیلاب شد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان از امدادرسانی هلال‌احمر به واحدهای مسکونی دچار آب‌گرفتگی در جریان سیلاب در بندرگز خبر می‌دهد و می‌گوید: به ۳۵حادثه‌دیده خدمات‌ر‌سانی شد.
به‌گفته قاسم غریب‌آبادی، در پی بارش شدید باران در گلستان تعدادی از خانه‌ها در شهرستان بندرگز دچار آب‌گرفتگی شدند. پس از گزارش مردمی 3تیم امدادی به محل اعزام و تعداد ۹خانه که دچار آب‌گرفتگی شده بود با تلاش امدادگران از آب تخلیه و اقدامات لازم برای امدادرسانی به ۳۵نفر از ساکنان این منازل انجام شد. وی می‌افزاید: با توجه به ناپایداری شرایط جوی در استان، تمامی تیم‌های عملیاتی و امدادی در آماده‌باش کامل قرار دارند و درصورت بروز حادثه بلافاصله به محل اعزام خواهند شد.‌

   خسارت سیل در خراسان‌شمالی  
خراسان‌شمالی هم از سیلاب‌ روزهای گذشته در امان نبود. سیدحسین مرتضوی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جاجرم از تلف شدن ۷۵دام سبک در این شهرستان بر اثر سیل خبر می‌دهد و می‌گوید: پس از بارندگی روزهای گذشته در شهرستان جاجرم و بر اثر وقوع سیل 2گله دام سبک درگیر سیل شدند که متأسفانه تعداد ۷۵رأس دام سبک تلف شدند. رضا نعیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی هم از خسارت بیش از ۶۶میلیارد تومانی سیل به تاسیسات آب و فاضلاب روستاها و شهرهای این استان طی چند روز اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: سیل اخیر به تاسیسات آبرسانی ۳۷نقطه در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، رازوجرگلان، مانه و سملقان و گرمه خسارت وارد کرد.‌

   سیل و تگرگ در آذربایجان‌شرقی  
از آذربایجان‌شرقی هم خبر می‌رسد که سیل و تگرگ به روستاهای ورگهان و شربیت در اهر خسارت وارد کرده است. فرماندار اهر می‌گوید: خسارت وارده به روستاها ناشی از وقوع سیل و بارش تگرگ در مناطق روستایی شهرستان اهر توسط دستگاه‌های اجرایی ارزیابی می‌شود. ابوالفضل غنی‌زاده بر پیگیری جبران خسارت سیل و بر لزوم مرمت بخش تخریب‌شده پل روستای ورگهان تأکید می‌کند و می‌افزاید: با توجه به قطع ارتباط در داخل روستای ورگهان بر اثر تخریب پل ناشی از وقوع سیل، اداره راهداری اهر به مرمت و برقراری ارتباط اهالی روستا در کمترین زمان ممکن اقدام کند. بارش شدید تگرگ در محور دهستان ورگهان به اراضی کشاورزی روستای شربیت هم خسارت وارد کرد. گزارش‌ها از خسارت بارش تگرگ به اراضی کشاورزی روستای پسته‌بیگ شهرستان اهر هم حکایت دارد.‌

مکث
بهار برفی


برف در چهل‌وپنجمین روز بهار امسال 5استان کشور را فراگرفت و هر چند تصاویر زیبایی خلق کرد، اما کشاورزان را نگران سرمازدگی محصولات‌شان کرد. ایستگاه‌های هواشناسی در ارتفاعات مشگین‌شهر استان اردبیل، ماسال در استان گیلان، بلده در استان مازندران، آسارا و طالقان در استان البرز و روستای اینچه قوچان خراسان‌رضوی بارش برف را ثبت کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :