• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 16 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190938
+
-

سهمیه، پر؟

تا همین دیروز تصور می‌شد که فوتبال ایران مثل چند سال گذشته 4سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا دارد. حتی فدراسیون هم دست روی این موضوع گذاشته و گفته بود که قرار است 3تیم به‌صورت مستقیم راهی لیگ قهرمانان شوند و یک تیم دیگر در پلی‌آف این رقابت‌ها شرکت کند، اما حالا براساس گمانه‌زنی‌های وب‌سایت شناخته‌شده فوتی رنکینگز، احتمالا یک سهمیه ایران در آسیا از دست می‌رود. اساسا چقدر باید این گمانه‌زنی را جدی گرفت؟ آیا فقط 3تیم ایرانی در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان شرکت می‌کنند؟ اگر این پیش‌بینی به واقعیت تبدیل شود، نمایندگان ایران در آسیا چطور انتخاب خواهند شد؟ به‌نظر می‌رسد این ماجرا یک دردسر بزرگ برای فوتبال ایران است و اگر به واقعیت بپیوندد، سیل دیگری از بیانیه‌ها از سوی باشگاه‌ها را رقم خواهد زد.

   ایران، پنجم آسیا!
کاری که این وب‌سایت انجام داده، درحقیقت فراتر از یک پیش‌بینی ساده است. در واقع آنها محاسبه کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به نتایج تیم‌های مختلف در چند سال گذشته لیگ قهرمانان و همچنین امتیازهای احتمالی فدراسیون‌ها، لیگ ایران در رده پنجم لیگ‌های آسیایی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که قبل از این ایران پشت سر عربستان در رده دوم دیده می‌شد. اگر این اتفاق رخ بدهد، ایران به‌جای 3سهمیه مستقیم و یک پلی‌آف، 2سهمیه مستقیم و یک پلی‌آف خواهد داشت و یک سهمیه دیگر هم در سطح دوم مسابقه‌ها به ایران تعلق می‌گیرد؛ چیزی شبیه همان ای‌اف‌سی کاپ که البته شکل و شمایل جدیدی خواهد داشت. با توجه به حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان و نتایج نه‌چندان خوب تیم‌های باقیمانده و با توجه به مشکلات بزرگ ساختاری فوتبال ایران، این اتفاق به‌هیچ‌وجه دور از ذهن نیست.

ذ
اگر سهمیه ایران در لیگ قهرمانان کم شود، یک چالش بزرگ بر سر انتخاب 3نماینده ایران در این رقابت‌ها شکل می‌گیرد. قبل از این از صعود 2قهرمان لیگ و 2قهرمان حذفی به آسیا صحبت می‌شد. حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر حذف استقلال از آسیا قطعی شود و این تیم در لیگ و جام‌حذفی این فصل قهرمان نشود، شاید فدراسیون 2قهرمان حذفی و یک قهرمان لیگ را به آسیا بفرستد. شاید هم کار به جایی برسد که یک مسابقه پلی‌آف بین 2قهرمان حذفی در ایران برگزار شود!

  مجوز معلق حرفه‌ای!
داستان مجوز حرفه‌ای نیز هنوز معلق مانده است؛ یعنی استقلال و پرسپولیس برای سهمیه‌ای می‌جنگند که شاید اصلا به آنها تعلق نگیرد. این وضعیت مبهم فوتبال ایران در لیگ قهرمانان است؛ فوتبالی که از این پس باید از تنگناهای زیادی برای رسیدن به آسیا عبور کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید