• شنبه 16 تیر 1403
  • السَّبْت 29 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 06
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190109
+
-

حفظ محیط‌زیست با محصولات ارگانیک

برای نجات زمین
حفظ محیط‌زیست با محصولات ارگانیک

اگر به غرفه میوه و سبزیجات فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر بزنید، حتما با انواع میوه و سبزیجاتی مواجه خواهید شد که برچسب ارگانیک روی آنها خورده و در مقایسه با محصولات معمولی قیمت بیشتری دارند. کلمه «ارگانیک» ریشه لاتین دارد و به معنی «دور از کود و آفت‌کش شیمیایی» است. بنابر‌این محصولات ارگانیک به محصولاتی گفته می‌شود که بدون استفاده از کودهای شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی تولید می‌شوند و به تعبیر عامیانه‌تر محصولات سالم‌تری به‌حساب می‌آیند.

تفاوت محصولات ارگانیک و غیرارگانیک
البته عموم مردم تفاوتی بین محصولات ارگانیک و غیرارگانیک قائل نیستند و بر این باورند که صرف هزینه بیشتر برای خرید محصولات ارگانیک منطقی نیست که چنین تصوری باطل است.
اگر این دو نوع محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که چرا بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به‌دنبال تولید محصولات ارگانیک رفته‌اند.
 اگر بخواهیم به زبان ساده به ویژگی‌های محصولات ارگانیک اشاره کنیم، باید بگوییم که برای کاشت این نوع محصول از مواد شیمیایی مثل سموم دفع آفات، مواد افزودنی غذایی و انواع کودهای ساخته‌شده توسط بشر استفاده نمی‌شود. برای رشد محصولات ارگانیک و سالم هم به تغییرات ژنتیک متوسل نمی‌شوند. تغییرات ژنتیک معمولا با استفاده از تقویت‌کننده‌های رشد و تراریخته‌ها روی دانه گیاهان اعمال می‌شود و محصولی که با این روش‌ها به عمل می‌آید، سالم و طبیعی نیست.

ضرورت مصرف
موضوع مهم دیگر این است که تولید محصولات ارگانیک برای حفظ محیط‌زیست به یک نکته کلیدی تبدیل شده و به همین دلیل بعضی از کشورها دور محصولات غیرارگانیک را خط کشیده‌اند.
 ماجرا از این قرار است که کشاورزان برای از بین بردن حشرات از آفت‌کش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند و قسمتی از این آفت‌کش‌ها در گیاه باقی مانده و اصطلاحا «اثر باقیمانده» دارند.
به همین دلیل احتمال سمی‌شدن محصولات وجود دارد اما موضوع مهم‌تر این است که استفاده از آفت‌کش‌ها در طولانی‌مدت، اثر مخربی روی محیط‌زیست خواهد گذاشت و موجب آلودگی خاک و آب می‌شود. درباره گازهای گلخانه‌ای و اثر آن در نابودی تدریجی کره زمین حتما چیزهایی شنیده‌اید.
استفاده از کودهای شیمیایی موجب تولید «متان» می‌شود و متان یکی از عناصر گازهای گلخانه‌ای است. ممکن است برای خرید محصولات ارگانیگ بهای بیشتری بپردازیم اما یادمان نرود که استفاده از این نوع محصولات علاوه بر تضمین سلامتی‌مان به حفظ محیط‌زیست هم کمک می‌کند و مقدار کمتری گاز گلخانه‌ای تولید می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید