• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190125
+
-

خروج برج میلاد از وضعیت قرمز

گزارش میدانی از آخرین وضعیت پروژه‌های میدانگاه جهاد و ایمن‌سازی‌ گود برج میلاد که در حال اجراست

گزارش
خروج برج میلاد از وضعیت قرمز

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

شهر تهران با سرعت و شتاب قابل‌قبولی درحال تغییر و تحول است و پروژه‌های کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف یکی پس از دیگری درحال اجرا و تکمیل شدن است و تعدادی از آنها در قالب رویداد‌های امید و افتخار به بهره‌برداری رسیده است. اجرای بخشی از این پروژه‌ها برعهده سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران است. ازجمله این پروژه‌ها میدانگاه جهاد و ایمن‌سازی‌ گود برج میلاد است. پروژه‌هایی که یکی در آستانه افتتاح قرار دارد و دیگری با پیشرفت 75درصدی در ساخت سازه به مرحله‌ای رسیده که از این گود معروف رفع خطر کرده است. در گزارشی میدانی با حضور هادی حق‌بین، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران آخرین وضعیت این دو پروژه را بررسی کرده‌ایم و نگاهی هم به دیگر برنامه‌ها و پروژه‌های درحال اجرا توسط این سازمان عمرانی شهر تهران انداخته‌ایم.

میدانگاه جهاد، با معماری ایرانی-اسلامی
میدانگاه جهاد در تقاطع خیابان حضرت ولیعصر(عج) و خیابان فاطمی و در مجاورت خروجی ایستگاه متروی میدان جهاد قرار دارد. هادی حق‌بین، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه به لحاظ معماری و زیبایی‌شناختی کار خاصی در این پروژه صورت گرفته است و میدانگاه جهاد باعث افزایش کیفیت سطح زندگی مردم می‌شود، در این رابطه می‌گوید: «ایستگاه جهاد که یکی از پرترددترین ایستگاه‌های مترو است، به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مجاورت مراکز و معابر مهم و پرترددی چون وزارت کشور، بخشداری، خیابان ولیعصر(عج) و خیابان فاطمی قرار دارد. پروژه میدانگاه جهاد یک طرح ویژه برای مدیریت شهری بوده و با توجه به این موضوع کل پروژه در یک زمانبندی حدودا یکساله به اتمام رسیده است. در شروع پروژه بحث معارض‌ها و جابه‌جایی آنها را داشتیم. در گذشته یک سرویس بهداشتی در این محل قرار داشت که باید جابه‌جا می‌شد. در بررسی‌ها و نیازسنجی‌ها مشخص شد که سرویس‌های بهداشتی باید مجدد احیا شود و با توجه به این موضوع، سرویس‌های بهداشتی مناسب‌سازی‌ شده برای افراد کم توان جسمی در ضلع غربی پروژه درنظر گرفته شده است. امیدواریم این پروژه سطح کیفیت زندگی مردم را در این محدوده بالاتر برده باشد و منظر شهری را ارتقا دهد. در ادامه تکمیل پروژه، بحث کاشت فضای سبز در اطراف میدانگاه را داریم و پیش‌بینی می‌شود طی 10 تا 15روز آینده پروژه میدانگاه جهاد تکمیل شود و کاملا به اتمام برسد.» طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا 2 هفته آینده حصار میدانگاه جهاد برداشته شده و با بهره‌برداری از آن مردم می‌توانند از فضا و سکوهای ایجاد شده استفاده کنند. در کنار معماری خاص، یکی دیگر از ویژگی‌ها و جذابیت‌های این مکان، نورپردازی فاخری است که در ساعات شب‌ در میدانگاه اجرا می‌شود. این میدانگاه بدون درب و حصار است و شهروندان در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند از این فضا استفاده کنند. همچنین حق‌بین درباره اینکه وجود چنین فضایی در یک تقاطع پرتردد و شلوغ باعث تشدید ترافیک این محدوده نمی‌شود، اینگونه توضیح داده و می‌گوید: «مطالعات ترافیکی برای تاسیس میدانگاه انجام شده و با توجه به مجاورت با مترو بعید است بار ترافیکی در این محدوده ایجاد کند.»

گود برج میلاد ایمن‌سازی‌ شد
پروژه ساخت سازه در کنار گود برج میلاد در 2 فاز در حال انجام است و این پروژه امروز به مرحله‌ای رسیده است که طبق اعلام مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران خطر ریزش جداره‌های آن برطرف شده است. گود برج میلاد که گود‌های معروف و پرخطر تهران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، از سال‌های گذشته به‌دلیل اختلاف پیش آمده بین شهرداری تهران و سرمایه‌گذار، به حال خود رها شده بود. هادی حق‌بین درباره آخرین وضعیت گود برج میلاد می‌گوید: «نیاز بود جداره گود مدام پایش شود و همیشه این ‌نگرانی وجود داشت که حرکت گود باعث آسیب به مرکز همایش‌های برج شود. با توجه به این موضوع، مدیریت جدید شهری از همان ابتدا باید توجه ویژه‌ای به موضوع گودهای پرخطر تهران، به‌ویژه گود برج میلاد داشته باشد.  به این نتیجه رسیدیم که جداره گود باید به‌صورت دائمی پایدار‌سازی‌ شود؛ بنابراین با دستور ویژه شهردار تهران، شورای راهبردی برج تشکیل و در کمتر از یک هفته گزارش مربوطه تهیه شد و در جمع‌بندی به 3 گزینه‌ رسیدیم.» حق‌بین با بیان اینکه تهیه خاک برای پر کردن گود با هزینه‌ای که داشت سخت بود، گفت: «یکی دیگر از گزینه‌ها اجرای قاب‌های فلزی نگهبان بود که باتوجه به ارتفاع برج مقاطع این سازه فلزی سنگین می‌شد. گزینه نهایی، اجرای سازه بتنی بود که این سازه به طرح آتی برج میلاد الحاق شود. در نتیجه برای حل مشکل گود، پیشنهاد ساخت یک سازه منظم در زمانبندی فشرده را دادیم.» مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران از ایمن شدن این گود پس از آغاز ساخت آغاز سازه‌ای 5طبقه در این محدوده خبر می‌دهد: «این جداره در حال حرکت بود و ما فرصت زیادی نداشتیم و در نتیجه به‌صورت ویژه و شبانه‌روزی با حمایت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا پروژه را جلو بردیم. پروژه در 2جبهه کاری شرقی و غربی به‌صورت همزمان شروع شد و امروز به مرحله‌ای رسیده که کاملا امن شده است. هر هفته 2جلسه در سطح مدیریتی و اجرایی به‌صورت مدام و پیوسته داشتیم. شورا و شهردار به‌صورت ویژه پروژه را رصد کردند. حق‌بین در پایان با بیان اینکه پروژه به‌صورت مستمر از 3 مرحله پایش عبور می‌کند، گفت: «ما هر هفته 3 مدل پایش داریم و هر روز به‌صورت چشمی دستگاه‌ها با شاخص‌های مشخص بر روند پیشرفت پروژه نظارت می‌کنند. همچنین توسط دوربین نقشه‌برداری و در آخر هم به وسیله ابزارهای مهندسی ساخت سازه بررسی می‌شود.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید