• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190081
+
-

زیتون پرورده

شماره یک وگان از ایران

زیتون پرورده

جواد نصرتی

ما زیتون‌پرورده را معمولا یک چاشنی دلپذیر و خوشمزه می‌دانیم که سفرهایمان به شمال، بدون خوردن آن چیزی کم دارد؛ اما چیزی که از نظر ما یک چاشنی خوشمزه در کنار غذای اصلی است، در دنیای خام‌گیاهخواری، یک غذای کامل و بسیار محبوب است.
سایت تیست‌اطلس که به‌صورت تخصصی به معرفی غذاها، نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و رستوران‌ها در سراسر دنیا می‌پردازد و به‌عنوان یک مرجع شناخته می‌شود، در لیستی که اخیرا درباره غذاهای سنتی خام‌گیاهخواری ارائه کرده، زیتون‌پرورده را در صدر نشانده و بیشترین امتیاز را به آن داده است. نام دقیق این لیست، 100غذای سنتی وگان با بیشترین امتیاز از سوی مردم است. این سایت‌ تا حالا در بررسی محبوب‌ترین غذاها ، نان‌ها و خوراکی‌های دنیا، بارها خوراکی‌های ایرانی را در جمع بهترین‌های دنیا قرار داده، اما کمتر پیش آمده که یک خوراکی یا غذای ایرانی، در صدر لیست‌های ارائه شده توسط این سایت قرار گرفته باشد. در مهم‌ترین و پرسروصداترین لیست این سایت، قورمه سبزی در رده هشتم بهترین غذاهای دنیا قرار گرفته بود.
خام گیاهخواری، رژیمی است که همانطور ‌ از اسم آن مشخص است، ترکیبی از گیاهخواری و خام‌خواری است. یک اصل مهم در این رژیم، خام‌خواری است؛ درواقع خام‌خوار، گیاهخوار هم  هست، اما عکس آن درست نیست. گیاهخواران که آنها را با نام «وجترین» هم می‌شناسیم، انواع گیاهان پخته شده و فرآوری ‌، تخمیر شده و حرارت دیده را هم می‌خورند، اما در رژیم خام گیاهخواری، گیاهان فقط در دمای مشخص حرارت می‌بینند و عملا پخته نمی‌شوند. موضوع بسیار مهم دیگر این است که در این رژیم، هرگونه خوراکی که منشأ آن حیوانی باشد هم غیرمجاز است؛ به همین‌خاطر است که خام‌گیاهخواران حتی
تخم مرغ هم نمی‌خورند. افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند، معتقدند خام‌گیاهخواری مفیدترین و سالم‌ترین نوع تغذیه در جهان است. این رژیم در سال‌های اخیر در سراسر دنیا پیروان زیادی پیدا کرده و تیست ‌اطلس، به همین‌خاطر لیستی از غذاهای محبوب آنها را منتشر کرده است. نکته عجیب و متاثرکننده این لیست این است که در نیمه اول آن، فلافل به‌عنوان غذایی اسرائیلی معرفی شده است. نه‌تنها ما در خاورمیانه‌ که تمام دنیا می‌دانند که فلافل یکی از عربی‌ترین غذاهای دنیاست و لبنان زادگاه آن خوانده می‌شود‌ اما رژیم صهیونیستی که عادت دیرینه‌ای به غصب همه‌‌چیز دارد، با تبلیغات بسیار زیادی این غذا را از آن خود کرده است. این دروغ‌پردازی و تاریخ‌سازی دروغین در حوزه غذایی البته پیش‌تر یک‌بار ما ایرانی‌ها را هم به‌شدت خشمگین کرده است؛ زمانی که اسرائیلی‌ها تلاش می‌کردند سالاد شیرازی، یکی از محبوب‌ترین سالادهای ایران را به‌عنوان غذای خود جا  بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید