• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190334
+
-

تکمیل قانون شوراها

تکمیل قانون شوراها

نرگس معدنی‌پور-رئیس کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

شورا در جایگاه سیاستگذاری و نظارت قرار دارد. 6دوره از عمر شوراهای شهر می‌گذرد و هر دوره تلاش بر این بوده که شوراها بتوانند در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند.
اینکه به‌طور مشخص آیا در جایگاه اصلی هستند یا نه باید بگویم لازم است تا بیشتر به شوراها توجه شود چرا که هنوز در برخی موارد، شورا در جایگاه اصلی قرار نگرفته و به تعبیری حالت تشریفاتی داردکه این حالت تشریفاتی، نقش نظارتی شورا را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و جا دارد تلاش شود شوراها به لحاظ قانونی نقش خود را ایفا کنند. شهر تهران از گستردگی و تنوع جمعیت برخوردار است. به‌نظر می‌رسد 21نفر عضو شورا کفاف تأمین همه نیازهای شهر را ندهند.
 ما 354محله و 123ناحیه داریم و هر منطقه جمعیت بالایی دارد و جمعیت برخی مناطق شهر تهران بیشتر از برخی شهرها و شهرستان‌ها هستند و باید در مورد تعداد اعضا تجدیدنظر شود تا بتوان نقش نظارتی خود ر ا به‌درستی انجام دهند. شوراها با طی مراحل زیاد، تخصصی‌تر شده‌اند و اعضایی که انتخاب می‌شوند صاحب‌نظر و دارای تخصص هستند. بی‌توجهی کافی به جایگاه شوراها در قانون یکی از این موارد است و لازم است تا نقش شوراها در مدیریت شهر پررنگ‌تر شود.
پیشنهاد من تکمیل قانون و توجه به نقش شوراها در قانون است. گرچه شوراها در قانون نادیده گرفته نشده اما باید همزمان با افزایش تجربیات تکمیل شود. در کلانشهری مانند تهران لازم است جایگاه شورا به لحاظ قانونی بهتر و محکم‌تر شود.
بنده تجربه اجرایی زیادی در حوزه مدیریت شهری داشتم ولی در حال حاضر و در شورای اسلامی شهر تهران در جایگاه سیاستگذاری قرار دارم. شاید تصورم این بود که شورا می‌تواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد ولی به دلایلی که عنوان کردم هنوز به لحاظ قانونی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و نقش شوراها پررنگ‌تر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید