• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 16 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190963
+
-

اردیبهشتِ شیراز

مرکز استان فارس در‌ماه دوم بهار، زیبایی‌هایی وصف‌نشدنی را پیش روی گردشگران داخلی و خارجی می‌گذارد

خبر روز
اردیبهشتِ شیراز

بیش از دو دهه است که 15اردیبهشت به نام شیراز نام‌گذاری شده است، شهری که از گذشته‌ای دور در بهار و به‌ویژه در اردیبهشت زیبایی‌هایی وصف‌نشدنی داشته و به همین دلیل، پانزدهم این‌ماه در تقویم ایرانی قرار گرفته است. شیراز به‌عنوان پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت که در مرکز استان فارس قرار گرفته، علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و ادبی، طبیعتی بسیار زیبا دارد. در حال حاضر کلانشهر شیراز سرسبزتر از هر زمانی‌‌ است و عطر بهارنارنج در باغ‌ها و خیابان‌های آن بیشتر به مشام می‌رسد.
15تا 21 اردیبهشت هفته شیراز قلمداد می‌شود و گردشگران داخلی و خارجی که معمولا این شهر را در این زمان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، با برنامه‌های متنوعی در سطح شهر مواجه می‌شوند.
استان فارس با تنوع اقلیمی، سابقه تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و جایگاه علمی در کشور منحصر به فرد بوده و قلب تپنده این نگین درخشان نیز شیراز است. یک راهنمای گردشگری درباره ویژگی‌های شیراز به مهر می‌گوید: «شیراز شهری برای تمام فصول است، شهری که علاوه بر تنوع گردشگری می‌تواند به‌عنوان قطب فعالیت‌های پزشکی نیز در کشور فعالیت ‌کند.»
میلاد رنجبر ادامه می‌دهد: «از این موضوع نباید غافل شد که تنوع آب و هوایی و وجود بناهای تاریخی متعدد باعث شده تا شیراز همچون نگین درخشانی در ایران باشد و علاقه‌مندان متعددی از کشورهای مختلف جهان برای دیدن این ظرفیت‌ها به استان فارس و شهر شیراز سفر می‌کنند.»‌ به‌گفته او، با توجه به توانمندی استان فارس درخصوص حوزه‌های مختلف گردشگری ‌ می‌توان با توسعه زیرساخت‌های مرتبط با این بخش، اقتصاد فارس را در مسیر توسعه یافتگی قرار داد به‌گونه‌ای که صنایع مختلفی در استان با توجه به فعالیت‌های گردشگری بهبود و توسعه یابند.

بهار نارنج و سرو
اردیبهشتِ شیراز با رویش درختان بهار نارنج و سروهای تنومند با سابقه تاریخی و فرهنگی، این منطقه را در جایگاه ویژه‌ای قرار داده است. گردشگران علاوه بر بناهای تاریخی که اغلب در اطراف شیراز قرار دارند و حضور در سعدیه و حافظیه، از بخش‌های دیگر این شهر نیز بازدید می‌کنند. برای مثال، باغ ارم شیراز که به باغ گیاه‌شناسی نیز معروف است با وجود تنوع مختلف گیاهی که دارد و دارا بودن عمارت تاریخی جلوه متفاوتی از تاریخ را به گردشگران ارائه می‌دهد. همچنین گردشگری مذهبی هم در اردیبهشت‌ماه شیراز رواج بیشتری دارد و خیل ارادتمندان ائمه اطهار(ع) به شیراز سفر می‌کنند تا سومین حرم اهل‌بیت(ع) را با عطر بهارنارنج زیارت کنند.
بافت تاریخی و فرهنگی شیراز نیز در قلب این شهر و در مجاورت آستان احمدی و محمدی(ع) قرار گرفته و ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و معماری ایرانی-اسلامی است که هرکدام از خانه‌های تاریخی این بافت قصه متفاوتی برای گفتن دارند. متنوع بودن اقلیم فارس هم یکی دیگر از جذابیت‌های گردشگری در استان است که علاقه‌مندان به گردشگری طبیعت را فراخوانده و از آنان در اردیبهشت پذیرایی می‌کند.
پیش‌تر شورای شهر شیراز با توجه به ویژگی‌های خاص این شهر در‌لایحه‌ای ١۵ اردیبهشت را به نام شیراز نامگذاری کرد و پس از تأیید مجلس شورای اسلامی این روز به نام روز شیراز نامگذاری شد. به همین مناسبت، هرساله برنامه‌های ویژه‌ای از طرف مدیران ارشد فارس در این روز برگزار می‌شود و علت این نامگذاری، زیبایی بی‌نظیر شیراز در‌ماه اردیبهشت عنوان شده است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید