• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189782
+
-

بافت تاریخی قم تخریب می‌شود؟

اصل ماجرا
بافت تاریخی قم تخریب می‌شود؟

چند روز پیش بود که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد با مصوبه کمیسیون ماده۵ قم که خارج از حدود تکالیف قانونی به تصویب رسیده، مخالف و اقدامات لازم برای لغو این مصوبه از طریق شورای‌عالی معماری و شهرسازی در حال انجام است.
مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: محدوده بافت تاریخی شهر قم در سنوات گذشته توسط معاونت میراث فرهنگی تعیین و ابلاغ شده است. علاوه بر تعیین محدوده تاریخی، ضوابط اختصاصی این محدوده نیز توسط وزارت میراث فرهنگی تعیین و به کلیه مقامات ملی و استانی مربوطه ابلاغ شده است.
فاطمه داوری تصریح کرد: تعیین آثار ملی و واجد ارزش و تعیین حریم اختصاصی و عمومی برای این آثار صرفا در حیطه اختیارات و تکالیف وزارت میراث فرهنگی است و سایر نهاد‌ها ملزم به رعایت موارد اعلامی و ضوابط حفاظتی و حریم مربوط به آن هستند.
اما ماجرای بافت تاریخی قم چیست؟ در حال حاضر از محدوده ۱۳هزار هکتاری قم و محدوده حریم این شهر که حدود ۳۴هزار هکتار است، حدود ۱۶۰۰هکتار را بافت‌های دوره میانی، ۳۱۵هکتار بافت تاریخی و ۳۰۰هکتار نیز بافتی که نیازمند بازآفرینی شهری است،
تشکیل می‌دهد.
حالا اما مصوبه کمیسیون ماده۵ استان قم بر این مبناست که علاوه‌بر کوچک‌سازی محدوده بافت تاریخی از ۳۱۵هکتار به ۲۲۰هکتار، با نادیده‌گرفتن محدوده بافت تاریخی فقط بر حراست از ۶۷۲پلاک واجد ارزش با هدف اجرای طرح تفصیلی شهر قم تأکید دارد.
شورای‌عالی شهرسازی و معماری حدود ۳۱۵هکتار از مناطق مرکزی قم را به‌عنوان بافت تاریخی تعریف و مصوب کرده است، اما مخالفان بافت می‌گویند مساحت تصویبی بافت درست نیست و میزانی از آن به هیچ‌وجه ممکن نیست بافت تاریخی باشد.
آنها معتقدند برای حفظ باقیمانده بافت تاریخی قم لازم است طبق ابلاغیه وزارت میراث فرهنگی شهردار بافت تاریخی تعیین شود.
خبرهای کاهش بافت تاریخی در حالی منتشر می‌شود که خیابان غذا و بافت تاریخی پیرامونی هسته مرکزی یکی از مقاصد تور‌های قم‌گردی برای ایام نوروز بوده است و با توجه به تأکید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌توان امیدوار بود این بافت حفظ شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید