• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190182
+
-

بلوک جلبکی بخرید!

فرهنگ و زندگی
بلوک جلبکی بخرید!

مهتاب خسروشاهی

موجودات هرکدام ویژگی هایی دارند؛ حتی آنهایی که زشت، بدبو و یا عجیب به‌نظر می‌رسند؛ درست مانند جلبک‌های دریایی سواحل مکزیک که گردشگران این سواحل از بوی بد آنها شاکی‌‌اند. اما درست نقطه مقابل این گردشگران، باغبانی مکزیکی این جلبک‌ها را هدیه‌ای برای خود و ساکنان زمین می‌داند! چرا که به ویژگی‌های خاص‌ آنها پی‌ برده است.
دولت‌های سهیم در سواحل «کن‌کون»، یکی از معروف‌ترین سواحل مکزیک، موظف شده‌اند تا 40هزار تُن جلبک دریایی سارگاسوم را معدوم کنند؛ چرا که این جلبک‌ها بویی مانند تخم‌مرغ گندیده ایجاد کرده و باعث امتناع گردشگران از حضور در این سواحل شده است. اما باغبانی مکزیکی به‌نام « عُمر دوژسوس وازکوئر سانچز» این جلبک‌ها را از محل جمع‌آوری و دفن آنها برداشته و در کوره‌ای برده و پس از پخت آنها، از جلبک‌ها، خِشت تهیه کرده است. این خشت‌ها درست مانند بلوک‌هایی هستند که برای ساخت خانه‌ها مورد تأیید است.
سانچز مرکزی به نام SargaBlock را راه‌اندازی کرد. او در این مرکز با استفاده از همان جلبک‌ها، آجرهایی را تولید کرد که توسط برنامه توسعه سازمان ملل به‌عنوان یک راه‌حل پایدار برای رفع مشکلات زیست‌محیطی مورد تأیید قرار گرفته اند. آجرهای او اکنون بازار مصرف داشته و بسیاری خواهان استفاده از این آجرها برای ساخت‌وساز هستند.
ماجرای سانچز از سال 2015میلادی آغاز شد. زمانی که به‌عنوان کارگر درحال پاکسازی سواحل ریویرا ماریا بود؛ او که مردی مهاجر و مدتی مصرف‌کننده مواد بود، درباره ایده استفاده از سارگاسوم‌ها به خبرگزاری کریستین ساینس مانیتور می‌گوید:« وقتی جلبک‌های سارگاسوم شروع به رشد کردند، همه از آنها متنفر بودند؛ آنها را بد می‌دانستند و دوست داشتند از بین بروند. من این حالت را زمانی که الکلی و معتاد بودم، حس کردم. بنابراین تصمیم گرفتم از چیزی که همه آنها را بد می‌دانند، اتفاق خوبی بسازم.»
در ابتدا سانچز با 300خدمه پاکسازی سواحل را آغاز کرد. سپس او متوجه شد که می‌تواند از سارگاسوم ‌برای ساخت بلوک‌ استفاده کند. این بلوک‌ها حاوی 40درصد جلبک سارگاسوم است. از سال 2021میلادی تاکنون، کارگاه سانچز 6هزار تن از این جلبک‌ها را برای تهیه بلوک‌ها آتش ‌زده است. از بلوک‌های تولید شده در سراسر ایالت جالیسکو برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. دفاتر محیط‌زیست موجود در ایالت جالیسکو، کیفیت این بلوک‌ها را تأیید کرده و اعلام شده که این آجرها به‌مدت 120سال قدرت ماندگاری دارند. برنامه توسعه سازمان ملل قرار است از این بلوک‌ها، در برنامه شتاب‌دهنده‌های توسعه رونمایی کند تا امکان استفاده جهانی از آن فراهم شود. UNDP در تلاش است تا این روش را معرفی کند تا دیگر ساحل‌نشینان حوزه کارائیب نیز از جلبک‌های سارگاسوم برای ساخت بلوک استفاده کرده و به کاهش آلاینده‌های محیط‌زیست کمک کنند.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید