• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190001
+
-

انتشار کتاب‌های «دُرّ نجف» و «مَنار»

دریچه
انتشار کتاب‌های «دُرّ نجف» و «مَنار»

کتاب «دُرّ نجف» به نویسندگی غلامرضا گلی زواره و به کوشش سیدعبدالله هاشمی و سیدمحمد کاظمی توسط انتشارات بوستان کتاب در قم منتشر شد. در این اثر زندگینامه، خاطرات، فعالیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی 14تن از علمای مرحوم روستای شیخ شبان به همراه تصاویر و مدارک و اسناد آن عالمان فرهیخته گردآوری شده است.
آیت‌الله سیداسدالله موسوی شیخ شبانی (آقانجفی)، به‌عنوان نخستین طلبه رسمی این روستا، برای فراگیری علوم دینی در حوزه علمیه نجف حاضر شد و از کرسی درس فقهای نامداری چون آخوند ملاّ محمدکاظم خراسانی معروف به آخوند خراسانی و همچنین آیت‌الله سیدمحمد کاظم یزدی صاحب کتاب عروه الوثقی، بهره ‌برد. حضور مرحوم آقانجفی در نجف اشرف سبب علاقه و گرایش برخی جوانان این روستا به تحصیل علوم دینی شد و تا امروز بیش از 100نفر از جوانان این روستا به کسوت روحانیت درآمده و از دوران قاجار تاکنون منشأ خدمات علمی، اجتماعی و سیاسی در سراسر کشور بوده‌اند.

افتخارات روستای سادات شیخ شبان به همین جا ختم نشد و با شروع جنگ تحمیلی مردمان این روستا و به‌ویژه جوانان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضوری فعال و مستمر داشتند و با حماسه‌آفرینی، فداکاری و ایثار در عملیات‌های گوناگون از خود کارنامه درخشانی به یادگار گذاشتند. مشارکت جوانان شیخ شبانی در دوران دفاع‌مقدس به قدری پرشور و فراگیر بود که ثمره این ایثارگری‌های صادقانه و خالصانه 84شهید و قریب به 200جانباز، ایثارگر و آزاده است. همین افتخار کافی بود تا در سال‌1392 روستای شیخ شبان به روستای نمونه ایثارگری کشور ملقب و به پیام ارسالی مقام معظم رهبری مفتخر شود. روحانیون و طلاب این روستا پیشاپیش و هم‌دوش دیگر اقشار این دیار، راهی مناطق عملیاتی شدند و ضمن فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی، همراه با دیگر رزمندگان در خطوط مقدم جبهه حضور یافتند. محصول این حضور افتخارآمیز 4طلبه شهید و چند جانباز و مجروح است. در کتاب «مَنار» با نویسندگی غلامرضا گلی زواره و به کوشش سیدعبدالله هاشمی و سیدمحمد کاظمی، زندگینامه، خاطرات و اسناد و تصاویر شهدای روحانی روستای شیخ شبان جمع‌آوری و توسط انتشارات بوستان کتاب در قم منتشر و روانه بازار شد.
روستای شیخ شبان، از توابع استان چهارمحال و بختیاری و در 39کیلومتری شمال غربی شهرکرد (مرکز استان) قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید