• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190679
+
-

گام تازه برای تسهیل واردات خودرو

2فوریت لایحه تسهیل در واردات خودرو تصویب شد

نمایندگان مجلس دیروز با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، موافقت کردند. براساس این لایحه موانع واردات خودرو برداشته می‌شود.
به گزارش همشهری، افزایش شدید قیمت خودرو در یک سال گذشته فشار‌ها را برای افزایش واردات خودرو بیشتر کرده است. بر همین اساس روز گذشته نمایندگان مجلس به دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، رأی مثبت دادند. این لایحه 3ماده از قانون مصوب سال1400 مجلس را اصلاح و موانع واردات خودرو را از بین می‌برد. علی ادیانی، نماینده دولت دیروز با بیان اینکه این لایحه دوفوریتی می‌تواند با تسهیل واردات، بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند، گفت: در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استاندارد‌های اروپایی برای خودرو‌ها مشخص شده لغو و خودرو‌ها، مطابق با استاندارد‌های سازمان محیط‌زیست وارد خواهند شد. او همچنین افزود: شرط وجود نمایندگی در داخل کشور برای تسهیل در ورود خودرو‌های نو و کارکرده و ماشین‌آلات راه‌سازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشور‌های ثالث نیز به رسمیت شناخته می‌شود.
محمدرضا احمدی نماینده رشت هم در موافقت با این دوفوریت، گفت: قیمت پراید سر به فلک کشیده است، مردم از ما مطالبه می‌کنند و می‌گویند که خرید خودرو به یک آمال و آرزو تبدیل شده است. در این لایحه تنوع بخشی در بازار خودرو و رفع موانع و مشکلات مورد توجه قرار گرفته است. رسول فرخی‌میکال، نماینده لاهیجان نیز گفت: واردات خودرو انحصار را می‌شکند و دست مافیا را کوتاه می‌کند.
جواد نیک‌بین نماینده کاشمر و بردسکن اما در مخالفت با دوفوریت این لایحه گفت: زمانی واردات خودرو می‌تواند نوشدارویی برای صنعت مریض خودرو باشد که آیین‌نامه‌های سهل و آسانی برای آن تدوین شود تا همه مردم توان واردات داشته باشند. او افزود: زمانی که مردم چنین توانی نداشته باشند، باز هم واردات خودرو به‌دست مافیا انجام خواهد شد.
کاظم دلخوش‌اباتری نماینده صومعه‌سرا نیز در مخالفت با دوفوریت این لایحه گفت: من با واردات موافقم، اما نباید کشور را به زباله‌دان خودرو‌های کارکرده تبدیل کنیم. اگر می‌خواهید واردات خودرو را آزاد کنید، اجازه دهید مردم هر نوع خودرویی که می‌خواهند به‌ویژه خودروی دست اول وارد کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید