• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19046
+
-

کشف بزرگ «کنجکاوی» درباره حیات فرازمینی

مریخ‌نورد ناسا توانسته‌ مولکول‌های آلی را در سیاره سرخ کشف کند؛ کشف مهمی که احتمال وجود حیات در گذشته سیاره سرخ را افزایش داده است

کشف بزرگ «کنجکاوی» درباره حیات فرازمینی

«کنجکاوی» مدت‌هاست که گزارش‌ها و تصاویر خارق‌العاده‌ای از مریخ برای دانشمندان ارسال کرده اما این مریخ‌نورد حالا کشف بزرگی داشته که همه را هیجان زده کرده است.
مریخ‌نورد ناسا به تازگی به رگه‌ای از ترکیبات ارگانیک در سطح مریخ برخورده که نشان می‌دهد این سیاره احتمالا در گذشته دارای حیات بوده است. این کشف گام مهم دیگری در تحقیقات درباره حیات فرازمینی به‌حساب می‌آید. ناسا در نشستی خبری اعلام کرده در نمونه‌ خاک ۳.۵میلیارد سال‌ پیش که به وسیله مریخ‌نورد استخراج شده مولکول‌های ارگانیک مختلفی کشف شده است. احتمالا نقطه نمونه‌برداری، دریاچه‌ای باستانی روی سطح سیاره سرخ است.

نتیجه چند سال تحقیقات
به گزارش اسپیس، این ترکیبات آلی در آنالیز موادی به‌دست آمدند که مریخ نورد کنجکاوی آنها را از دریل دو صخره در سال ۲۰۱۴ و اوایل سال ۲۰۱۵ به‌دست آورده بود. این مواد به دستگاه «آنالیز نمونه‌ها در مریخ» (SAM) سپرده شدند. SAM یک ابزار سه‌کاره است: یک طیف‌سنج جرمی، یک کروماتوگراف گازی و یک طیف‌سنج لیزری قابل تنظیم. تفسیر گزارش‌های ارسالی SAM بسیار سخت است. به همین‌خاطر 3 سال طول کشید تا دانشمندان ناسا بتوانند سیگنال‌های اضافی و مزاحم را جدا کنند. یکی از این دانشمندان در نشست ناسا در این رابطه گفت: گزارش نهایی و تفسیر شده ما را شوکه کرد. این گزارش نشان می‌داد ما انواع خاصی از مولکول‌های آلی را در مریخ کشف کرده‌ایم.

سؤال‌های بی‌پاسخ
سؤال اساسی با کشف این مولکول‌های آلی این است که این کربن در مریخ از کجا آمده است؟ جنیفر ایگنبرود، زیست‌شناس فضایی ناسا در این رابطه می‌گوید: هنوز به‌صورت دقیق نمی‌دانیم. این مواد ارگانیک 3 منشأ احتمالی دارند؛ نخست حیات است که هنوز درباره آن چیزی نمی‌دانیم. دومین احتمال این است که شهاب سنگ باشند. احتمال آخر هم آن است که آنها حاصل یک فرایند زمین‌شناختی باشند یعنی سنگ‌ها خودشان تغییر شکل داده باشند. این محقق ناسا تأکید دارد کشف این مواد ارگانیک در یک سنگ احتمال قابل سکونت بودن مریخ را در گذشته افزایش می‌دهد. این کشف به‌معنای آن است شرایطی که برای وجود حیات لازم بوده، زمانی در این سیاره وجود داشته است. اما هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست آیا حیات فرازمینی در مریخ واقعا وجود داشته است یا نه؟

امید به آینده 
همچنین یک کشف غیرمنتظره دیگر مریخ‌نوردی کنجکاو (Curiosity) نشان می‌دهد میزان متان موجود در لایه‌های پایین جو مریخ در یک چرخه فصلی تغییر می‌کند. از آنجا که ۹۰ درصد گاز متان در جو زمین حاصل فعالیت زیست‌شناختی است دانشمندان علاقه‌مند هستند بدانند آیا متان موجود در جو مریخ نیز حاصل چنین فعالیتی است یا خیر.
اکنون دانشمندان امیدوار به کشف‌های تازه‌ای به‌دلیل کنجکاوی هستند. یکی از این موارد کشف نمونه‌هایی از مواد ارگانیک است که سالم‌تر باقی مانده باشند. چنین نمونه‌هایی به دانشمندان اجازه می‌دهد نشانه‌های شیمیایی وجود حیات فرازمینی را با دقت بیشتری مطالعه کنند. وجود حیات در گذشته مریخ با کشف جدید بسیار محتمل‌تر شده است اما هنوز دانشمندان برای آن پاسخی قطعی ندارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید