• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19081
+
-

لب‌تشنگانی در کنار آب

سرپرست آبفار استان: علت بسیاری از مشکلات مربوط به کمبود آب آشامیدنی در روستاهای استان ناپایدار بودن منابع آبی است

منابع
لب‌تشنگانی در کنار آب




 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

 
براساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و 248 هزار و 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در هزار و 555 روستا سکونت دارند که از این تعداد هزار و 24روستا بالای 20 خانوار هستند. این در حالی است که 25 درصد از اهالی روستاهای استان زیرپوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی قرار ندارند و روستاهایی هم که تحت پوشش قرار گرفته‌اند، به‌انداز کافی آب ندارند و با کم آبی فصلی آن هم در تابستان مواجه می‌شوند.  اهالی روستاهای استان مشکل خود را در قالب صدای همشهری در مورد مشکل آب آشامیدنی بارها به روزنامه انتقال داده‌اند و خواستار توجه مسئولان به مشکل آب آشامیدنی روستاها شده‌اند.

«علی گلستانی» یکی از اهالی نیر اظهار می‌کند: ما از روستاها به خاطر مشکل آب آشامیدنی به شهر آمده‌ایم، چرا که آب آشامیدنی در فصل تابستان یک معضل برای روستاییان است. وی می‌افزاید: ما زمین و دام خود را فروختیم تا در شهر حداقل از حیاتی‌ترین امکان زندگی برخوردار شویم و اکنون از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی نداریم.  در بخش ارشق مشگین‌شهر نیز که با کمبود آب مواجه هستند، اهالی اظهار می‌کنند بر اساس برآوردها، آب ذخیره شده سد سبلان می‌تواند آب آشامیدنی ۸۹ روستای بخش ارشق را تأمین کند، اما متأسفانه اقدامی در این مورد صورت نگرفته است و مسئولان شهرستان باید اهتمام جدی به خرج دهند تا عملیات شبکه پایاب سد سبلان در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسد تا مشکل اهالی بخش ارشق در مورد تأمین آب آشامیدنی این منطقه رفع شود.

 وضعیت آب در اغلب روستاهای بخش‌های مختلف استان مانند انگوت، شاهرود، عنبران، اصلاندوز، جعفرآباد و موران نگران‌کننده گزارش می‌شود و همت زیادی از سوی مسئولان برای برطرف کردن عطش در روستاها لازم است. 


اجرای 140 پروژه آب و فاضلاب در روستاها

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان می‌گوید: در حال حاضر 140 پروژه در حوزه آبرسانی و فاضلاب در مناطق روستایی استان در حال اجراست و ما مصمم هستیم تا در سال جاری تعداد زیادی از این پروژه‌ها را که تعدادی از آن‌ها نیز در قالب مجتمع‌های آبرسانی سال‌هاست به حال خود رها شده، تکمیل و آماده بهره‌برداری کنیم.  «فرامرز به‌نژاد» با بیان اینکه برای عملیاتی شدن این پروژه‌ها به 65 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اضافه می‌کند: با تامین این اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام آب و فاضلاب روستایی عمدتا با هدف آبرسانی به روستانشینان تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد شد.  به‌نژاد عنوان می‌کند: 75 درصد ساکنان مناطق روستایی استان تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی هستند که با بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام این میزان به حدود 88 درصد خواهد رسید.   وی می‌افزاید: 25 درصد باقی مانده روستاها به صورت خودگردان از آب چشمه‌ها و قنات‌ها استفاده می‌کنند که نظارت بر کیفیت، بهداشت و مراقبت از سلامت آب مورد مصرف روستاییان به صورت مستمر انجام می‌شود. 


 منابع ناپایدار آب

سرپرست آبفار استان با اشاره به اینکه علت بسیاری از مشکلات مربوط به کمبود آب آشامیدنی در روستاهای استان ناپایدار بودن منابع آبی است،‌ می‌افزاید: طی یکی‌دو سال گذشته اقدامات خوبی برای احداث و راه‌اندازی سدهای معیشتی و آبرسانی در استان انجام شده و در کنار این توجه به تصفیه‌خانه‌ها و راه‌اندازی پروژه‌های آبی جدید در دستور کار است.  سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اضافه می‌کند: مشکل مقطعی آب آشامیدنی روستاهای استان در گذشته متاسفانه هم‌اکنون به مشکل بزرگ و بحرانی در تامین آب پایدار مناطق روستایی تبدیل شده و نیاز است تا به صورت اساسی در این زمینه راهکارهایی اندیشیده شود. 


احداث مجتمع‌های آبرسانی

به‌نژاد می‌گوید: هم‌اکنون به منظور ارتقای کیفیت آب آشامیدنی در برخی روستاهای استان اردبیل طرح احداث مجتمع آبرسانی روستایی با پوشش جمعیتی 100 روستا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار گرفته که در این زمینه اعتبارات لازم برای راه‌اندازی این طرح جذب و هزینه شده است.  وی می‌افزاید: در حال‌حاضر مجتمع آبرسانی شهرستان کوثر با بهره‌گیری از منابع آبی سد گیوی برای پوشش جمعیتی 80 روستای این شهرستان نمونه‌ای از طرح احداث مجتمع‌های آبرسانی روستایی با استفاده از منبع آبی پایدار است که این طرح‌ها و پروژه‌ها در سایر مناطق استان اردبیل نیز ادامه‌دار است.  وی تاکید می‌کند: بخش عمده‌ای از طرح‌های آبرسانی در روستاها در قالب مجتمع‌های بزرگ در شهرهای مختلف در حال اجراست که انتظار داریم جمعیت بیشتری از روستانشینان با تکمیل و بهره‌برداری از این مجتمع‌ها صاحب آب آشامیدنی پایدار شوند. 


آبرسانی به روستاهای نمین

تکمیل پروژه‌های مجتمع امام حسن (ع) و وحدت از جمله اولویت‌های مهم در شهرستان نمین است که برای تکمیل، نیازمند بیش از 60 میلیارد ریال بودجه است. به‌نژاد با اعلام این خبر می‌افزاید: مطالعات ایجاد مجتمع آب روستایی دولت‌آباد با ظرفیت آبرسانی به 11 روستا در شهرستان نمین در سال جاری آغاز می‌شود.  

فرماندار نمین می‌گوید: در بودجه‌ریزی سال جاری افزون بر 12 میلیارد ریال برای برنامه‌های آب روستایی شهرستان در نظر گرفته می‌شود که طبق نظر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هزینه خواهد شد.   «عاطف ناصری» می‌افزاید: برخی از روستاهای حوزه شهرستان نمین نیز با مشکل کمبود آب مواجه هستند که با در نظر گرفتن اعتبارات لازم و تهیه برنامه مدون در سال جاری مشکلات آن‌ها رفع خواهد شد.  وی می‌گوید: در کنار این اقدامات و تدوین بودجه‌، مدیریت بر نوع مصارف مردم نیز در دستور کار قرار می‌گیرد تا از این طریق از میزان هدر رفت آب در روستاها جلوگیری شود. 


آبرسانی به روستاهای نیر

همچنین 2 کیلومتر از از خط انتقال مجمتع آبرسانی شهید محمدزاده در شهرستان نمین نیز اجرا می‌شود. سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی با اعلام این خبر می‌افزاید: در شهرستان نمین سه مجتمع آبرسانی در حال اجراست که با بهره‌برداری و اتمام این پروژه‌ها اکثر روستاهای شهرستان از آب شرب سالم و پایدار برخوردار خواهند شد. خط انتقال مجتمع آبرسانی شهید محمدزاده 70 کیلومتر است که تاکنون 40 کیلومتر از مسیر کار شده است. 

به‌نژاد  می‌افزاید: با اتمام کامل این مجتمع 38 روستای شهرستان نیر از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند. 
وی ادامه می‌دهد: 5 روستای نیر در اولویت اجرای طرح فاضلاب روستایی قرار دارند که با به نتیجه رسیدن آن‌ها از ورود پساب روستاییان به سد یامچی نیز جلوگیری خواهد شد. 


اجرای پروژه‌های حوزه آب

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان عنوان می‌کند: هم‌اکنون در بسیاری از روستاهای استان اردبیل مشکل کمبود آب آشامیدنی و بی‌کیفیتی در برخی مناطق را داریم که با اجرای پروژه‌های حوزه آب و مجتمع‌هایآبرسانی انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از این مشکلات به صورت کامل رفع و دفع شود و با تحقق آن دیگر نیازی به آبرسانی سیار در برخی مناطق محروم و روستاهای دورافتاده استان نباشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید