• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189994
+
-

مهم‌ترین بازی فصل

فینال لیگ برتر را از دست ندهید

مهم‌ترین بازی فصل

امشب مهم‌ترین بازی فصل لیگ برتر برگزار می‌شود. گواردیولا که تیمش همه فصل را پشت سر آرسنال سپری کرده، ممکن است مثل فصل گذشته که در ایستگاه آخر جام را از لیورپول پس گرفت، باز هم به قهرمانی لیگ برتر برسد. او مثل همه اهالی فوتبال در انگلستان از آرسنال به عنوان بهترین تیم این فصل این کشور یاد کرده. در بازی رفت هم که در زمین حریف 3 بر یک برنده شد، آرسنال تیم برتر میدان بود اما میکل آرتتا حریف فنون و شگردهای استاد خودش نشد. آرتتا همه بازی‌های لیگ را در این 3فصل به استادش باخته اما در جام‌حذفی مقابل پپ برنده بود.
   آرسنال ۷بازی آخر خود در ورزشگاه اتحاد را با شکست به پایان رسانده و 17گل در برابر 3گل زده ثبت کرده است. آخرین پیروزی آنها در خانه سیتی به ژانویه سال2015 برمی‌گردد که 2 بر صفر بردند و گواردیولا هم هنوز در این تیم نبود.
   هر 11دیدار آخر 2تیم در لیگ برتر با شکست آرسنال همراه بوده که این طولانی‌ترین روند شکست توپچی‌ها مقابل یک تیم در تاریخ لیگ به شمار می‌رود.
   آرسنال در 10بازی آخر از گلزنی به این حریف هم ناتوان بوده و فقط 3گل وارد دروازه این تیم کرده. این در حالی است که در 37رویارویی پیش از آن فقط در 6بازی موفق به گشودن دروازه حریف نشده بود.
   سیتی در این فصل 2بار آرسنال را برده، 3بر یک در لیگ و یک بر صفر در جام‌حذفی. یک‌بار در فصل18-2017 و یک‌بار هم در فصل 22-2021 آنها را دبل کرده بودند. فقط لیورپول توانسته تیم آرسنال را در یک فصل فوتبالی 3بار شکست دهد؛ آن هم 3بار در فصل‌های 95-1994، 97-1996و 22-2021.
   هر 4شکست آخر من‌سیتی مقابل تیم‌های لندنی بود؛ چلسی، کریستال پالاس، تاتنهام و برنتفورد. اما آنها هر 8بازی آخر خود را در لیگ برده‌اند، 6برد پیاپی خانگی دارند و در 17بازی از 19بازی آخرشان برنده و فقط یک‌بار بازنده بوده‌اند.
   مایکل اولیور، داور سرشناس این دیدار در این فصل 4بار برای آرسنال سوت زده که توپچی‌ها هر 4بار مقابل تیم‌های لیورپول، چلسی، وستهم و اورتون برنده بوده‌اند.
   فاصله امتیازی 2تیم 5امتیاز است و سیتی 2بازی کمتر دارد. یعنی من‌سیتی با پیروزی در 2دیدار عقب‌افتاده صدر را از آرسنال پس می‌گیرد. برای همین برد در بازی امشب اهمیت فراوانی برای آرسنال دارد.
   منچسترسیتی به‌تازگی به فینال جام‌حذفی هم صعود کرده تا دنبال سه‌گانه این فصل باشد. آنها که فینال را قرار است با منچستریونایتد بازی کنند، به نخستین تیمی تبدیل شدند که بدون گل خورده به فینال جام‌حذفی انگلیس می‌رسند. گواردیولا هنوز نتوانسته جام‌حذفی انگلیس را ببرد.
   در اردوی آرسنال یک بازیکن مصدوم مهم دیده می‌شود؛ ویلیام سالیبا که از زمان مصدومیتش آرسنال 3بازی پیاپی مساوی کرده و 7گل خورده. ژاکا هم بیمار است. در ترکیب من‌سیتی آکه غایب است.
   آرتتا در بازی با منچسترسیتی یک برد و 7باخت به‌دست آورده. گواردیولا 26بار با آرسنال بازی کرده که حاصل آن 19برد، 3تساوی و 4شکست بوده است.
   در میان بازیکنان شاغل در ۵لیگ معتبر اروپایی که حداقل ۱۰بار موفق به گلزنی شده‌اند، ارلینگ هالند به‌صورت متوسط برای هر گل، ۱۸.۷بار توپ را لمس کرده است تا بالاتر از ویکتور اوسیمن و ترم موفی بهترین آمار را از این حیث به ثبت رسانده باشد.
   مارتینلی و ساکا، از زمان رونالدو و رونی، نخستین زوج ۲۱ساله و کمتر هستند که به رکورد ۲۰ + گل در یک فصل لیگ جزیره می‌رسند.
   مغز متفکر 2‌تیم در زمین کوین دی‌بروینه از سیتی و اودگارد از آرسنال هستند. دی‌بروینه در 28بازی این فصل لیگ 5گل و 15پاس‌گل ثبت کرده از 19شوت به دروازه حریفان، اودگارد 12گل و 7پاس‌گل و 27شوت به دروازه. هافبک بلژیکی سیتی 90موقعیت خلق کرده و هافبک نروژی 65تا.

دشمن باشگاه سابق
چرا خیر گواردیولا به باشگاه‌های خودی نمی‌رسد؟

پپ گواردیولا با اینکه خودش را همواره بارسایی می‌داند و غیر از 2قهرمانی اروپا با این تیم هنوز نتوانسته این تورنمنت را فتح کند، در سال‌های اخیر همواره به زیان بارسلونا کار کرده است. سرمربی منچسترسیتی در مقطعی دنبال جدا‌کردن مسی و آوردن او به ورزشگاه اتحاد بود. پپ تابستان گذشته با مصاحبه‌ها و تلاش‌های پشت‌پرده‌اش مانع جدایی برناردو سیلوا و پیوستن او به بارسلونا شد. درباره انتقال رایگان اریک گارسیا به بارسا چاره و راه‌حلی نداشت اما فران تورس را با قیمت گزافی به باشگاه سابق خودش فروخت و در واقع او را 55میلیون یورو به کاتالون‌ها انداخت. بارسا در همان مقطع و زمستان‌2022 دنبال خرید رحیم استرلینگ بود که پپ این معامله را وتو کرد. با انتقال سرخیو آگوئرو به آبی‌واناری‌ها هم مخالف بود اما قرارداد این مهاجم آرژانتینی به پایان رسیده بود و او برای همبازی‌شدن با لیونل مسی بی‌تابی می‌کرد و علاوه بر آن در سال پایانی قراردادش به‌دلیل مصدومیت یا ناآمادگی، بازی‌های زیادی را از دست داده بود.
حالا درباره ژائو کانسلو هم گزارش رسیده که گواردیولا مانع رفتن این مدافع پرتغالی به نوکمپ شده. درواقع سران 2باشگاه بر سر این انتقال قرضی به توافق رسیده بودند و مذاکرات بین بگریستین و ماتئو آله‌مانی، مدیران 2باشگاه تا حد توافق پیش رفته بود. منچسترسیتی می‌دانست بارسلونا به‌دلیل شرایط مالی نمی‌تواند در تابستان آینده قرارداد کانسلو را قطعی کند و این بازیکن به اتحاد باز خواهد گشت. درباره بایرن‌مونیخ چنین شرایطی وجود ندارد و بایرن برای قطعی‌کردن قرارداد کانسلو پول دارد اما گفته می‌شود گواردیولا با این کار هم مخالف است. سرمربی من‌سیتی هر چند وقت یک‌بار با یک بازیکن دچار مشکل می‌شود. او بازیکنانش را نه به چشم بازیکن بلکه به چشم ابزاری برای محقق‌کردن تاکتیک‌ها و برنامه‌هایش می‌بیند. با کانسلو هم سر همین موضوع به مشکل خورد. پپ عادت دارد بازیکنان را در پست‌های غیرتخصصی به‌کار ببرد. زینچنکو یک هافبک بود و بعدا تبدیل به مدافع چپ شد. کانسلو دفاع راست بود، چپ شد. فیلیپ لام در بایرن‌مونیخ و تیم ملی آلمان سال‌ها مدافع راست و یکی از بهترین‌های تاریخ بود اما پپ او را هافبک دفاعی کرد. با بسیاری از بازیکنان دیگر هم همین کارها را انجام داده؛ ازجمله دی‌بروینه که تمام فصل گذشته را نوبتی با گوندوغان به‌عنوان مهاجم کاذب بازی کرد یا در این فصل برناردو سیلوا که در اصل وینگر یا هافبک تهاجمی است، در پست وینگ‌بک چپ به میدان فرستاد.
او در سال‌های اخیر با بازیکنانی مثل زلاتان ایبراهیموویچ، کانسلو، سانه، کیهیل، جو هارت، یحیی توره و... به مشکل خورده و همه آنها را حذف کرده است. خیر او به باشگاه‌های سابق نمی‌رسد اما باشگاه‌های دشمن می‌توانند از کنارش بهره ببرند. به‌طور مثال، می‌توان به صدور اجازه جدایی به براهیم دیاس و انتقال او به رئال‌مادرید اشاره کرد. گواردیولا برای انتقال اریک گارسیا که قراردادش رو به پایان بود، مبلغی از بارسلونا برای من‌سیتی دریافت کرد. مطمئن باشید برای جلوگیری از رفتن گوندوغان به بارسلونا در پایان فصل تا جایی که بتواند، مانع این کار می‌شود، هر چند که این آلمانی پابه‌سن‌گذاشته تصمیم خودش را گرفته. از طرفی، آیمریک لاپورت معتقد است دوران حضورش در لیگ برتر به پایان رسیده است و او می‌خواهد به اسپانیا برگردد و برای بارسلونا بازی کند. اما گواردیولا به باشگاه گفته است او را به باشگاهی با وضعیت اقتصادی بهتری واگذار کنند. برای همین‌ها کار کردن با او برای برخی بازیکنان سخت است. معامله کردن با او هم سخت است؛ حتی اگر پای باشگاه سابق در میان باشد.

آرتتا دنبال تاریخ‌سازی
سرمربی آرسنال می‌تواند جوان‌ترین سرمربی قهرمان تاریخ لیگ برتر باشد

میکل‌آرتتا غیر از یک جام‌حذفی و یک جام خیریه هنوز دستاورد بزرگی به‌عنوان سرمربی نداشته است. او اگر بتواند در این فصل قهرمانی را از چنگ استادش پپ گواردیولا دربیاورد، تبدیل به جوان‌ترین سرمربی فاتح لیگ برتر در تاریخ این رقابت‌ها خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، از او دیگر به‌عنوان یک مربی بااستعداد یا یک همسر خوب یا بازیکن معمولی سابق یا همسایه و شهروند وظیفه‌شناس یاد نمی‌شود بلکه این مربی آرسنال به یک معیار در تاریخ فوتبال تبدیل خواهد شد. برای او حتی اگر جانش را هم این وسط بگذارد، ارزشش را دارد. اگر یونیچیرو میورا در 80سالگی موفق شد به اورست صعود کند، قهرمانی آرتتا در 41سالگی هم کم از این دستاورد نیست؛ حداقل از لحاظ ماندگاری در تاریخ.
   دارنده کنونی این رکورد ژوزه مورینیو است که در فصل 05-2004با چلسی درحالی‌که 42سال و 94روز سن داشت جام قهرمانی را به‌دست آورد. اگر در پایان فصل این افتخار برای آرتتا هم تکرار شود، او در 28ماه مه در بازی با ولوز 41سال و 62روز سن خواهد داشت که بیش از یک سال یا دقیق‌تر 397روز از سن مورینیو کمتر است.
   خود گواردیولا 47سال و 86روز داشت که نخستین قهرمانی خود در لیگ برتر را به‌دست آورد اما تا آن زمان 3قهرمانی لالیگا و 3قهرمانی بوندس‌لیگا را کسب کرده بود.
   مسن‌ترین مربی قهرمان لیگ برترالکس فرگوسن است. او از 30جام ممکن 13تا را برده بود اما آخرین بار 71سال و 112روز داشت که منچستریونایتد را قهرمان لیگ کرد. فرگی نخستین قهرمانی‌اش را در 51سال و 122روزگی به‌دست آورده بود.
   هیچ‌یک از مربیان انگلیسی تا به حال موفق به قهرمانی در لیگ برتر انگلیس نشده‌اند، 2مربی اسکاتلندی، 3ایتالیایی، یک اسپانیایی، یک آلمانی و یک پرتغالی در میان کسانی که تیم‌شان را قهرمانان لیگ برتر کرده‌اند، دیده می‌شوند. آرتتا می‌تواند پس از گواردیولا به‌عنوان دومین مربی اسپانیایی به این فهرست اضافه شود.
   رایان میسون، جوان‌ترین کسی است که تا به حال به‌عنوان سرمربی یک تیم لیگ برتری روی نیمکت نشسته است. او این رکورد را از آتیلیو لومباردو گرفت. جانلوکا ویالی از چلسی و کریس کولمن از فولام از دیگر سرمربیانی هستند که در 30سالگی هدایت یک تیم را در این رقابت‌ها در دست داشته‌اند. اما برای قهرمانی کسی در دهه سی‌ام زندگی‌اش موفق نبوده است.
   در حال‌حاضر مورینیو با 42سال و 190روز سن جوان‌ترین سرمربی قهرمان تاریخ لیگ برتر است. نفر دوم خود مورینیو با 43سال و 93روز سن است که در فصل 06-2005چلسی را دوباره قهرمان کرد. کنی دالگلیش در فصل 95-1994با 44سال و 71روز سن در رده سوم جای دارد. البته همین دالگلیش پیش از تغییر نام لیگ به لیگ برتر وقتی به‌عنوان بازیکن- مربی قهرمانی فصل 86-1985را برای لیورپول آورد، 35سال و 60روز سن داشت. ملاک این گزارش مربیان جوان لیگ برتر هستند وگرنه پیش از لیگ برتر، لیگ سطح اول فوتبال انگلیس هم وجود داشت.
   آرسن ونگر هم وقتی نخستین بار در فصل 98-1997آرسنال را قهرمان کرد، 48سال و 193روز سن داشت. آنچلوتی در فصل 10-2009چلسی را درحالی‌که 50سال و 333روز سن داشت، قهرمان کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید