• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190086
+
-

ضرورت ایمنی راه و کیفیت وسایل‌نقلیه

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا: ۵۱ درصد تصادف‌های نوروزی مربوط به کیفیت نامناسب خودرو‌هاست

دیدگاه
ضرورت ایمنی راه و کیفیت وسایل‌نقلیه

سال‌های زیادی است که حوزه ایمنی حمل‌ونقل در تمامی دنیا یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود و به‌دلیل اینکه بیشتر مبادلات اقتصادی کشور به وسیله حمل‌ونقل عمومی (جاده‌ای) صورت می‌گیرد بر افزایش امنیت و ثروت کشور تأثیر‌گذار است. حوزه حمل‌ونقل به 2گروه مهم بار و مسافر تقسیم می‌شود که هر کدام از این دو به‌صورت مجزا دارای اهمیت ویژه هستند. به مناسبت هفتم اردیبهشت‌ماه و روز ایمنی و حمل‌ونقل با سردار تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا گفت‌وگو کردیم.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با تقدیر و تشکر از تمام اشخاصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، گفت: «در کشور ما با وجود تلاش‌های بسیار زیادی که تا‌کنون در زمینه ارتقای سطح کیفی ایمنی و حفاظت از جان انسان‌ها صورت گرفته است، مانند تولید و استفاده از خودروهای ایمن چه شخصی و چه حمل‌ونقل شهری و جاده‌ای، همچنین ایمنی راه و جاده، هنوز نتوانسته‌ایم به نتایج مطلوب دسترسی پیدا کنیم.
جانشین پلیس راهور فراجا در ادامه با تأکید بر نقش خطای انسانی در وقوع تصادفات جاده‌ای و معابر شهری و غیرقابل انکار بودن آن، افزود: درست است که نمی‌توانیم نقش رانندگان را در کاهش آمار تصادفات نادیده بگیریم، اما در کنار آن 2 موضوع مهم دیگر وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت؛ ابتدا ارتقای کیفیت خودروها و سپس اصلاح راه و ایمن‌سازی‌ جاده‌ها به وسیله شناسایی نقاط پرتصادف؛ بنابراین بعد از بررسی‌ها و آمار‌های به‌دست آمده به این نتیجه رسیدیم که در جاده‌های کشور و معابر شهری نقاط پرتصادف زیادی بالغ بر ۸۷۷ نقطه وجود دارد.
سردار حسینی گفت: برای اصلاح و ایمنی جاده‌ها و نقاط حادثه‌خیز سازمان راهداری درخواست بودجه‌ای بالغ بر 5هزار میلیارد از دولت محترم داشته‌اند که متأسفانه تا‌کنون این مبلغ به این سازمان برای رفع این نقاط پرداخت نشده است. اخیرا طی مصاحبه‌های مختلف نسبت به کیفیت پایین خودروهای داخلی و مونتاژی که 51درصد آمار تصادفات نوروزی را به‌خود اختصاص داده‌اند، تأکید کرده‌ام. این تصادفات که عمدتا به‌خاطر ایمنی پایین راه‌ها، جاده‌ها و وسایل نقلیه هستند، سبب شده تا در طول طرح نوروزی حدود ۱۱۶۸ نفر از هموطنان عزیزمان را در سوانح رانندگی از دست بدهیم و این معادلات و ارتباط انسان، راه و خودرو غیرقابل انکار است؛ لذا توجه ویژه به وضعیت صنعت خودروسازی کشور در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته است.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر اینکه راه خوب و خودروی ایمن می‌تواند هم پیش از حادثه و هم پس از وقوع تصادف نقش مهمی را ایفا کند، گفت: استحکام بدنه خودرو، کمربند ایمنی مناسب، کیسه هوا و... می‌توانند باعث افزایش ایمنی و کاهش آمار تصادفات شهری و جاده‌ای در حوزه حمل‌ونقل کشور شوند که متأسفانه بیشتر خودروهای تولید داخل قابلیت ایمنی و حفاظت از جان انسان‌ها را ندارند.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به آمار 544میلیون تردد درون‌شهری و جاده‌ای در سال‌جاری گفت: مادامی که راه و جاده نا‌ایمن بوده و تا زمانی که خودروهای ما از کیفیت پایین و ایمنی بسیار ضعیفی برخوردار هستند نباید انتظار داشته باشیم که آمار جانباختگان در حوزه حمل‌ونقل شهری و جاده‌ای کاهش چشمگیری داشته باشد.
 یکی از درخواست‌های پلیس راهور از دولت محترم و تمام دستگاه‌های مرتبط در این حوزه این است که با همکاری یکدیگر و با سرعت بیشتری برای ایمن‌سازی‌ راه‌ها و حمل‌ونقل کشور کارهای شایسته‌تری را انجام دهیم. در این میان نمی‌توانیم نقش شرکت‌های بیمه را نیز کم‌رنگ بخوانیم؛ لذا از تمام همکاران در حوزه بیمه می‌خواهم برای افزایش موارد مرتبط با ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی‌ خود به مردم، اقدامات لازم را انجام دهند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید