• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190742
+
-

زوج طلبه با یک رویکرد فرهنگی نو، زندگی مشترکشان را شروع کرده‌اند

ساده گرفتیم و عشق آغاز شد

گزارش
ساده گرفتیم و عشق آغاز شد

بهاره خسروی- روزنامه‌نگار

جسارت مسئولیت‌پذیری، سنگ بنای موفقیت در هر کاری است. حجت‌الاسلام محمد ناصری و پرستو نظیری زوج طلبه‌ای هستند که با دغدغه مشترک ترویج فرهنگ دین‌باوری میان جوانان زندگی مشترکشان شکل گرفت و خیلی ساده، بدون تشریفات اضافی با اندک پس‌انداز آقای داماد هر دو راهی خانه بخت شدند. راه‌اندازی «کانون فرهنگ‌گستر بصیر» با هدف آموزش‌های دینی و نخبه‌پروری میان نسل جدید ماحصل ازدواج این زوج فرهنگ‌دوست است؛ کانونی که در روزهای نخست شکل‌گیری تنها چند نفر مراجعه کننده داشت اما به برکت نگاه‌های دینی و نیت خیر این دوجوان، باب آشنایی و ازدواج جوانان زیادی در این مرکز فرهنگی فراهم شد و امروز بیش از هزاران خانواده در رده‌های سنی مختلف از برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این مجموعه استفاده می‌کنند. همچنین فعالیت‌های بین‌المللی دارند و علاقه‌مندان از طریق فضای مجازی پیام‌رسان‌های سروش، ایتا و بله با برنامه‌های این کانون همراه هستند. به همین بهانه سراغ این زوج جوان با‌انرژی رفتیم  و درباره سبک زندگی و نگاه‌های فرهنگی آنها به گفت‌وگو نشستیم.

حجت‌الاسلام محمد ناصری از شاعران و مداحان اهل‌بیت(ع) است که در میان بیشتر اهالی و پامنبری‌هایش به «استاد ناصری» معروف است. فعالیت او در یک مجموعه فرهنگی باب آشنایی او با همسرش را گشوده و حکایت‌های جالبی از شروع زندگی مشترکش دارد. حاج‌آقا ناصری با یاد‌آوری این موضوع سر صحبت را باز می‌کند: «در یک مجموعه فرهنگی با همسرم همکار شدیم. نکته جالب ماجرا اینجا بود که در تمام مدت همکاری‌مان هیچ حرف یا کلامی در مورد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نزدیم. بیشتر صحبت‌های ما دغدغه‌های فرهنگی، مسئولیت‌های اجتماعی و اهمیت ترویج رفتارهای دینی بود. خوشبختانه هردو در بسیاری از زمینه‌ها باهم اشتراک نظر داشتیم.»
استاد ناصری با لبخند طنزآلودی از سختگیری پدر همسرش و تلاشی که برای جلب رضایت او انجام داده تعریف می‌کند: «کم‌کم به خانم نظیری علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم برای ازدواج پیشقدم شوم. پدر همسرم، جناب آقای نظیری درحال حاضر تیمسار بازنشسته ارتش هستند. آن زمان که برای خواستگاری رفتیم سال‌های آخر خدمتشان بود. روز خواستگاری خیلی گرم بر‌خورد نکردند و در واقع با توجه به شرایط مالی من پاسخ‌شان منفی بود. اما نیت من خیر بود و به همسرم علاقه داشتم و باید راهی برای به‌دست‌آوردن دلش پیدا می‌کردم. از او خواستم تا برای چند دقیقه تنها باهم صحبت کنیم. صادقانه از علاقه و محبت قلبی‌ام به دخترشان و اینکه می‌خواهم او را خوشبخت کنم صحبت کردم. خدا را شکر صحبت‌هایم نتیجه داد و پدرش با ازدواج ما موافقت کرد.» بعد رضایت پدر، نوبت به صحبت‌های نهایی عروس و داماد برای شروع زندگی و قرار در صحن حضرت شاه عبد‌العظیم رسید. خانم نظیری با تکمیل حرف‌های همسرش ادامه می‌دهد: «معیارم درانتخاب صداقت، ایمان و اخلاق بود. همیشه دوست داشتم که همسرم از درجه تقوا و ایمان نسبت به‌خودم بالاتر باشد. وقتی همراه خواهرشان برای خواستگاری پا پیش گذاشتند، حسابی تعجب کردم چون حداقل در فضای همکاری چنین نیتی را که با من قصد ازدواج دارند، حس نکردم. اما مهرشان به دلم نشست، به‌ویژه آن زمان به‌عنوان مداح اهل‌بیت(ع) تازه لوح‌های فشرده‌شان وارد بازار شده بود. همراه خواهرشان و خانواده برای صحبت‌ها این بار با موضوع ازدواج راهی حرم شاه عبدالعظیم شدیم. صادقانه برایم همه‌‌چیز را تعریف کرد؛ اینکه از لحاظ مالی دست به کاری زده و ورشکست شده است. همه دارایی‌اش بیشتر از 3میلیون نیست. اما برای خوشبختی و تامین نیازهای زندگی از زیر سنگ هم شده، پول تهیه می‌کند. من هم همه شرایط همسرم را قبول کردم.»

مهریه‌ای که از سال تولد به ۱۴ سکه رسید
بعد از ازدواج این زوج رسم‌های جالبی میان خانواده و دوستان آنها شکل گرفت. پایین‌گرفتن میزان مهریه برای دختران یکی از همین رسوم‌ بود. نظیری از ماجرای تعیین میزان مهریه بالا و مخالفت پدرش با کاهش آن تعریف می‌کند: «برای میزان مبلغ مهریه هردو با ۱۴ سکه به نیت ۱۴ معصوم توافق کردیم. در واقع دیدگاه ما این بود که میزان سکه‌ها بیانگر خوشبختی نیست. از طرفی مهریه باید براساس وسع و توانایی مالی داماد باشد. کسی که بیشتر از توان مالی زیربار مهریه سنگین می‌رود، از همان جلسه نخست دروغگویی را شروع کرده و چطور مسئولیت یک زندگی را بر عهده می‌گیرد. پدرم میزان مهریه را سکه به تعداد تاریخ تولدم تعیین کرد. خب شرم دخترانه و احترام پدرانه اجازه نمی‌داد تا مستقیما نظرم را به او بگویم که رقم مهریه هیچ ارزشی ندارد. ابتدا دست به دامان مادر شدم. ماجرا را با او مطرح کردم که همین ۱۴ عدد مبلغ توافق ماست. اما پدرم قبول نکرد و یک کلام بود. تا اینکه یک روز با سختی تمام و درحالی‌که گونه‌هایم از شرم حسابی سرخ شده بود، ماجرا را برای پدر و دیدگاهم را تعریف کردم.محبت قلبی و علاقه دختری اثر کرد و او هم به همین میزان رضایت داد.»

مراعات برای خرید عروسی
بعد از خان مهریه و خواستگاری نوبت به مقدمات جشن عروسی و اجاره خانه و امدادهای غیبی و برکت در زندگی می‌رسد. به عقیده حاج‌آقا ناصری کسی که نیت ازدواج و تشکیل خانواده کند، خداوند روزی‌اش را می‌رساند. او با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «برای ازدواج سعی کردیم در خرید رعایت همه‌‌چیز را داشته باشیم. حتی همان روز خواستگاری به پدر همسرم گفتم من هیچ جهیزیه‌ای نمی‌خواهم. در خرید هوای جیب هم را داشتیم. سعی کردیم فقط لوازم ضروری و مورد نیاز را بخریم. شاید باورتان نشود در دوران نامزدی سفر و رستوران هم زیاد رفتیم. اما برای همه این هزینه‌ها برنامه‌ریزی و مدیریت داشتیم. برای مثال وقتی به رستوران می‌رفتیم، غذای گران سفارش نمی‌دادیم و به یک ساندویچ ساده همبرگر اکتفا می‌کردیم.»
بعد از سفر و سیاحت این زوج، وقت شروع زندگی مشترک زیر یک‌سقف رسید. پیدا کردن خانه یکی از سخت‌ترین خان‌های شروع زندگی مشترک است. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «باغستان کرج تنها جایی بود که متناسب با بودجه ما می‌شد خانه کرایه کرد. کلی دنبال خانه گشتیم و حسابی نا‌امید شدیم. برای توسل به ائمه این بار به قم رفتیم و به حضرت معصومه(س) متوسل شدیم. وقتی برگشتیم در باغستان کرج یک خانه خوب نصیب‌مان شد. صاحبخانه آدم خیری بود؛ وقتی فهمید دستمان خالی است، خانه‌ای را  که آن زمان پول رهن و اجاره‌اش ۱۵ تا ۱۶ میلیون می‌شد با ۷ میلیون به ما اجاره داد و ۳ سال هم بدون اضافه کردن ریالی در آن زندگی کردیم. البته راهمان حسابی از محل کارمان در تهران دور بود و برای رفت‌وآمد، باید چندین مسیر ماشین سوار می‌شدیم. اما  به برکت حضور و دعای خیر ائمه زندگی و کار ما حسابی رونق گرفت.»

راه‌اندازی یک مجموعه فرهنگی
ترویج اندیشه اصیل اسلامی و فرهنگ دین‌پروری میان نسل جوان دغدغه این زوج پیش از تشکیل خانواده بود. راه‌اندازی کانون فرهنگ گستر بصیر یکی از فعالیت‌های فرهنگی این زوج بعد  از ازدواج است. ناصری که تا به حال پست‌های فرهنگی زیادی، مثل مدیریت کانون جبهه فرهنگی حیدر کرار در منطقه ۲، مدیر کانون مخلصین و... در کارنامه کاری خود دارد، با اشاره به این موضوع از ایده شکل‌گیری این مجموعه فرهنگی می‌گوید: «پدربزرگم مرحوم قربانعلی انوری تبریزی از مجتهدان  بنام دوره خودش در شهر تبریز بود. به واسطه پدر‌بزرگ از همان کودکی و نوجوانی کار آموزش و تحصیل من نزد استادان آغاز شد. در حدود ۱۴ رشته علمی تحصیل کردم و گواهینامه دارم. مدرک لیسانس حقوق و دکتری حرفه‌ای کسب‌وکار مدیریت دارم. درس طلبگی را هم نزد مرحوم علامه شمس‌الدین نجفی خواندم. در واقع من به‌صورت سنتی لباس روحانیت را پوشیدم و معمم شدم. قبل از ازدواج هیئتی داشتم و مجموعه فرهنگی کانون فرهنگ گستر بصیر را اداره می‌کردم. اما فعالیتم فقط ویژه آقایان بود. البته به اندازه امروز، گسترده هم نبود، از همان روز ازدواج با همسرم قرار گذاشتیم تا بخش بانوان را هم فعال کنیم و کارهای این مجموعه را به شکل سازمان‌یافته‌تری انجام دهیم.»

آقای نویسنده و خانم کارگردان!
حاج‌آقا ناصری تاکنون چیزی بیش از ۱۵ جلد کتاب با موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و... نوشته است. همسرش هم فارغ‌التحصیل عالی سطح حوزه است. چیزی بیش از ۵ جلد کتاب تالیف کرده و در زمینه کارگردانی فعال است. ساخت سریال ۶‌قسمتی «سربلند» که از شبکه2 و افق پخش شد از مهم‌ترین فعالیت‌های این بانواست. نظیری به‌عنوان مدیربخش بانوان از همراهی با همسرش برای فعالیت‌های فرهنگی و قرارشان صحبت می‌کند: «وقتی روزهای نخست بخش بانوان فعال شد تعداد حضور بانوان محله کم و انگشت‌شمار بود. در واقع ۲تا ۳ نفر در برنامه‌های ما شرکت می‌کردند. اما خوشبختانه با معرفی برنامه‌ها و تبلیغات آن در برنامه سخنرانی و هیئت هفتگی، این روزها جمعیت زیادی جذب کانون شدند. در میان خانم‌ها و آقایان در مجموعه ما کسانی را داشتیم که زیاد اهل مذهب و رعایت واجبات نبودند اما به برکت حضور در برنامه‌های کانون، امروز خودشان برای اجرای برنامه‌ها مشتاقانه پیشقدم امور دینی هستند.»

واسطه و مشاوره ازدواج
تقریبا در این مدت شکل‌گیری کانون، جوانان بسیاری به واسطه فعالیت و کار در این مجموعه راهی خانه بخت شدند.‌ واسطه ازدواج بیشتر این زوج‌ها خانم و آقای ناصری هستند. نظیری در این‌باره می‌گوید: «کارما بیشتر با جوان‌ها و خانواده‌هاست. بالطبع وقتی در مجموعه می‌بینیم دوتا جوان خوب ویژگی‌های مناسب ازدواج را دارند، خانواده‌هایشان را به هم معرفی می‌کنیم تا از این طریق واسطه خیری باشیم. ما شاهد ازدواج و تشکیل خانواده و بچه‌دار‌شدن خیلی از جوانان محل شدیم. در واقع یک جورهایی امین و سنگ صبورشان هستیم. گاهی اوقات در خوشحالی‌هایشان شریک می‌شویم و گاهی اوقات واسطه آشتی‌ها و حل مشکلاتشان می‌شویم.» حاج‌آقا ناصری در تکمیل حرف‌های همسرش می‌گوید: «برای اینکه زوج‌های جوانمان را رها نکنیم حتی برای بعد از ازدواج آنها با برپایی برنامه‌های گردشی و تفریحی مثل سفر، پیک‌نیک و... باز هم همراهی‌شان می‌کنیم. در واقع مثل اقوام درجه یک پا به پای زندگی‌شان هر جا که لازم باشد هستیم. بعضی مواقع که نیاز به مشاوره برای انتخاب یا معیارهای قبل و بعد از ازدواج هم داشته باشند، مشاوره‌هایی برای جوانان داریم.»

بسازید و بسازید
به عقیده این زوج جوان مهم‌ترین عامل دوام و استحکام یک زندگی و برای پرورش نسلی سالم ازدواج صحیح است. حاج‌آقا ناصری در این‌باره به جمله‌ای از امام‌خمینی(ره) اشاره می‌کند: «ببینید ازدواج یک معامله نیست‌ بلکه یک پیوند نکاح است. امام(ره) زمانی برای یک زوج خطبه عقدی خواند و جمله زیبای بسازید و بسازید را بیان کرد؛ یعنی در واقع زن و مرد هر دو باهم زندگی را می‌سازند. اگر جایی اختلاف نظر است، باید با صبر و حوصله مشکلات را حل کنند. ببینید محال است زوجی پیدا شود که دعواهای معمول همه زن و شوهرها را نداشته باشند. اما مدیریت بحران و نوع رفتار در لحظه عصبانیت مهم است. برای مثال در موقع عصبانیت، به زوج‌ها توصیه می‌شود حرفی نزنند. یا برای میانجیگری در زمان کدورت و ناراحتی بهتر است از شخص بی‌طرف که فامیل نباشد کمک بگیرند. باید معیارها نسبت به انتخاب شریک زندگی از جنس مادی و عدد و رقم نباشد. صداقت، قناعت و صبر عامل خوشبختی و دوام زندگی هر زوجی است.»

مکث
مجتمع موفق بصیر در فضای مجازی

«کانون فرهنگ گستر بصیر» از سال ۱۳۹۵ به‌صورت رسمی افتتاح شد و در زمینه آموزشی، علمی و اجتماعی و هنری و... با توجه به رویکرد نخبه‌پروری موفق و پیشگام بوده است. حجت‌الاسلام ناصری با بیان این مطلب می‌گوید: «مجموعه بصیر با ۱۴ کارگروه تخصصی در ۸ نقطه کشور پایگاه دارد؛ رسانه، نخبه‌پروری، خانواده، هنری، اقتصادی، هیئت‌داران، نیکوکاری، سایبری، دبیرخانه گردهمایی بین‌المللی امام‌رضا(ع) و... از کارگروه‌های این کانون است.» این کانون در فضای مجازی هم فعال بوده و چندین کانال آموزشی، فرهنگی و تربیتی دارد. بنا به تعریف حاج‌آقا ناصری، بیشتر برنامه‌های آموزشی و فرهنگی این مجموعه رایگان است و کانون نخبه‌پروری حضرت زینب(س) برای دختران ۹ تا ۱۲ و ۱۲تا ۱۷سال با هدف نخبه‌پروری فعالیت می‌کند. همچنین برای موفقیت در این مسیر سعی شد با راه‌اندازی واحد رسانه بصیر که شامل مستند‌سازی‌ و تهیه کلیپ از زندگی شهدا و موضوعات فرهنگی، آموزش دوره‌های مداحی، آموزش گروه سرود، باشگاه فوتبال، برپایی اردوهای تفریحی و زیارتی، برپایی هیئت‌های هفتگی، جلسات آموزش خانواده، آموزش احکام، برپایی برنامه گفتمان‌های دینی در مدارس و...  است، گامی برای افزایش معلومات نسل جوان متناسب با نیاز روز برداشته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید